הקורבן של ויקיפדיה: האינציקלופדיה המקוונת אנקרטה נסגרת

מי שהביאה לשינוי שוק האנציקלופדיות המסורתי בשנות ה-90, נכנעה לעודף המידע של ויקיפדיה ולמקורות מידע חינמיים אחרים הזמינים ברשת

תאגיד התוכנה מיקרוסופט הודיע השבוע כי יפסיק את פעילותה של האנציקלופדיה המקוונת שלו Encarta, זאת לנוכח הפופולריות הגוברת של אנצקלופדיות מקוונות דוגמת ויקיפדיה ומקורות מידע חינמיים אחרים הזמינים ברשת.

ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי בהודעה שפורסמה באתר MSN מטעם החברה נכתב כי החל מ-31 באוקטובר 2009 תפסיק החברה את פעילות אתר האנציקלופדיה בגרסתו האנגלית, וכי פעילותו האתר בגרסתו היפנית תופסק חודשיים מאוחר יותר. כמו-כן הודיעה מיקרוסופט כי תפסיק את שיווקה של האנציקלופדיה על גבי תקליטורים כבר במהלך חודש יוני.

"אנקרטה הייתה מוצר פופולרי בכל רחבי הגלובוס במשך שנים ארוכות. עם זאת, צריך להודות שהדרכים בהם אנשים צורכים מידע אנצקלופדי השתנו עם הזמן", נכתב בהודעה.

שוק האציקלופדיות שינה פניו ללא היכר במהלך שנות ה-90 ומיקרוסופט הייתה אחת מהגורמות לכך, כאשר החלה בשיווקה של אנקרטה על גבי תקליטורים שצורפו לחבילות של תוכנת הדגל שלה 'חלונות'. המהלך הציב אתגר בפני האנצקלופדיות המודפסות בעלות המסורת ארוכת השנים דוגמת 'בריטניקה'. "הם היכו אותנו מתחת לחגורה בשנים הללו", נזכר דוברה של בריטניקה.

אלא שהפופולריות הגואה של האינטרנט גרמה לשינוי מגמה ועלייתם של מנועי החיפוש דוגמת גוגל, המאפשרים לגולשים גישה מהירה לאינספור מקורות מידע מקוונים וחינמיים, גרמה גם לאנקרטה להיראות ארכאית. בראש הכוחות שהפכו את אנקרטה ללא רלבנטית, עומדת ללא ספק האנציקלופדיה המקוונת, ויקיפדיה, המכילה יותר מ-10 מיליון ערכים הכתובים ביותר מ-260 שפות ומופעלת על-ידי כ-75,000 מתנדבים ברחבי העולם.

דובר מטעם מיקרוסופט סירב להתייחס לשאלות הנוגעות לתפקיד ששיחקה ויקיפדיה בהחלטה להפסיק את פעילות אנקרטה.

"סגירתה של אנקרטה היא חלק ממהלך אסטרטגי רחב היקף של מיקרוסופט להתאים את סל המוצרים שהיא מציעה ללקוחותיה לעידן החיפוש המקוון" אמר הדובר.

מוויקימדיה, העמותה ללא מטרות רווח המתאמת את פעילותה של ויקיפדיה, נמסר כי "אין בנו שמחה לאיד על הפסקת פעילותה של אנקרטה ואנו מקווים שמיקרוסופט תשכיל להעביר את התכנים שהצטברו בה לגופים אחרים שיוכלו לאפשר לקהל גישה אליהם".