סובארו פשע: טענות לשחיתות, הונאה ושוחד, מלחמות שליטה וסכסוכים פנימיים ביפנאוטו - שהביאו לזריקת רימון על משרדי ההנהלה

במשטרה חשבו שהרימון נזרק בשל סכסוך על הלוואה בשוק האפור, אך מסתבר כי הסכסוך בין השותפים - גד זאבי, מוני הראל ואמנון ברזילי - חרג בהרבה מעבר למחלוקות עסקיות, ועל הכוונת היה דווקא המנכ"ל אלי דוד

לפני כשבועיים וחצי הגישה הפרקליטות כתב אישום בפרשת השלכת הרימונים על סוכנות יפנאוטו ברחוב המסגר בתל-אביב. בחקירה נבחנו כיוונים רבים, ובין השאר עלה החשד כי מדובר בניסיון לאיים על חלק מבעלי יפנאוטו, אך כתב האישום גולל סיפור שונה: הרימונים הושלכו בידי גורמים שהפעיל בן כהן, עבריין הנחשב למקורב לעמיר מולנר, במטרה לאיים על אסף ברזני, אחיו של אמנון ברזילי, מבעלי יפנאוטו. ברזני, לפי כתב האישום, לווה מגורמים בשוק האפור מיליון וחצי שקל, במטרה לרכוש מניות של חברת אמבלייז של אלי רייפמן - וכשהתקשה להחזיר את הכסף, החלו הצרות.

כתב האישום ריכז את העניין התקשורתי בהסתבכויותיהם של ברזני ושל רייפמן (שבעצמו חייב מיליונים לשלי נרקיס, "מלך השוק האפור"), אבל תמלילי העדויות חושפים טפח מהקרבות שמתנהלים מאחורי הקלעים של יפנאוטו, יבואנית סובארו הנסחרת בבורסה באחד העם. הסכסוכים בין השותפים בחברה - גד זאבי, מוני הראל ואמנון ברזילי - חרגו הרבה מעבר למחלוקות עסקיות נטו, שעליהן דיווחה בשנה האחרונה העיתונות הכלכלית. "ליפנאוטו אין כל קשר לאירוע", הודיעה החברה לאחר השלכת הרימונים.

האומנם? משה רוזנברג, מנכ"ל קבוצת גד זאבי, חושב אחרת. בעדותו במשטרה לא היה לו ספק בנוגע לכתובת שאליה כוונו הרימונים, ולא מדובר באותה כתובת שהפרקליטות סימנה. המטרה, הוא משוכנע, הייתה מנכ"ל יפנאוטו, אלי דוד, וסמנכ"ל הכספים שלו. "איך אתה מסביר", שאל החוקר, פקד אבי גולדשטיין ממשטרת מחוז תל אביב, "שיש זריקת רימונים לעבר עסק שנמצא בבעלותכם, ואתם - בעלי המניות - לא יוצרים קשר זה עם זה לבדוק מה קרה?"

רוזנברג השיב בישירות: "הרקע לאירועים ברור לי לחלוטין ולא הייתי צריך לעשות בירורים. דהיינו, הפעולה שעשיתי בקשר לכך היא להרגיע את מנכ"ל החברה ואת סמנכ"ל הכספים שלה, כי זריקת הרימונים הייתה מכוונת נגדם. זאת הפעולה היחידה שעשיתי".

המבקרים של ברזילי

אלי דוד מכהן כמנכ"ל יפנאוטו זה כשלוש שנים. באוגוסט 2005, כחצי שנה לאחר מינויו, נכנס אמנון ברזילי כשותף בחברה. בלשון המעטה אפשר לומר שבינו לבין דוד לא נוצר קליק. ברזילי ראה בו "מינוי של זאבי", והמחלוקות בין השניים החריפו והלכו. "במהלך השנה-שנה וחצי הראשונות", העיד דוד במשטרה, "(...) אמנון ניסה להשפיע עליי לקחת החלטות בכיוונים שלא עולים בקנה אחד עם הראייה שלי ועם האינטרס של החברה בעיניי. את רובן מנעתי". ברזילי, מצדו, העיד ש"יש לו (לדוד, א' ר') את העקרונות שלו, ושאני מנסה לשפר אותם. היחסים בינינו הם של עובד ומעביד. היו ויש בעיות בינינו, אלה בעיות יומיומיות של ניהול. אין בינינו בעיות אישיות בקטע האישי".

