טרישה לא נכנע ללחצי השוק: נגיד הבנק המרכזי של אירופה הפחית את שיעור הריבית ב-0.25% בלבד ל-1.25%

[למדור שוקי עולם] מנהיגי מדינות ה-G20 נפגשים כעת בלונדון ; שיעור האינפלציה בגוש האירו זינק ל-8.5% בחודש מארס - מעבר לתחזיות ; עליות שערים חדות באירופה

יו"ר הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, לא נענה היום ללחצי השוק, והפחית את שיעור הריבית ב-0.25% בלבד ל-1.25%, בניגוד לתחזיות האנליסטים לקיצוץ של 0.5%. ה-ECB הפחית את ריבית הריפו, הריבית העיקרית שלו, כבר חמש פעמים מרמה של 4.25% מאז אוקטובר 2008, כאשר כלכלת מרחב האירו הלכה והידרדרה. עם זאת, ריבית האירו עדיין גבוהה מהריביות המוניטריות של ארה"ב שעומדת על 0%-0.25% ושל בריטניה - 0.5%.

טרישה צפוי להסביר את החלטתו ולתת סקירה של מצב הכלכלה במדינות מרחב האירו, היום ב-17:00, שעון ישראל.

ההודעה מקבלת משמעות מיוחדת, לנוכח הנתון שפורסם אתמול (ד'), לפיו האינפלציה השנתית במרחב האירו ירדה במארס בבת אחת ל-0.6%, כלומר התקרבה לדפלציה.

נזכיר כי נתוני התעסוקה הראשוניים שפורסמו אתמול על ידי אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU) הצביעו על עליית שיעור האינפלציה בגוש האירו ל-8.5% - מעל תחזית השוק לרמה של 8.3% בלבד.

ה-ECB היה נתון לאחרונה ללחצים לאור מדיניותו המתונה להתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי, מדניות שבאה לידי ביטוי בחשש לנקוט בצעדים כמותיים. טירשה הבטיח כי הוא "יבחן צעדים בלתי קונבנציונליים" החורגים מעבר להפחתות ריבית.

בראיון שהעניק הנגיד ל"וול סטריט ג'ורנל", ניסה טרישה להגן על מדניותיו ולהדוף את הטענות כאילו הוא אינו נוקט בפעולה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מסבירים כי "ציבור הבוחרים האירופי הממורמר עשוי לאמץ את הטענות כי על המדינות השונות בגוש האירו לשוב ולקבל לידיהן את המושכות המוניטריות. כשלון של הבנק המרכזי האירופי להתמודד עם המשבר עשוי עם כך לאיים איום מבני על המטבע המשותף עצמו".