צרות היומיום של סוחר היום

תגובה למאמר "כך מפסידים כסף" ; כדי להתפרנס ממסחר יום, צריך 750 אלף פנויים

רו"ח אילן דנציגר - מנכ"ל פורקס אילנד, ניהול תיקים במט"ח

בארץ פועלים בתי הספר רבים לתורת שוק ההון המלמדים מסחר יומי. כתוצאה מהתחרות (הבריאה) בענף יתכן שאנשי השיווק, השואפים לגייס כמה שיותר תלמידים, חוטאים מידי פעם בהבטחה כי בתום הקורס יוכל התלמיד לסחור בצורה טובה.

בסוף השיעור האחרון בקורס שבו לימדתי לאחרונה, ניגש אלי אחד התלמידים וסיפר כי פוטר לאחרונה ממקום עבודתו בענף ההיי טק, והגיע לקורס על מנת לרכוש מקצוע חדש. הוא התלונן כי אינו מרגיש שאמנם רכש מקצוע כמו שהבין שיקרה, ואינו מוכן עדיין לסחור.

מנתח לב בתיאוריה

המקרה הזכיר לי מעשייה על אדם שרכש ספר רפואה בן 2,000 עמודים שכותרתו "כיצד לבצע ניתוח לב פתוח". לאחר שקרא את הספר בעיון רב פעמיים, הזדמן לבית חולים לבקר חבר. כשהבחין בהמולה באחד החדרים וניגש לבדוק במה דברים אמורים, התברר לו שבחדר נמצא אדם הזקוק לניתוח לב פתוח באופן מיידי ושהרופא המנתח תקוע בפקק וידרשו לו לפחות עוד שעתיים להגיע.

גיבור המעשייה שלנו, בטוח בכישורים שרכש כתוצאה מקריאת הספר, מיהר להציע את עצמו למשימה הדחופה - ואמנם הניתוח הצליח, אך לחולה, קרה מה שקרה לחולה בפתגם המפורסם הנודע.

גם רופא שמסיים מסלול מפרך באורך שבע שנות לימוד, לא יבצע ניתוח לב פתוח בשנים הראשונות לעבודתו. האם עולה על דעתכם שלאחר קורס שנמשך שמונה מפגשים או אפילו 25 אמנם ניתן לרכוש מקצוע חדש? דרושות לפחות עוד ארבע שנות ניסיון על מנת להבין כיצד פועלים השווקים ולא פחות חשוב מכך - אם אתם בכלל מתאימים לסוג כזה של עבודה.

למתעניינים בלימוד שוק ההון אמליץ בחום - להקטין את רף הציפיות בבואם ללמוד קורס מסחר יומי, להתייחס אל הקורס כאל יסודות הבסיס ולהפנים שעבודה רבה עוד לפני שיוכלו להתייחס לעצמם כאל סוחרים מקצועיים.


שאלת 50 אלף הדולר בשנה

הבעיה הגדולה ביותר של הסוחר היומי היא הציפיה לבלתי אפשרי. הדעה הרווחת בקרב פרחי שוק ההון היא כי שבכל שנה ניתן להרוויח 40% ואפילו 50% במסחר יומי והמספרים רק גדלים בין השחקנים שמספרים על הצלחותיהם.

ובכן, ייתכן שבשנה מסויימת ניתן להרוויח 40% או 50% או כל מספר אחר שהנייר סובל, אך דבר אחד בטוח, אין שחקן שישיג כל שנה, במשך שנים, תשואה בשיעורים כאלה. מי שמצליח להרוויח סכומים בשיעור כזה, נוטל סיכונים לא הגיוניים וסופו יהיה מחיקה של כל תיק ההשקעות שלו.

בתום כל קורס אני שואל את תלמידי אם יהיו מרוצים במקרה שישקיעו אלפיים דולר במסחר היומי ולאחר שנה ירוויחו 20% ובכיסם יהיו 2,400.

התגובות שאני מקבל מעניינות: מצד אחד תשואה בשיעור 20% על ההשקעה זה מעולה, שכן אין שום אפיק השקעה שנותן תשואה כזו. מצד שני תוהים תלמידים בקול רם: "רגע, בשביל 400 דולר בשנה באתי לקורס?"

