הקלות הבלתי נסבלת של העיקול: העירייה עיקלה חשבון של הורים לילד נכה בגין דו"ח שקיבלו כשעצרו לטפל בו

כשאמו של הילד ניסתה להסביר לפקח את המצב, השיב לה בכעס: "לא מעניין אותי, תני לי לעשות את העבודה" ; כך מנצלות העיריות את תמימות התושבים כדי להרוויח כסף

לפני 4 שנים נסעו דפנה ושמעון אזרזר מקריית-מוצקין לתל-אביב עם בנם הנכה. בדרך יפו התחיל הילד להיחנק. האב חנה בתחנת אוטובוסים ויצא לחפש בקבוק מים, בעוד האם מטפלת בבן במושב האחורי. תוך כדי ניסיונות לייצוב מצבו, ראתה דפנה פקח שרושם לה דו"ח. היא הסבירה לו מה קרה, ולטענתה השיב לה בכעס: "לא מעניין אותי, תני לי לעשות את העבודה".

הזוג פנה לעיריית תל-אביב בבקשה לבטל את הדו"ח בסך 250 שקל. כעבור שנה קיבלו שיחת טלפון מהיועצת המשפטית של העירייה, שהסבירה כי הדבר בלתי אפשרי, הציעה להם להישפט, והבטיחה כי זימון יישלח לביתם. זימון לא הגיע עד היום, אבל יום אחד, כשביקשה דפנה לשלם בכרטיס האשראי בסופרמרקט, נאמר לה כי הכרטיס חסום: עיקול הוטל על חשבון הבנק שלה.

בבנק אמרו כי העירייה עיקלה את החשבון בגלל החוב, שתפח בינתיים ל-400 שקל. אחרי סדרת תחינות, עוקלו רק 400 שקל ולא החשבון כולו. האזרזרים עדיין מחכים למשפט, והחוב והעיקול שבצדו תופחים להם בנחת.

כיצד זה קורה? לפי "פקודת המסים (גבייה)", רשאי פקיד גבייה של רשות מקומית לתת הרשאה לגובה מסים לגבות חוב שלא שולם. אם החייב מסרב, רשאי הגובה להיכנס לחצרו ולעקל מיטלטלין. הרשויות המקומיות - שמבקשות להגדיל את הכנסותיהן - מעקלות כל שנקרה בדרכן: חשבונות בנק, מכוניות ומוצרי חשמל, שערכם גדול פי כמה מגובה הקנסות. השופטות ורדה אלשיך ודרורה פלפל כבר קבעו כי אסור לעקל נכס ששוויו עולה על גובה החיוב, מאחר שעיקול נועד לייחד כספים לצורך כיסוי החיוב ולא להעניש את החייב.

משפחת אבו חבלה בכפר מרג'ה, למשל, הדפה גובים של עיריית חדרה שבאו לעקל את רכושה בגין חובות חניה - שרובם, התברר בדיעבד, התיישנו. שני גובים ששכרה העירייה נכנסו ללא התראה לביתו של עמאד אבו חבלה, והתחילו לעקור את הטלוויזיה ואת מערכת הסטריאו. הסבתא, ששמרה על נכדותיה, התקשרה לבנה, והוא ניסה לדבר על לבם של המעקלים עד שיתברר פשר העניין. המעקלים התעקשו, הרוחות התלהטו, ועימות אלים הסתיים בכליאתם של המעקלים בבית.

בית המשפט פסק דווקא לטובת משפחת אבו חבלה, שהגישה תביעה באמצעות עו"ד אילן בומבך, ופסק לה פיצוי בסך 40 אלף שקל. "נציגים של רשות שלטונית אינם הוצאה לפועל", מסביר בומבך, "ואין להם סמכות משפטית. סעיף בפקודת הנזיקין מאפשר לתבוע עובדים שפועלים בחוסר תום-לב. אם עובדי עיריות ייתבעו על הנזקים שנגרמים מגביית החוב, אולי הדברים ייראו אחרת".

מעיריית תל-אביב נמסר: "עקב בעיה טכנית הדו"ח הועבר בשוגג להליכי גבייה. התובע העירוני החליט לבטל את החוב ואת העיקול".