למה הם מחייכים?

החמישייה שחטפה באיירן מוולפסבורג בשבת הזכירה כמה בעיות יש לקבוצה הזאת. פתאום נזכרו שהמאמן קלינסמן הוא טקטיקן סוג ב', שהדגש על משחק התקפי חיסל את ההגנה, ושלקבוצה אין יותר מדי מה להציע חוץ מלוקה טוני וריברי. על רקע הדברים האלו, לכו תסבירו את האופטימיות הקוסמית ששוררת בבוואריה רגע לפני רבע גמר הצ'מפיונס ליג

פסלי בודהה, אותם דאג יורגן קלינסמן לפזר ברחבי המועדון, כבר מזמן ירדו מהגג. הברק שליווה את כניסתו אל מעוז השמרנות הבווארי דהה אף הוא. מה שנשאר בבאיירן מינכן אלה משברים, בעיות, ועונה פושרת ביותר. השיא, נכון להיום: התבוסה המוחצת בשבת מול וולפסבורג, 5-1. זו אמנם היתה נקמה נחמדה עבור פליקס מגאת, שפוטר אחרי דאבל עם הקבוצה ומוביל היום את הטבלה עם וולפסבורג, אבל יותר מכל זו עדות לכך שבאיירן כבר לא מפחידה אף אחד בבונדסליגה.

דרך הפעולה פשוטה: ההשפלה הזאת, כמו זו בגביע מול לברקוזן, מראה שאם קבוצה יריבה מצליחה לשתק את פרנק ריברי עם שניים או שלושה מגינים, אין לבאיירן מענה. ריברי הוא ללא ספק גדול השחקנים בבונדסליגה, ווינר מוכח שלוקח אחריות עם יכולות מדהימות - אבל גם שחקן שנעלם למשחקים כשלוחץ לו, שצולל ברחבה ודורש כרטיסים לשחקנים יריבים בחוצפה. זו באיירן החדשה?

פתאום נזכרים כל מיני פרשנים שקלינסמן מעולם לא נחשב לטקטיקן גדול. ושבסרט התיעודי "אגדת קיץ" על המסע של נבחרת גרמניה במונדיאל הביתי ב-2006 נראה קלינסי רק בנאומי מוטיבציה לשחקנים, לא מול לוח הטקטיקה. הכדורגל שקלינסמן ניסה להנחיל לבאיירן - מהיר, אינטנסיבי והתקפי - לא עבד בתחילה. כדי לצבור הישגים חזר קלינסמן לסגנון המוכר של אוטמר היצפלד, לרווחת השחקנים. קלינסמן המשיך לעבוד איתם על כושר כדי שיוכלו להמשיך לתקוף במהירות, אבל מירוסלב קלוזה ופיליפ לאהם התלוננו שהמשחק של באיירן התקפי מדי ואין מספיק דגש על סדר הגנתי. במשחק הראשון בשמינית גמר הצ'מפיונס בפורטוגל מול ספורטינג ליסבון זה הגיע למשבר. אחרי בלבול במהלך חצי השעה הראשונה לקחו השחקנים בראשות מרק ואן בומל פיקוד ושינו את הטקטיקה. באיירן שיחקה הגנתי ויצאה למתפרצות בזק, שהעניקו לה את ניצחון החוץ 0-5.

אחר כך הגיע 1-7 במשחק הגומלין מול ספורטינג, בלי ריברי ולוקה טוני. באיירן דהרה לשיאים חדשים. בכלל, בליגת האלופות היא לא הפסידה עדיין השנה, הבקיעה בבית המוקדם 12 שערים וסיימה אותו עם 14 נקודות - המאזן הטוב ביותר העונה (ביחד עם ליברפול). "זו תחרות אחרת ואנו באים אליה אחרת", הסביר החלוץ לוקאס פודולסקי. למגן מאסימו אודו יש הסבר משלו: "ליגת האלופות נוחה לנו יותר. היריבות משחקות כדורגל ונותנות לנו מקום, זה מקל עלינו. בליגה היריבות נחותות פיזית וטקטית, לכן הן מגינות בבונקר ומבקיעות במתפרצות, גם כי אנחנו לא יציבים מספיק בהגנה".

אחרי הניצחון הדחוק על קרלסרוהה (0-1), הגיעה פגרת הנבחרת. המנג'ר הנס מצא דווקא סיבה לשמוח: "הפגרה באה לנו בזמן, כי בעוד שבועיים לוקה טוני יהיה שוב כשיר". כשיר למשחק מול וולפסבורג, שוואן בומל קרא לו "משחק גמר" והנס כינה אותו "המשחק החשוב ביותר - משחק על אליפות הבונדסליגה ועל מקום בליגת האלופות". אבל גם טוני לא עזר לבאיירן בצהרי שבת.

הבעיה של באיירן, עד כמה שזה לא נתפס, היא דווקא בהגנה. בעונה שעברה היא שברה שיא בונדסליגה וספגה 21 שערים בלבד ב-34 מחזורים (0.62 שערים למשחק). ב-26 משחקים העונה היא כבר ספגה 36 שערים (1.38 למשחק), יותר מכפול. לוסיו כבר לא צעיר ונפצע לעתים קרובות, מרטין דמיקליס הארגנטינאי לא יציב, דניאל ואן בויטן לא מספיק טוב. וברנו, הצעיר הברזילאי שעליו אומר הנס כי "הוא הכישרון הטוב בעולם", עדיין חסר ניסיון. וגם המגינים באגפים: אודו, לאהם והמחליפים לל ואוטל, פשוט לא מספיק טובים.

