מהפרוטוקולים עולה - ה'פד' מודאג: החמרת המצב הכלכלי הביאה להחלטה לרכוש אג"ח וני"ע בסך 1.25 טריליון ד'

חברי הועדה העריכו כי האינפלציה צפויה להישאר ברמות נמוכות יותר מרמות היעד, ורמזו בכך על חששותיהם מדיפלציה ; חברי הועדה הורידו את תחזיותיהם ביחס לצמיחת הכלכלה בשנה הנוכחית והבאה והעלו את הצפי לגידול באבטלה

הערב פורסמו הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח שישיבתה נערכה ב-17-18 במארס ובה החליטו חברי הפדרל ריזרב האמריקני להותיר את הריבית על כנה ברמות שפל היסטוריות של 0%-0.25% עם זאת הודיעה הועדה אז על כוונתה לרכוש אג"ח ממשלתיות בסך של 300 מיליארד דולר, וכן על רכישה של ני"ע מגובי משכנתאות אשר חונקים את מאזני הבנקים בהיקף של כ-750 מיליארד דולר, ובסה"כ הודיע ה'פד' באותו היום על רכישה של 1.25 טריליון דולר של נכסים לטווח ארוך.

מן הפרוטוקולים עולה כי חברי הועדה העריכו כי מצבה של הכלכלה האמריקנית מידרדר וכי הפעילות הכלכלית של ארה"ב במרחב הבינלאומי נחלשת. בעקבות זאת החליטה הועדה להותיר את הריבית בארה"ב ברמות נמוכות במיוחד על מנת לאפשר לכלכלה להתאושש ולמנוע ממנה להגיע למצב של דיפלציה. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הועדה החליטו על רכישת הנכסים לטווח ארוך בקלות יחסית, אך ביחס להיקף הרכישה נסובו ויכוחים ערים.

כמעט כל חברי הועדה אמרו כי הסיכונים גוברים וכי מצב הכלכלה יורע יותר ממה שצפו, כל החברים הסכימו על כך שהלחצים האינפלציונים צפויים להישאר נמוכים לזמן מה, כך על פי הפרוטוקולים שבהם בוצעה עריכה קפדנית. חלק מחברי הועדה העריכו כי האינפלציה צפויה להישאר ברמות נמוכות יותר מרמות היעד, בכך מרמזים חברי הועדה על חששותיהם ממצב של דיס-אינפלציה או דיפלציה.

השינוי המשמעותי שאותו ציינו חברי הועדה בין המפגש שנערך בינואר לזה שנערך במארס היה השינוי לרעה שחל בפעילות הכלכלית הבינלאומית של ארה"ב והפגנת החולשה שחלה בה בתקופה זו.

חברי הועדה, כלכלני הפדרל ריזרב, הורידו את תחזיותיהם ביחס לצמיחת הכלכלה בארה"ב במהלך השנה הנוכחית ובשנה הבאה. כמוכן העלו את תחזיותיהם ביחס לעלייה בשיעור האבטלה.

מספר חברים ציינו לחיוב את ההתייצבות שחלה בתקופה האמורה בחלק מהנתונים המאקרו כלכליים ובהם התחלות הבנייה והוצאות הצרכנים. אולם, חברי ועדה אחרים אמרו כי הקשיים בחשבונותייהם של בתי האב בארה"ב, הירידה בהיקפי האשראי והחשש מאבטלה עלולים להוביל את הצרכנים להגדיל את חסכונותיהם, ולכן להפחית את הוצאותיהם.

חברי הועדה סיכמו את דבריהם בכך שהסיכונים הקיימים שולטים בכיוון הכלכלה.