ברזילי, שבשנה וחצי האחרונות מכהן כיו"ר יפנאוטו, ניסה בחקירתו להמעיט בחריפות המחלוקות עם המנכ"ל שלו, אלא שדוד דווקא נידב פרטים. ברזילי ניסה במשך תקופה ממושכת, כך סיפר, "להזיז אותי מתפקידי" ולהחליפו "במנכ"ל מטעמו, וזאת באמצעות לחץ בלתי פוסק בסגנון הדיבור, ודרך האנשים שהגיעו אליי ושניסו לעשות עסקים עם החברה באמצעות אמנון. בנוסף, היו איומים מצד אמנון שהוא רוצה לפטר אותי, ומסרים שהוא העביר לי".

כשדוד ראה את הטיפוסים שהגיעו להיפגש עם ברזילי, הרגשתו לא השתפרה: "רבים מהמבקרים שלו נראו מפוקפקים במקצת", העיד. מנהלים בחברה סיפרו לו על ביקורים של שלי נרקיס. אורח אחר, לדבריו, היה דוד וענונו, "שנאמר לי מאוחר יותר שהוא קשור לשוק האפור, ושביקש לתווך בעסקה שבה יפנאוטו פרסמה מכוניות במכרז".

וענונו, סוחר נדל"ן תל אביבי שהיה בעל קשרים עסקיים עם העבריין בן כהן, הוא אחד מהשניים שלפי כתב האישום העניקו לברזני את ההלוואה שהביאה בסופו של דבר לפיצוץ. ביוני האחרון, אגב, הוא נעצר במסגרת פרשה מתוקשרת אחרת - המעילה בבנק לאומי: לפי החשד, מיקי פרידמן, מנהל הסניף המרכזי של הבנק, "סידר" לו הלוואה של מיליונים ללא ערבויות מתאימות. וענונו, לפי החשד, היה "איש קש" ששימש כצינור להעברת הכספים לשוק האפור, ואולי אף לארגוני פשע. מוני הראל נשאל בחקירתו "האם וענונו עשה עם חברת סובארו עסקים?" והשיב: "אני חושב שכן. ראיתי אותו ביחד עם איציק זוהר, והוא עשה להם תיווך עם המכרז למדינה (...) הכוונה שהם באו מטעם המכרז של המדינה והציעו לסובארו למכור רכבים דרך המכרז. לדעתי הייתה עסקה".

במהלך 2007 השתפרו קצת היחסים בין ברזילי לדוד. התוצאות הכספיות של החברה היו טובות, מה שהקל את האווירה. אלא שאז נכנס שותף חדש לחברה: מוני הראל, בעלי הפועל תל אביב.

"הראל איים שהוא יטפל בי"

מה שחימם את הגזרה בין דוד לבין הראל וברזילי הן שתי עסקות נדל"ן שנדונו בחברה. הראשונה נגעה לקרקע באזור התעשייה הצפוני של לוד, בבעלות קבוצת מירג' (מיראז'), שבאמצעותה מחזיק גד זאבי ביפנאוטו. באחת מישיבות הדירקטוריון נדונה הצעה שלפיה יפנאוטו תרכוש את הקרקע ותקים עליה את המרכז הלוגיסטי החדש שלה. הדירקטוריון אישר את רכישת הקרקע בכ-30 מיליון שקל, בכפוף לתנאים אחדים.

זמן קצר אחר כך נערכה במשרדי יפנאוטו פגישה בנוכחותם של ברזילי והראל, אדם בשם דוד כהן, המנכ"ל אלי דוד וסמנכ"ל הכספים. ברזילי והראל טענו שהעסקה מיטיבה עם זאבי על חשבונם. בפגישה, העיד דוד במשטרה, "היה ויכוח בין אנשי יפנאוטו לבין אמנון ברזני, דוד כהן ומוני הראל, מה הם התנאים לאישור העסקה הזאת, האם היא כדאית ליפנאוטו (...) הם ניסו לגרום לנו להרגיש כאילו אנחנו מסלפים את הפרוטוקול. בין היתר שאל אותי שם מוני אם אני מחכה לירושה מגד זאבי (...) דוד כהן שאל אותנו אם אנחנו קוראים לאמנון שקרן. מכאן היחסים התחילו להידרדר בין מוני הראל, אמנון ברזילי וקבוצת מירג', וגם בין מוני הראל ואמנון להנהלת החברה שאני בראשה".

בספטמבר האחרון דיווחה יפנאוטו לבורסה כי הראל שלח לה מכתב, שבו טען כי "מדובר בעסקה בלתי סבירה בעליל" בתנאים גרועים ליפנאוטו, והעלה שאלות לגבי תהליך קבלת ההחלטה ולגבי דרכי מימון העסקה.

