הבנקים יצטרכו להחליט אם לאמץ הכללים החדשים לעסקאות CDS עד ה-7 באפריל

הבנקים בישראל מחזיקים בחוזי CDS בהיקף של 500 מיליון דולר

עד 7 באפריל יצטרכו הבנקים בישראל להחליט האם הם מצטרפים לפרוטוקול חדש של ISDA (International Swaps and Derivatives Association), שיצר כללים חדשים לניהול ההפעלה והסליקה של נגזרי אשראי מסוג CDS|. כללים אלה משנים בפועל את הסכמי נגזרות האשראי וישפיעו על עסקאות חדשות ועסקאות שבתוקף. לבנקים בישראל חוזי CDS בכ-500 מיליון דולרים.

כשלי אשראי

הארגון העולמי האחראי על הסכמי CDS הוא ISDA. בעקבות כשלי האשראי הרבים בתקופה האחרונה, בעיקר אחרי פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, CDS רבים הופעלו, ומוכרי ההגנה נדרשו לשלם את סכומי ההגנה לרוכשי ההגנה הפיננסית. עו"ד נטלי ג'יקובס, שותפה וראש תחום מכשירים פיננסיים במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', מסבירה כי "עד עתה, בכל אירוע נדרשנו לקבוע כללים ספציפיים. כעת, על מנת ליצור יעילות, ודאות ושקיפות בהפעלה ובסליקה של הסכמי ה-CDS, יצרה ISDA כללים חדשים שיוחלו על כלל העסקאות שייחתמו מ-8 באפריל".

ג'יקובס, שחזרה מוועידת ISDA בלונדון לפני שבועיים, מסבירה כי הכללים החדשים הם: מינוי ועדה קובעת (Determinations Committee), שתקבע אם התרחש אירוע של כשל אשראי, ומהו סוג האירוע (הלאמה, חדלות פירעון וכו'); מנגנון לעריכת מכרז, שבו ייקבע מחיר ה-CDS בעקבות האירוע של חדלות פירעון. למשל, במקרה של ליהמן ברדרס, המחיר שנקבע במכרז שערכה ISDA עמד על כ-8% מהערך הנקוב; סטנדרטיזציה של תנאים מסוימים בעסקאות ה-CDS.

עוד מסבירה ג'יקובס, כי לגבי עסקאות שנחתמו בעבר ניתן להחיל את הכללים החדשים באמצעות חתימה על מסמך הצטרפות לפרוטוקול של ISDA ("The Big Bang Protocol"), המחיל את השינויים הללו על עסקאות שבוצעו לפני אפריל 2009.

ספגו הפסדים

הבנקים ספגו בשנת 2008 הפסדים גדולים ב-CDS. לבנק הפועלים היו בסוף 2008 חוזי CDS בהיקף של 301 מיליון דולר, ועד כה הפסיד בגין נגזרות CDS שהיו ברשותו 131 מיליון דולר. לבינלאומי היו במועד זה CDS בסך 20 מיליון דולר. ללאומי היו בסוף הרבעון השלישי של 2008 נגזרות מסוג CDS בסך 117 מיליון דולר והוא הפסיד בגינן 39 מיליון דולר.