הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי - על 0.5%

נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג, נמצא תחת לחץ שמא לא יכבד את התחייבותו לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקף 75 מיליארד ליש"ט - מאז הכריז על הקלה כמותית בחודש שעבר, רכש הבנק אג"ח תמורת 26 מיליארד ליש"ט בלבד

הבנק המרכזי בבריטניה פרסם את החלטת הריבית שלו, והיא נותרה ללא שינוי, בהתאם לציפיות - על 0.5% לשנה - ממש כמו בישראל. בהודעת הבנק המרכזי נמסר, כי ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות. זאת, במטרה להביא לעליית שערן - להוריד את התשואה לפדיון, ובעקיפין - להוריד את עלויות המימון לגופים המסחריים בממלכה המאוחדת.

נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג, נמצא תחת לחץ שמא לא יכבד את התחייבותו לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקף 75 מיליארד ליש"ט (110 מיליארד דולר) במה שמוגדר כ"התנהגות המסכנת את המאמצים להציל את הכלכלה הבריטית". מאז הכריז על הקלה כמותית בחודש שעבר, רכש הבנק אג"ח תמורת 26 מיליארד ליש"ט בלבד.

קינג, נזכיר, מתכנן לרכוש נכסים פיננסיים באמצעות הדפסת כסף - ומשמש כמודל לבנקים מרכזיים ברחבי העולם, לאחר שהודיע על התוכנית שתוקפה שלושה חודשים במסגרת ההודעה המוניטרית הקודמת, אז הוריד את הריבית לשיעורה הנוכחי, אשר לא חל בה שינוי, כאמור. מקטרגיו מציינים, כי התשואות לפדיון ב-GILTS חזרו לעלות לאחר ירידות קלות, לאחר שקינג הביע ספקות ב-24 במארס האם הממשל אכן יוציא את כל הסכום שהוקצה לכך.

הריבית בבריטניה נמצאת בשיעורה הנמוך ביותר מאז נוסד הבנק המרכזי, ב-1694. ההחלטה של הבנק המרכזי התקבלה פה אחד על-ידי כל חברי הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בבריטניה. הכלכלה במדינה מתכווצת בקצב המהיר ביותר מאז 1980, תוך שהיא מאיימת להוריד את האינפלציה השנתית אל מתחת ליעד של הבנק המרכזי - 2%, ואולי אף להביא לדיפלציה.

עם היוודע החלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה, נסחרות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, אשר יפדו ביולי 2019 ונושאות ריבית לא צמודה בשיעור 4.75% לשנה, בעליות שערים. אלו, בהתאמה מורידות את התשואה לפדיון ל-4.24% לשנה. מדד הפוטסי 100, מדד הייחוס לשוק המניות הבריטי של "הפיננשל טיימס" מגיב בעליה של 0.18%. בשוק המט"ח, האירו עולה ב-0.27% ל-0.9048 ליש"ט; הלירה הבריטית נחלשת גם מול המטבע האמריקני - שעה שהיא יורדת ב-0.38% ל-1.4662 דולר.