תיק חסוי במשרד החקלאות: בניו של אריאל שרון, בהסכמת ישראל כץ, התערבו במינוי מנהל השירותים הווטרינריים

דמות נחבאת אל הכלים צצה לפתע אל פני השטח בפרשת ועדת החקירה הממלכתית להתנהלות השירותים הווטרינריים. זהו עו"ד ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות, שהכין, כך מתברר, תיק מפליל על ראש השירותים הווטרינריים, ד"ר משה חיימוביץ'

דמות נחבאת אל הכלים צצה לפתע אל פני השטח בפרשת ועדת החקירה הממלכתית להתנהלות השירותים הווטרינריים. זהו עו"ד ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות, שהכין, כך מתברר, תיק מפליל על ראש השירותים הווטרינריים, ד"ר משה חיימוביץ'. לפי התיק הזה, מעורבים האחים גלעד ועומרי שרון - בהסכמת שר החקלאות בעבר, ח"כ ישראל כץ - במינויו של ראש השירות הווטרינרי של מדינת ישראל, ולא מתוך דאגה לבריאות הציבור.

אטינגר מכהן זה כשנתיים כיועץ המשפטי של משרד החקלאות, לשם הגיע עמוס קשרים טובים עם משרד המשפטים, אחרי עשר שנות עבודה שם, רובן כפרקליט במחלקת הבג"צים. לפי המידע שהגיע לידי G, אטינגר סיפק לשר שמחון שני הישגים עיקריים: הראשון, ארגון הקמתה של ועדת החקירה הממלכתית שאותה יזם שמחון - אטינגר ארגן את מינויו של ורדי זיילר ליו"ר הוועדה, למרות ניגוד עניינים חמור (זיילר מחזיק בסמכויות שר החקלאות לעניין עבירות אתיות של וטרינרים, בעמלה חודשית של 6,000 שקלים), ואת מינויו של יהודה עפרון (חבר לשכת מפלגת העבודה ופעיל בתנועת המושבים של שמחון) כחבר באותה ועדה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלאס, מכר ותיק של אטינגר, אישר את שני המינויים.

ההישג השני של אטינגר, הנחשף כאן לראשונה, הוא התפקיד המיוחד שקיבל על עצמו: בניית תיקים עם חומר מפליל על בכירים בשירותים הווטרינריים, ובעיקר על המנהל ד"ר חיימוביץ' ועל סגנו לענייני מינהל יהודה מאירוביץ'. לדברי אטינגר, התיקים נכתבו על יסוד טענות שהגיעו אליו, בדבר ניהול לא תקין, עד כדי חשד לפלילים ולשחיתות, הטיית מכרזים ושוחד, בתפקודם של בכירים בשירותים.

אטינגר נפגש באוקטובר 2007 עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ועם פרקליט המדינה ערן שנדר, ופרש בפניהם את המידע המפליל שבידיו. בעקבות הפגישה המשולשת העביר למשטרה, ליחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (בראשות תנ"צ ג'קי בריי), מידע מפליל שהיה בידיו. התיקים שהכין הם תערובת של עובדות ושל שמועות, ומכילים את תולדות המלחמות המינהליות והאישיות שהתרחשו בין לשכת שר החקלאות והנהלתו לצמרת השירותים הווטרינריים, ואת תולדות העימותים הפנימיים בתוך השירותים.

קשרים עם משפחת שרון

התיק הכבד ביותר שהכין אטינגר מתייחס למנהל השירותים הווטרינריים. במרכז התיק עומדת הטענה שעצם מינויו היה נגוע בשחיתות. לדברי אטינגר, גורמים פוליטיים התערבו בהליך איתור המועמד למשרה, כדי להבטיח את זכיית חיימוביץ', בזכות קשריו עם גלעד ועומרי שרון, בניו של ראש הממשלה אז, אריאל שרון.

אטינגר טען שלדברי אותם גורמים, הקשרים בין משפחת שרון לבין חיימוביץ' נרקמו קודם לכן, בשנים שבהן כיהן כמנהל הלשכה הווטרינרית המחוזית בבאר שבע, ומתוקף תפקידו טיפל בעדרי הצאן ובמשק החי של חוות שקמים, שבבעלות משפחת שרון.

אטינגר הדגיש בחומר שאסף כי לפי פרסומים בעיתונות, גלעד ועומרי שרון הם שותפים עסקיים של יבואני צאן לא קטנים - משפחה ידועה מדיר אל-אסד - וכי לפי אותם פרסומים, השירותים הווטרינריים העלימו עין מהפרות חוק שלהם.

