קונצרן SAIC הסיני עשוי לרכוש מג'נרל מוטורס את מותג ביואיק; GM מזרזת הליכים לפשיטת רגל

כך מדווחות סוכניות הידיעות של סין ; הצעד הוא חלק מתוכנית החירום שכופה הממשל האמריקני על GM ובמסגרתו צפויה GM להצטמצם ל-3 חטיבות בלבד

יצרנית כלי הרכב האמריקנית, ג'נרל מוטורס , מזרזת הליכים לפשיטת רגל אפשרית, על אף שדירקטוריון החברה מחפש אחר דרכים חדשות להוזלת עלויות בנסיון למנוע את ההליך.

GM תתמקד בהקמת חברה חדשה שתתבסס על הנכסים היציבים ביותר של החברה. זאת במידה ומערכת המשפט האמריקנית תדרוש ממנה להתחיל בתהליך של פשיטת רגל. כך אמרו גורמים בחברה לסוכנות הידיעות "בלומברג".

הנהלת החברה בונה תוכנית חדשה לקיצוץ בהוצאות, כשהיא שואפת להרחיב את ההצעה לצמצום החובות ב-46% ולפטר 47 אלף עובדים במהלך 2009.

בתוך כך, נציין כי סוכניות הידיעות של סין מדווחת כי SAIC הסינית עשויה לקנות מ-GM את חטיבת ביואיק. הצעד הוא חלק מתוכנית החירום שכופה הממשל האמריקני על GM ובמסגרתו צפויה GM להצטמצם ל-3 חטיבות בלבד.

סין היא שוק הייצוא הגדול ביותר של ביואיק מחוץ לארצות הברית. יצוין כי SAIC התרחבה בשנים האחרונות באמצעות רכישה של מותגים מערביים בין לאומיים ובהם MG רובר הבריטית וסנגיונג הקוריאנית. המהלך יכול להקנות לה נגישות לשוק היוקרה אם כי לא ברור אם הוא יאפשר לה שלווק מכוניות תחת השם ביואיק גם בארצות ברית.

סוכנויות הידיעות בסין לא מצטטות תגובה של GM לידיעה. ביואיק הוא אחד המותגים הנמכרים ביותר בפלח היוקרה בישראל, שמהווה שוק ייצוא חשוב שלה מחוץ לארצות הברית. UMI, יבואנית ג'נרל מוטורס, צפויה לשווק בארץ במחצית השנייה של השנה את הדור החדש של מכונית הסאלון "לה קרוס".

"פשיטת רגל אינה דבר בלתי נמנע עבור ג'נרל מוטורס". כך אמר אתמול (א') המנכ"ל החדש של החברה, שקיבל מן הבית הלבן הוראות לפנות אל בעלי האג"ח של החברה ואל העובדים המאוגדים שלה, ולדרוש מהם ויתורים גדולים יותר, כדי להגדיל את סיכויי החברה לשרוד.

פריץ הנדרסון התמנה למנכ"ל לפני שבוע, במקומו של ריק וואגונר, לאחר שכוח המשימה לתעשיית הרכב בבית הלבן דחה את תוכנית ההבראה שהגישו GM וקרייזלר, והורה לשתיהן להכין תוכניות מפנה רחבות ועמוקות יותר.

תעשיית הרכב האמריקנית, כולל ספקים וסוכנויות שיווק, פיטרה 400 אלף עובדים בשנה האחרונה, על רקע צניחה דרסטית במכירות והפסדים של מיליארדי דולרים. מכירות כלי הרכב בארה"ב צנחו ב-37% במארס, החודש ה-17 ברציפות של ירידה במכירות.

ג'נרל מוטורס קיבלה בשנה שעברה מהממשל הלוואות חירום בסך 13.4 מיליארד דולר, והיא מבקשת עוד 16.6 מיליארד דולר. קרייזלר הגישה גם היא בקשת סיוע נוסף.

בתשובה לשאלה אם פשיטת רגל היא בלתי נמנעת, אמר הנדרסון אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, כי התשובה שלילית. לדבריו, הוא מתכוון לעמוד בדרישת הממשל להרחבתה של תוכנית ההבראה ולצמצום דרסטי יותר של העלויות. הבית הלבן העניק לו ארכה של 60 יום לביצוע הדברים הללו.

"אנחנו מתכננים לבצע את המשימה הזו. העדיפות שלנו תהיה לפעול מחוץ להליך של פשיטת רגל (כעסק חי)", אמר הנדרסון. "אם לא נצליח, נעשה זאת במסגרת הליך פשיטת רגל".