שר האוצר הגרמני: "אחרי המשבר יבוא משבר של אינפלציה; עוד אין ניצני הבראה"

[למדור שוקי עולם] "אנחנו חייבים לחשוב איך למשוך חזרה את כל המיליארדים שאנחנו שופכים כעת על הכלכלות" ; "אני חושש שהאמצעים שננקטים נגד המיתון, שממומנים על-ידי כמויות אדירות של חובות, יסללו את הדרך למשבר הבא"

בתשובה לשאלה איך להיאבק במשבר, הודה שטיינברוק שאין "חלופות נבונות" לתוכניות להוצאה ציבורית מוגברת. שלא כמו בארה"ב, לדבריו, בגרמניה עדיין אין ניצני התאוששות. "אף אחד אינו יכול לומר שהגרוע ביותר כבר מאחורינו"

העולם עלול למצוא את עצמו מול אינפלציה גבוהה ו"משבר שאחרי משבר", כאשר הכלכלה העולמית תבריא. כך מזהיר שר האוצר הגרמני, פר שטיינברוק. דבריו הם עוד ביטוי לחשש השורר בברלין מהמדיניות של הדפסת הכסף שנוקטים בנקים מרכזיים בעולם, יחד עם החבילות הכלכליות הגדולות של הממשלות.

"אני חושש שהאמצעים שננקטים נגד המיתון, שממומנים על-ידי כמויות אדירות של חובות, יסללו את הדרך למשבר הבא", אמר שטיינברוק לצהובון הגרמני "בילד". הוא טען כי "כל-כך הרבה כסף מוזרם לשוק, ששוקי ההון ייכנסו לסחרור, שיניב תקופה של אינפלציה עולמית יחד עם ההבראה מהמיתון".

חוששים מבועות

הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה בחודש שעבר ל"פייננשל טיימס" שהזרמה של סכומים עצומים של כסף על יצירתה של צמיחה כלכלית תיצור הבראה לא יציבה. בגרמניה חוששים שיהיה קשה לספוג חזרה את הנזילות שמופנית לשוקי ההון, מה שעלול לגרום לא רק לאינפלציה, אלא גם ליצירה של בועות נכסים חדשות.

לדבריו שטיינברוק, "אין לנו בעיה של אינפלציה בטווח הקצר, אבל בטווח הבינוני אנחנו חייבים לחשוב איך למשוך חזרה את כל המיליארדים שאנחנו שופכים כעת על הכלכלות. זה יהיה אתגר מיוחד לבנקים המרכזיים, כולל הבנק המרכזי האירופי".

בגלל תלותה הגדולה בייצוא, כלכלת גרמניה היתה אחת הנפגעות העיקריות באירופה מן המשבר העולמי. לפי תחזיות שונות, היא צפויה לסגת השנה ב-4.5%-7%. נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הראו ששיעור האינפלציה בגרמניה מצוי בשפל של 11 שנים.

אין חלופות

פרופסור פטר בופינגר, אחד מחמשת הכלכלנים שמייעצים לממשלה, שגם הוא חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, כמו שטיינברוק, אמר שהחששות מאינפלציה בהמשך הדרך אינם מוצדקים. "גרמניה לא ניצבת בפני סיכון של אינפלציה בעתיד הנראה לעין. להיפך, אני רואה סכנה ברורה מאוד לדפלציה", אמר בופינגר בראיון ליומון "הנדלסבלט". לפי בודינגר, העלייה הצפויה באבטלה בחודשים הקרובים תרסן את לחצי השכר, ותגרור מטה את השכר ואת המחירים.

בתשובה לשאלה איך להיאבק במשבר, הודה שטיינברוק שאין "חלופות נבונות" לתוכניות להוצאה ציבורית מוגברת. שלא כמו בארה"ב, לדבריו, בגרמניה עדיין אין ניצני התאוששות. "אף אחד אינו יכול לומר שהגרוע ביותר כבר מאחורינו", סיכם.