מכל מלמדי השכלתי: wePapers מציעה לקהילה האקדמית פלטפורמה חינמית למידע

השירות מאפשר לסטודנטים ומרצים מכל העולם למצוא, לפרסם ולשתף ידע ותכנים אקדמיים, כמו גם בתכנים "לא רשמיים", כגון סיכומים ותקצירים ממוסדות מוכרים

כל מי שלמד במוסד אקדמי מכיר את תחושת אי-הוודאות שתוקפת את הסטודנטים לפני מבחן: מאיפה משיגים את כל המאמרים? מיהו הסטודנט הצדיק שלקח חלק פעיל בכל השיעורים והסדנאות? חברת wePapers, שהוקמה ב-2008 על-ידי חנן וייסקופ ואהוד זמיר (מנכ"לים משותפים), באה לסייע לקהילה האקדמית, ולהציע לה פלטפורמה חינמית לשיתוף תכנים אקדמיים.

"זה התחיל לפני שנתיים, כאשר הקמתי בלוג קטן והזמנתי סטודנטים מהכיתה שלי להשתמש בו", מספר וייסקופ. "התגובות היו מאוד חיוביות, גם ממרצים וגם מסטודנטים, ומהר מאוד זה התפשט באוניברסיטה ולחוגים אחרים. אני הייתי מעלה את התכנים בכוחות עצמי מאי-מיילים שקיבלתי, והייתי מופתע מכמות הבאזז שנוצרה".

וייסקופ וזמיר הבינו כי ניתן לייצר מזה פלטפורמה עסקית, והחלו בהקמת האתר, שהושק בגרסת בטא פתוחה לפני מספר חודשים. השירות מאפשר לסטודנטים ומרצים מכל העולם למצוא, לפרסם ולשתף ידע ותכנים אקדמיים, כמו גם בתכנים "לא רשמיים", כגון סיכומים ותקצירים. "המטרה היא לעשות סדר בכל הכמות העצומה של המידע האיכותי והשימושי שמציף את הרשת, ולרוב הולך לאיבוד", אומר וייסקופ.

משתמשים יכולים לקרוא און-ליין אלפי מסמכים ממוסדות כגון האוניברסיטה העברית או MIT, או להוריד אותם למחשב האישי. "המערכת מסננת את התכנים, כדי להבטיח תוכן אקדמי ואיכותי", מוסיף וייסקופ. לדבריו, החזון של החברה הוא "לאפשר זרימת ידע חופשית בעולם, כך שיהיה נגיש גם לאלו שלא יכולים להרשות לעצמם להירשם ללימודים גבוהים".

עד כה גייסה החברה סכום של 50 אלף דולר, מהשקעה עצמית וממשקיעים פרטיים, בהם ד"ר ריצ'ארד יפה, מאוניברסיטת קולומביה, והיא מתכננת כעת לגייס חצי מיליון דולר. "ד"ר יפה סייע לנו לפתח את המוצר באופן שיתאים גם לאנשי ההוראה, ואנחנו מאפשרים גם ליצור קבוצות לימוד אינטרנטיות, ולסנן ולפלח תכנים באתר, על-פי מוסד לימודים, מקצוע או שפה", אומר וייסקופ.

מה המודל העסקי?

וייסקופ: "יש לנו רעיונות כיצד נייצר הכנסות. התוכן יישאר חינמי, אבל נאפשר לחברות הוצאה לאור ולמרצים להציע תכני פרימיום בתשלום, ונגזור מכך עמלה. כמו-כן, סטודנטים שלא ימצאו תשובות לשאלות שלהם, יוכלו לפנות למומחים ולשלם על כך". בנוסף, היזמים מתכננים לשלב פרסומות מותאמות לקהל היעד של האתר, ולהציע שירותי הדפסה בתשלום של תכני האתר, ומשלוח לכל מקום בעולם.

וייסקופ אומר כי ישנם מתחרים בשוק, כדוגמת Scribd ו-Docstoc, אולם "הראשונה לא מתמקדת בתוכן אקדמי, ו השנייה מתמחה בעיקר במסמכים מקצועיים, כדוגמת חוזים". חברה נוספת שעוסקת בתחום, ויש לה נגיעה ישראלית, היא Cramster, שמפתחת קהילת לימודים גלובלית מקוונת, שבה השקיע שי רשף, שהקים את קבוצת קידום.

לדברי וייסקופ, כ-70 אלף גולשים מבקרים באתר מדי חודש, רובם מארה"ב, הודו, אירופה וישראל, ו-2,000 משתמשים רשומים (האתר לא מחייב הרשמה בפועל). "אנחנו מכוונים כעת בעיקר לשווקים דוברי האנגלית, אבל אנחנו מאמינים שנצליח לעשות שינוי בדרך שבה העולם רוכש ידע", הוא מסכם באופטימיות.