כתוצאה מההתנגדות לעסקה בלוד, העיד דוד, "חיפשה החברה שטח חלופי, ומצאנו שטח במתחם פי גלילות". דוד הוסיף שאת השטח הציע יחיאל אילוז, אחד הבעלים של סוכנות סובארו באשדוד, שאחד השותפים בה היה כדורגלן העבר חיים רביבו. בפברואר אשתקד הושלך רימון גם על הסוכנות באשדוד. כמה חודשים לאחר מכן עזב רביבו את הארץ, ולפי פרסום ב"ידיעות אחרונות" עשה זאת עקב סכסוך עם עבריינים.

אילוז, לפי דוד, כבר "השקיע כסף בסלילת השטח ובהתאמתו לצרכים שלנו". ברזילי התלהב, אך זאבי וקבוצתו "הסתייגו מהשטח, לדעתי מהחשש שזה יטרפד להם את השטח בלוד". בסופו של דבר, "לאחר מאמצי שכנוע", זאבי הסכים - אבל אז דווקא הראל התנגד ו"טרפד את העסקה". הטרפוד הכניס את אילוז "לבעיות כלכליות, כתוצאה מכך שההסכם לא נחתם ושהוא לא מקבל את דמי השכירות".

כשנשאל ברזילי אילו סכסוכים יש בחברה "שיכולים לגרום לזריקת הרימונים עליכם", הוא הזכיר דווקא את הסיפור הבא: "יש מקום ששכרנו בפי גלילות, חמישים דונם, שאלי נתן הבטחה אישית שלו שהוא שוכר את זה, והדירקטוריון לא העביר את ההחלטה. אנשים השקיעו שם יותר ממיליון דולר".

דוד דווקא לא חשב כך. כשהחוקר שאלו, "האם אתה חושד באדם כלשהו שרוצה לפגוע בך?" בחר דוד להזכיר דווקא את ברזילי ואת הראל: "אני לא יכול להצביע נקודתית, אבל המסרים שאני מקבל מבעלי המניות מוני ואמנון גורמים לי להרגיש לא בנוח". הראל, לדבריו, החל מאז סכסוכי הנדל"ן "להפעיל לחץ על מנת לצמצם את הנהלת החברה, למשל במכתבים שיצאו בחתימת אמנון ברזילי".

במכתבים, העיד, הנחית ברזילי הוראות שונות לצמצום סמכויותיו של דוד. באחד מהם, לדבריו, "אני או הנהלת החברה מתבקשים שלא לנסוע לפגישות עם היצרן ביפן, אף שהדבר עלול לגרום נזק לחברה". בסוף דצמבר 2008 נפגש איתו ברזילי ואמר לו ש"בתוך חודש מוני יעצור את החברה ולא נוכל לזוז. באותה הזדמנות אמר לי אמנון שלא כדאי לי לנסוע ליפן: 'אל תיסע ליפן, תאמין לאמנון, אני דואג לך'".

לתחושה הקשה הוסיפה שיחת טלפון זועמת בין דוד להראל: בין יפנאוטו להפועל תל אביב שבבעלות הראל נחתם הסכם ברטר - חסות תמורת כלי רכב שיפנאוטו הייתה אמורה לספק לקבוצה. באחד הבקרים בדצמבר, העיד דוד, "הודעתי למוני שעקב בעיות לוגיסטיות יהיה לי קשה למסור את המכוניות לשחקני הפועל תל אביב, ושהדבר ייקח עוד כמה ימים. בתגובה מוני הראל תקף אותי בחריפות, ואמר לי שאני גורם לו נזק ושאני אשלם על זה, שאני מנכ"ל שעושה טעויות ושהוא ידאג לפטר אותי, שייקח עוד שבוע עוד שבועיים אבל אני אעוף מהחברה. לבסוף הוא אמר לי באיום שאם המסירה לא תהיה מחר, הוא יטפל בי. מוני עד היום לא מדבר איתי ומעכב צ'קים של פעילות החברה".

הסכסוכים הללו, צריך לזכור, הם רק תוספת לסכסוך החריף בין זאבי לברזילי סביב טענות זאבי להפרת החוזה ביניהם (פירוט בהמשך). "הסכסוך", העיד דוד, "התפתח לריב מי יחזיק במשרד ביפנאוטו, שבמהלכו נכנסו אנשים בשעת לילה להנהלת החברה, נטרלו את האזעקה, והחליפו את המנעולים בדלתות של המשרד הזה. כשבוע לפני שהושלך הרימון הראשון נודע שקבוצת מירג' וגד זאבי רכשו כ-25% ממניות מטיס של ברזני ושל מוני. להערכתי האישית זה פגע בהם".