לפחות הקופה מחייכת

החדשות המרכזיות במועדון מחוץ למגרש סובבות כרגע את אולי הנס, שמסיים בנובמבר את חוזהו כמנג'ר. החיפוש אחרי מחליף בעיצומם, שמות עולים ויורדים. לא ברור מי אחראי למינוי המנג'ר החדש, או מה יהיו תפקידיו. הנשיא בקנבאואר מעדיף לחלק את הנטל בין מספר אנשים, ליתר ביטחון. למצוא עוד אולי הנס בגיל 40 זו התגרות במזל. אבל אולי אוליבר קאהן הוא התשובה? הוא בגיל הנכון, עם תפיסה ברורה וישירה - אבל לתת לו לעבוד יחד עם קלינסמן זה מתכון לפיצוץ. בקיצור, צפו לחוסר שקט ב-FC הוליווד גם בחודשים הקרובים.

עד שיעזוב את תפקידו, עוסק הנס בפיתוח רעיונות: "אני מקווה שאנשים יהיו מוכנים לשלם תוספת של שני אירו לאגרה ולהבטיח את זכויות השידור של הבונדסליגה לערוץ הממלכתי", הצהיר. בעזרת הכסף הנוסף הזה, תוכל אולי באיירן להתקרב להכנסות מזכויות שידור של מועדונים בכירים אחרים באירופה.

ההכנסות מזכויות שידור של באיירן הן אכן נמוכות ביחס לגדולות של אנגליה, איטליה וספרד. רק 17% מההכנסות, לפי דירוג "ליגת הכסף" של Deloitte, האחוז הנמוך ביותר מבין 20 המדורגות ב"ליגת הכסף". מצד שני, זו גם תוצאה של הנפילה בעונה הקודמת בה שיחקה באיירן בגביע אופ"א בלבד. ועם כל זאת, הניהול הפיננסי המצוין הביא לבאיירן זינוק של 35% בהכנסות, שהביא אותה למקום הרביעי באירופה עם יותר מ-295 מיליון אירו. הסיבה העיקרית לעלייה של 70% בהכנסות מסחריות, היא השלמת הבעלות על האליאנץ ארינה ומחוזי פרסום וחסויות. אפילו מכירת מוצרי המרצ'נדייז למאות אלפי האוהדים בגרמניה הצליחה להמשיך לעלות, הפעם ביותר מ-25% לסכום של 41 מיליון אירו, בעיקר בשל הצטרפותם של טוני וריברי. לבאיירן אין חובות, וההכנסה הצפויה להם העונה תעבור בוודאות את מחסום ה-300 המיליון אירו.

אין פלא, שבמינכן מצפים שיבוא כבר המשבר הכלכלי, יסחוף את כל יריבותיהם באירופה לבעיות, ולו רק שיוכלו להשאיר את ריברי במינכן.

כדורגל שילהיב אנשים

ההפתעה הגדולה ביותר היא שלמרות הבעיות המקצועיות הקשות, בבאיירן טוענים לפחות כלפי חוץ כי שמחו לקבל את ברצלונה. "זה סיכוי ענק. עד היום הותרנו את הרושם הטוב בליגת האלופות יחד עם ברצלונה, הקבוצה הטובה בעולם", אמר קלינסמן. "אנחנו יכולים להראות שאנחנו עומדים שווה בשווה עם הגדולים באמת. זו היתה הדרישה של ההנהלה ממני: שבאיירן תחזור לעילית האירופאית. זה יהיה כדורגל שילהיב אנשים".

גם צ'יקי בגיריסטיין, המנהל הטכני של ברצלונה, הצהיר: "לאור הרמה והיכולת של שתי הקבוצות להבקיע שערים, זו תהיה התמודדות נהדרת". שחקני בארסה צהלו, ורק תיירי הנרי הזהיר מריברי שהוא ה"ליאו מסי של באיירן".

מתאים לבאיירן להיות אנדרדוג. "עם הגב לקיר אנחנו הכי חזקים", אמר קלינסמן. שלושה ניצחונות ותיקו יש לבאיירן מול ברצלונה בליגת האלופות. ויותר מכך, ברצלונה טרם ניצחה את באיירן במשחק רשמי. לוקה טוני נדר בתקשורת לרוץ עירום דרך הכיכר המרכזית במינכן, מאריינפלאץ, אם באיירן תזכה בליגת האלופות: "עבור הזכייה בצ'מפיונס אני משחק ומתאמן מדי יום".

אז אולי השמחה בברצלונה וכל הבאזז שיש שם סביב הקבוצה הגדולה בעולם מעט מוקדמים, כי בבאיירן בהחלט מתכננים על הגביע עם האוזניים הגדולות, אותו כבר הניפו ארבע פעמים בעבר.

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל העדכונים הכלכליים מהצ'מפיונס ליג? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות ספורט