עכשיו זה רשמי: קידוח "דלית" 1 מול חופי חדרה הוא תגלית מסחרית של גז טבעי; השווי הפוטנציאלי של מאגר הגז נאמד ב-3 מיליארד דולר

נובל אנרג'י דיווחה לשותפים כי במבחני ההפקה בקידוח זרם גז טבעי בקצב של כ-33 מיליון רגל מעוקב ביום ; יחד עם זאת, ובהמשך לפרסום ב"גלובס", עתודות הגז הטבעי בקידוח נמוכות בכ-30% מהתחזית המקורית ונאמדות בכ-14 עד 15 מיליארד מ"ק, לעומת 20 מיליארד מ"ק באומדן המקורי של נובל

עכשיו זה רשמי: קידוח "דלית" 1 מול חופי חדרה הוא תגלית מסחרית של גז טבעי. מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י מארה"ב, המחזיקה בכ-36% ממניות, דיווחה לשותפים כי במבחני ההפקה בקידוח זרם גז טבעי בקצב של כ-33 מיליון רגל מעוקב ביום.

קצב ההפקה הוגבל ע"י הציוד שבו בוצע הקידוח, ובנובל מעריכים בהסתמך על תוצאות המבחנים כי ניתן יהיה להגיע להפקה של 200 מיליון רגל מעוקב גז ביום. מדובר בקצב הפקה גבוה מאוד מבאר אחת, ולפי הערכות הדבר מגדיל את הכדאיות הכלכלית של הפקה מסחרית מהקידוח. לשם השוואה, בקידוחים בשדה מרי מול אשקלון, נרשם קצב הפקה של 100 מיליון רגל מעוקב גז ליום, ובקידוח תמר העריכו כי ניתן להגיע לקצב הפקה של 150 מיליון רגל מעוקב ליום.

יחד עם זאת, ובהמשך לפרסום ב"גלובס", עתודות הגז הטבעי בקידוח נמוכות בכ-30% מהתחזית המקורית ונאמדות בכ-14 עד 15 מיליארד מ"ק, לעומת 20 מיליארד מ"ק באומדן המקורי של נובל.

נשיא נובל, צ'ארלס דווידסון, אמר בתגובה לתוצאות מבחני ההפקה כי "למרות שמאגר דלית קטן יותר מתמר, התוצאות מאוד מעודדות. תגלית באיכות כזו גבוהה מוסיפה משאבים הנחוצים לפיתוח ומגדילה את הביטחון שלנו. בחודשים הקרובים אנחנו מתכנניםלבצע סקרים סייסמיים נוספים על מנת ללמוד טוב יותר את מבנה האזור".

השותפות בקידוח דיווחו לפני שבועיים באופן רשמי כי מדובר ב"תגלית גז", לאחר שהבדיקות הלוגים החשמליים שבוצעו בקידוח הוכיחו את קיומו של מאגר גז טבעי באיכות גבוהה, שכולל שכבות חול רוויות גז טבעי בעובי כולל של 33 מטר לפחות.

בעקבות זאת, החליטו השותפות - נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר ודלק קידוחים(15.625% כ"א) ודורגז (4%) - לערוך מבחני הפקה בעלות של 15 מיליון דולר.

השותפות בקידוח מסרו בעבר כי הן שוקלות להפיק תחילה את הגז ממאגר "דלית" אם יהיה מסחרי, ולדחות את ההפקה מתמר זאת על מנת שיוכלו לתת מענה למחסור הצפוי בגז במשק הישראלי ולהקדים האספקה ל-2012. השווי הפוטנציאלי של מאגר הגז בדלית נאמד בכ-3 מיליארד דולר.

לפי הערכות, עלות הפקת הגז ב"דלית" נאמדת בכ-300-400 מיליון דולר, זאת לעומת יותר ממיליארד דולר בקידוח "תמר" הנמצא במבנה גיאולגי גדול יותר.

בכירים במשק האנרגיה ציינו כי "למרות שמדובר ככל הנראה בתגלית מסחרית, לשותפות בקידוח תהיה דילמה אמיתית האם להפיק את הגז מדלית לפני תמר. אם יש בדלית פחות מ-20 BCM זו תהיה השקעה מהותית להוציא את זה. מהיכול להיות שיהיה כדאי להם דווקא להקדים את ההשקעה בתמר על ההשקעה הכבדה הכרוכה בכך".

הבכירים ציינו כי "המטרה של השותפות היא להיות מוכנים לאספקת גז כבר ב-2012 בכמות שנתית של 4 מיליארד מ"ק בשנה, ובהתאם לכך הם יקבעו את שיקולי הפיתוח".

קידוח האקספלורציה הימי "דלית 1" מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה ומצוי כ-40 ק"מ דרומית-מזרחית למאגר "תמר". הקידוח תוכנן לעומק של כ-3,800 מטר (מהם 1,380 מטר מים. היקף הגז המשוער בקידוח "דלית" נמוך לעומת הפוטנציאל המדווח בקידוח "תמר" (142 מיליארד מ"ק). לאחר סיום מבחני ההפקה, אסדת הקידוח צפויה לחזור ל"תמר" כדי להתחיל בקידוח האימות "תמר 2".