"העסקה שדווחה אינה נכונה"

הסכסוך בין ברזילי להראל סוקר בהרחבה בכלי התקשורת. בפנייה גלויה לבית המשפט האשים הראל את ברזילי בעבירות חמורות: בין השאר טען, כי ברזילי ביצע עסקות בעלי שליטה עם בני משפחתו תוך שהבטיח להם "עמלות שונות ומשונות", במעשי שחיתות, בהונאה ובשוחד (פניותיו נדחו, ומאז השניים התפייסו). בסכסוך ברזילי-זאבי, מנגד, הקפידו הצדדים שלא לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, ומסרו בהודעות לבורסה פירוט מינימלי: מההודעות עלה כי לזאבי שתי טענות עיקריות - ההתקשרות שנערכה בין ברזילי להראל מפרה את ההסכם בינו לברזילי; ומטיס וברזילי סיכלו את הליך גיוס ההון ביפנאוטו, באופן שמנע ממנו להגדיל את שווי אחזקותיו בחברה. מעבר לכך נותר הסכסוך בערפל, מאחר שזאבי הפנה את טענותיו למסלול חשאי של בוררות אצל שופט בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור. גם בראיון הנדיר שהעניק ל-G לאחרונה, סירב זאבי לפרט את טענותיו. בדצמבר, אגב, הודיעה מטיס כי הבורר הורה למחוק חלק מטענות זאבי ולהגיש כתבי טענות חדשים.

עדותו של רוזנברג במשטרה חושפת טפח משמעותי מטענות קבוצת זאבי. ברזילי והראל, לעדותו, העבירו לרשות ניירות ערך דיווח כוזב בנוגע לשותפות ביניהם. "לאמנון ברזילי", העיד רוזנברג, "ניתנה אופציה בזמנו (...) לרכוש את מניות מטיס קפיטל. אמנון התחייב בהסכם עם גד זאבי ועם מירג' לתת זכות סירוב ראשונה בכל מקרה שבו יממש את האופציה באמצעות צד שלישי, או יעביר את האופציה או את המניות שנרכשו באמצעותה לצד גימל. בניגוד לאמור, רכש אמנון את המניות יחד עם מוני הראל, וזאת לאחר שמוני למעשה הביא את המימון לרכישה. שני הצדדים, מוני ואמנון, הציגו את העסקה כאילו אמנון מחזיק ב-51% מהמניות ואילו מוני ב-49% - מצב שבו למעשה לא מופרת זכות הסירוב הראשונה - כאשר למעשה העסקה האמיתית היא שהם מחזיקים בחלקים שווים באופקים, תוך הפרת הסכם זכות הסירוב".

על מה מבססים רוזנברג וזאבי את הטענה כי ברזילי והראל היו שותפים שווים? רוזנברג טען ש"אנחנו מחזיקים בתצהיר מטעמו של מי שערך את העסקה שמאשר כי העסקה שהוצגה לנו ושדווחה לרשות ניירות ערך אינה העסקה הנכונה, וכי למעשה העסקה האמיתית הנה שמוני ואמנון מחזיקים באופקים בחלקים שווים".

הצדדים, מתברר, הצליחו להסתכסך גם על נושאים פעוטים יותר: לזאבי, העיד רוזנברג, יש משרד בסוכנות שברחוב המסגר "שהוקצה לשימושו הבלעדי". כשרוזנברג מגיע מפעם לפעם מחיפה, גם הוא משתמש בו. "בנוגע לחדר זה", סיפר רוזנברג, "הגשתי בזמנו תלונה במשטרה על הסגת גבול שנעשתה על-ידי אמנון ברזילי". עו"ד רונן רוזנבלום, סנגורו של בן כהן: "למרות הסכסוכים ביפנאוטו המשטרה בחרה להתביית במרשי. מחומרי החקירה מצטיירת תמונה לפיה מרשי אינו קשור כלל ועיקר לסכסוכים העסקיים הרבים הקיימים שם ויש עוד כיווני חקירה שכלל לא נבדקו".

"ניסיתי להסתיר את הקשר"

לאן ילכו השותפים מכאן? בינתיים ממשיכה השלישייה להחזיק במשותף ביפנאוטו. הראל וברזילי התפייסו והליך הבוררות בין ברזילי לזאבי נמשך. הראל ואלי דוד העידו במשטרה כי חובותיו הכבדים של ברזילי לבנקים גורמים לו לרצות למכור את חלקו ביפנאוטו. כשנשאל ברזילי "מדוע אתה מסתיר ממני את זה?" הכחיש: "מוני הראל רוצה למכור את יפנאוטו, וגם אלי דוד. אני לא רוצה למכור ולא מוכר, למה זה הבובה שלי, זה הבייבי שלי. אני לא לחוץ, יש לי חובות נורמליים לטווח ארוך וקצר".

