סגן נשיא התאחדות הקבלנים: "קבוצות הרכישה הן הרעה החולה של הנדל"ן בישראל; למה מחכים, שקבוצה תקרוס ותשאיר את האנשים עם הלשון בחוץ?"

כך אמר ראול סרוגו בפסגת הנדל"ן ; מנכ"ל ב.ס.ר נחשון קיויתי: "אל תפחיד, לאף אחד לא סוגרים את העיניים כשהוא רוכש דירה בקבוצת רכישה" ; פישמן: "צריך לעזור לציבור ולא לטייקונים" ; ירון ביבי: "מזהים יציאה של אנשים משוק הדירות" ; יונס: "מחירי הנדל"ן לציבור נותרו כמעט ללא שינוי"

"התופעה של קבוצות הרכישה היא הרעה החולה של הנדל"ן בישראל" - כך אמר היום (ד') ראול סרוגו, סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות בהתאחדות הקבלנים והבונים בישראל, בפאנל "נדל"ן במינימום סיכון ובמינימום מזומן" בפסגת הנדל"ן של "גלובס".

סרוגו הסביר את הצהרתו בעובדה שקבוצות הרכישה הביאו לירידת מחירי הקרקעות במחצית, לעומת ירידה של 15%-25% במחירי קרקעות על רקע משבר הנדל"ן העולמי. "התחרות עם קבוצות הרכישה לא הוגנת, כי היא מייצרת תנאים שונים בין היזם לבין קבוצת הרכישה", אמר. "מי שמארגן קבוצת רכישה לא צריך רישיון. למה מחכים, שקבוצת רכישה תקרוס ותשאיר את האנשים עם הלשון בחוץ? חוק מכר דירות לא חל על קבוצות רכישה".

"שחבריי לפאנל לא יפחידו את עצמם", הגיב לדברי סרוגו מנכ"ל קבוצת ב.ס.ר, נחשון קיויתי. "לאף אחד לא סוגרים את העיניים כשהוא רוכש דירה במסגרת קבוצת רכישה. מה זה יזמות? אני נותן יותר עבודה לקבלנים ממה שהם נותנים לעצמם. אצלי הקבלנים מרוצים יש להם תעסוקה, הם מקבלים חוזה, קונים חומרי גלם. התחרות היא עם הקבלנים. אני מסכים עם סרוגו שצריכים להיות חוקים וסיווג המאפשרים לארגן קבוצת רכישה, אבל מה לעשות - זה לא יקרה מחר בבוקר".

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל, אמר: "בקבוצות רכישה יש גם סיכון. לא כל רוכש מתאים לקבוצת רכישה. אם יש בעיה בפרויקט הולכים לא לבנק אלא לרוכשים, ומעלים להם את העלויות. במצב הכלכלי שנוצר היום, אין ספק שזו אחת האלטרנטיבות".

"הבדיקות שלי מראות שמתוך התחלות הבנייה החלק של קבוצות הרכישה הוא 10%-20%. אין רלוונטיות לקבוצות רכישה מלבד באזור המרכז. חלק ניכר מהעליות יורד למחיר הקרקע, שעלותה גבוהה ממה שקבלן בדר"כ רגיל לשלם. ועם זאת, המוצר המוגמר מתקבל בעלויות נמוכות יותר ממה שהיה מתקבל אחרת", הוסיף כהן.

נחשון קיויתי הוסיף: "לרוכש יש אפשרות לרכוש דירה ספציפית מסומנת, ובסוף היום לקבל את הדירה - או חלילה, שהקבלן יפשוט את הרגל. האפשרות השנייה היא להיכנס כשותף יחיד במסגרת יזמות עצמית כשמראש המשתתף יודע מהם כללי המשחק אשר ברורים מלכתחילה: הוא יודע על מה הוא חותם, מיהם השכנים, השותפים, מהו האומדן התקציבי של כל יחידה ספציפית ומתוך זה הוא מקבל את ההחלטה אם להצטרף לקבוצת הרכישה".

"גורם חשוב מאוד הוא הגורם המנהל", הוסיף קיויתי. "קבוצת ב.ס.ר ביצעה בשיטה הזו כ-30 פרוייקטים. השותפים מרוצים מהשיטה וחוזרים לעוד פרויקט ועוד פרויקט, ואף מביאים את החברים שלהם".