אני טוען: כן. כן בשביל זה באים לקורס. בדרך כלל תשובה כזו שלי נופלת על אזניים ערלות. התלמידים הם מדמיינים כיצד בתוך שנה אלפיים יהפכו לעשרת אלפים, ותוך שנה נוספת עשרת אלפים ל-50 אלף וזאת בשעה שאני, החצוף מציג 400 דולר בשנה כהצלחה.

זה לא מעניין

והנה הבעיה הכי גדולה: מי שבכיסו אלפיים דולר פנויים למסחר יומי לא יהיה מרוצה מ-400 בשנה. מי שבכיסו עשרת אלפים דולר פנויים לא יהיה מרוצה מאלפיים בשנה ומי שבכיסו 100 אלף דולר פנויים לא יהיה מרוצה מרווחים בסך 20 אלף דולר בשנה תמימה.

המסחר היומי, לפיכך, לעולם אף פעם לא יהיה מעניין מכיוון שעל מנת להרוויח בו צריך להשלים, ולהשלים באמת, עם שיעורי רווח יפים אך לא דמיוניים או במילים אחרות "לא מעניינים".

מי שיצליח להפוך אלפיים ל-2,400 בתוך שנה, וכעבור שנה נוספת להפוך 2,400 לכ-3,000 ותוך עוד שנה 3,000 ל-3,600, יגיע בסופה של דרך מתונה, למצב שיוכל להתפרנס ממסחר יומי. עכשיו הביטו סביב, וחפשו אנשים שיכולים לסחור באופן כזה, שאופיים מאפשר להם לנהל מסחר מתיש שכזה, ולצערי אני סבור שתתקשו למצוא.

אחד מפורסם שכזה שנשאל פעם מה הסוד שלו, ענה: "צריך להתחיל מה שיותר מוקדם", שאלו אותו מתי התחלת? ותשובתו: אני התחלתי קצת מאוחר מידי, בגיל 13 קניתי את המניה הראשונה שלי. מה שעשיתי ב-100 דולר עשיתי ב-200 דולר, ב-1,000 דולר ובמיליון. המפורסם, שאמנם אינו עוסק במחסר יומי, אלא בתחומים משיקים לו, הוא וורן באפט.


750 אלף פנויים ממש - והדרך להחלפת מקצוע פנויה

כדי להתפרנס ממסחר יומי בלבד צריך שיהיו ברשותכם 750 אלף שקלים פנויים, פנויים לגמרי. לא סכום שנועד לבר המצווה של הילד או לחתונה של הבת ולדירה שצריך לרכוש לה, כי אביו של החתן שהביאה, הפסיד הכול במסחר יומי.

כסף פנוי לחלוטין ששינויים בערכו לא ישפיעו על החלטותיכם מבחינה רגשית.

20% מ-750 אלף שקלים הם רווח בשווי 150 אלף שקלים בשנה. מס הכנסה בשיעור 20% צריך לשלם. לאחר שנעביר למס הכנסה 30 אלף שקלים יוותרו בידינו 120 אלף שקלים לשנה ולחודש 10,000 שקלים וזו כבר משכורת שאולי אפשר להסתפק בה כהכנסה עיקרית.

העיקר הוא החלטה שאם יש בידכם 750 אלף שקלים פנויים, מעניין אתכם להרוויח מהמסחר היומי 10,000 שקלים נטו מידי חודש.

וורן באפט, התחיל בקטן ומאז גדל לאט לאט, אמנם לא במסחר יומי אבל ברגע שקיבל כי אחוזים סבירים לשנה הם הפתרון, הגדלת ההשקעה הגיעה עם השנים לאט לאט והסכום תפח ובשבילו, כיום, המאבק היומיומי בשוק הוא שעשוע.

זו הבעיה העיקרית של הסוחר היומי לפני שבכלל התחיל ללמוד. עוד בעיות רבות צפויות לו בדרך להרוויח את 20 האחוזים המיוחלים בשנה.


לא הכול יצליחו, אבל אני מאחל הצלחה לכולם.