דוד העיד שגם ברזילי וגם הראל בודקים אפשרות לצאת מיפנאוטו. על הראל אמר ש"הוא מעוניין למכור, או להוציא את גד זאבי". על ברזילי אמר: "שמועות אומרות שהוא חייב כספים, שפעולות נעשות, שהוא רוצה למכור את החברה".

במסגרת העדויות נחשף, בין השאר, כי ברזילי לווה כספים משלי נרקיס. ברזילי טען בתוקף שהוא לא חייב לו אגורה, אבל שינה פעמים אחדות את גרסאותיו בנוגע למהות היחסים ביניהם. כשהחוקר הטיח בפניו כי הוא "שיפץ" את גרסתו בנדון, ו"לא מספר את כל האמת", ענה ברזילי: "כל איש עסקים יחשוב שזה לא מכובד שיהיה לו קשר עם שלי נרקיס, ולכן ניסיתי להסתיר את זה (...) לא נעים להיות בקשר עם בן-אדם כזה".

גם ברזילי עצמו הוא אדם שאנשי עסקים רבים מעדיפים שלא לעבוד איתו. ב-2004 פתחו רשויות החקירה בהולנד בחקירה נגד חברות של ברזילי ושל בני משפחתו, בין היתר בחשד להלבנת הון ובקשר עם ארגוני פשע. החקירה הקנתה למשפחה בעיתונים הולנדיים את הכינוי "המאפיה הכשרה". המשפחה מכחישה את כל החשדות. בעוד שאחיו אסף קיבל אישור כתוב על כך שאינו חשוד, ברזילי לא הגיש בקשה דומה. בראיון ל-G ביולי האחרון (חודש לפני שנטל את ההלוואה שסיבכה אותו), אמר אסף שאחיו לא ביקש אישור כזה, "כי אמנון מטומטם. אמרתי לו 'לך תבקש', אבל הוא אמר 'אני לא גר בהולנד והם לא מעניינים אותי'". הרשויות ההולנדיות מסרו אז ל-G כי "הסתיימו כשני שלישים מהחקירה".

האחים טענו אז בתוקף כי אין ביניהם כל קשר עסקי, אך בכתבה תואר כיצד על תיבת הדואר של מטיס קפיטל ברחוב המסגר (מטרים ספורים מזירת השלכת הרימונים) נרשמה תחת הכותרת "חברות של אמנון ברזילי" גם חברה של אסף. בשבוע שעבר פורסם כי שלי נרקיס העיד בחקירתו ש"הלוויתי מיליון דולר לאמנון, ומי שהחזיר לי זה אסף". בראיון לעיתון הולנדי אמר אסף לפני כמה חודשים: "אני שולח לפעמים כסף לאחי, וזה מעורר חשד (...) אבל הוא אח שלי. מובן שאני נותן לו כסף כשהוא זקוק לזה".

תגובות

"מצוץ מהאצבע": מוני הראל ואמנון ברזילי מכחישים

מוני הראל ואמנון ברזילי מסרו בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס לפרוטוקולים וחצאי דברים שהודלפו ושאינם נמצאים בידינו. עם זאת ולגופו של עניין, כל ענייניה העסקיים והניהוליים של יפנאוטו מדווחים לבורסה כמתחייב בחוק.

"כל ניסיון להציג מצג לפיו הופעלו על מנכ"ל יפנאוטו לחצים כלשהם מלבד דיונים ענייניים בדבר ניהול נכון של החברה, הוא ניסיון מצוץ מהאצבע.

"לעניין התביעה, גד זאבי ומירג' שבשליטתו, הגישו תביעה לבורר, תאודור אור. הבורר הורה על מחיקת התביעה כפי שהוגשה והורה לזאבי להגיש כתב תביעה מתוקן. כתב תביעה כזה מעולם לא הוגש.

"לטענות עצמן אין כל בסיס עובדתי ותצהיר כמוזכר בפניית העיתון לא הוצג לבורר או בכל הליך אחר. גם שמו של חותם התצהיר לא הוזכר ולכן אין לדעת אם יש ממש בטענה לקיומו. מכל מקום, אין כל קשר בין הסכסוך שבין גד זאבי לברזילי או מטיס קפיטל לבין פרשת הרימונים, כפי שכבר פורסם".