אטינגר מוסיף כי רחל פנצ'ר, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש במשרד, סיפרה לו שבתקופת כהונתו של ישראל כץ כשר החקלאות חיפשו מנהל חדש לשירותים הווטרינריים, עם פרישתו של המנהל הקודם ד"ר עודד ניר. לדברי פנצ'ר, בצוות השופטים במכרז אמור היה להשתתף פרופ' ארנון שמשוני, שניהל את השירותים הווטרינריים בעבר ושנחשב לגורם מקצועי מוערך. סמוך לכינוס ועדת המכרזים, מסר לפנצ'ר מנכ"ל המשרד באותה עת, יוסי ישי, כי לפי הוראת השר ישראל כץ יש להחליף את אחד הנציגים בוועדת המכרזים.

ואז הגיעה הפצצה: ד"ר שמעון פוקמונסקי, רופא ראשי למחלות עופות בשירותים הווטרינריים, סיפר לאטינגר פרטים נוספים על מינוי חיימוביץ' לתפקיד מנהל השו"ט ב-2004. בתיק של אטינגר נכתב שד"ר פוקמונסקי סיפר כי כאשר פרש עודד ניר נעשו פניות לשר החקלאות, למנות לתפקיד גורם מקצועי מתחום העופות, בנימוק שזו החיה הפופולרית ביותר למאכל במדינה. ד"ר פוקמונסקי מוסיף, לפי אטינגר, כי השר ישראל כץ השיב לאותם גורמים כי כלל אינו מעורב במינוי המנהל - וכי עליהם לדבר עם גלעד ועומרי שרון, בניו של ראש הממשלה, והם שיקבעו מי ינהל את השירותים הווטרינריים.

אגב, גורם בכיר המעורה בפרשה אומר ל-G כי מינויו של חיימוביץ' לא היה זר למשפחת שרון, הבנים וגם האב. חיימוביץ' נחקר ארוכות על-ידי זיילר, בוועדת החקירה, בעניין קשריו עם משפחת שרון. "בכל המפגשים שהיו לי איתם, גם עם אריק, אף פעם לא עלה הנושא של השירותים הווטרינריים", ענה חיימוביץ'. "מעולם האיש הזה לא שאל אותי מה קורה בשירותים. תמיד היו דיבורים על מחלות, מה יש מסביבנו, למה אנחנו צפויים, אילו מחלות יכולות לפגוע בנו - בזה הוא התעניין מאוד. במיוחד אריק. הוא תמיד היה אומר, כמה זמן עוד נצטרך לחסן כל-כך הרבה חיסונים, שזה עולה הרבה כסף".

כץ: "שקר וכזב"

עומרי שרון אומר ל-G: "אני לא מעוניין להגיב". ח"כ ישראל כץ (ליכוד): "שקר וכזב. מעולם לא אמרתי דברים אלה. משה חיימוביץ' נבחר על-ידי ועדת איתור מקצועית, לפי כל הכללים. מעולם לא אמרתי אמירה שקרית מסוג זה, שאין לה שחר". ד"ר פוקמונסקי סירב להגיב והפנה את השאלות למשרד החקלאות.

משרד החקלאות נשאל אילו הנחיות קיבל עו"ד אטינגר מהיועץ המשפטי ומפרקליט המדינה בעניין נסיבות מינויו של חיימוביץ' ומעורבות האחים שרון, ואם העביר את המידע למשטרה. האם קיים מסמך שבו כתב ד"ר פוקמונסקי את הדברים שמייחס לו אטינגר? האם אכן כך העיד?

משרד החקלאות לא הסביר מהי גרסת ד"ר פוקמונסקי היום, ומסר בתגובה: "כלל המידע שהיה מצוי בידי היועץ המשפטי הועבר לבדיקת המשטרה או לוועדת הבדיקה להתנהלות השירותים הווטרינריים, לפי העניין. היות שהנושאים נמצאים בבחינה של גורמים אלה, אנו מנועים מלהתייחס אליהם".

מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר חיימוביץ', דוחה את הדברים ומגדיר אותם "צרור של שקרים ועלילות שבינם ובין המציאות אין ולא כלום". לדבריו, הסיבות לקידומו הן "עבודה קשה של למעלה מ-35 שנה בשירותים הווטרינריים, אוזן קשבת, והתייחסות רצינית לכל הפונים, ובפרט לחקלאים".