עיקולי הבתים בארה"ב חזרו לזנק במארס

הבנקים הכריזו על עצירה זמנית של הליכי העיקול, אך במארס חודשו ההליכים וגרמו לזינוק של 46% במספר העיקולים לעומת מארס 2008

שיא חדש של עיקולי בתים בארה"ב. מספר העיקולים זינק במארס ב-46% לעומת מארס 2008, כאשר כמה תוכניות לבלימתו של גל העיקולים של חייבי משכנתאות הגיעו לסיומן. כך דיווחה היום (ה') חברת המחקר RealtyTrac.

ההקפאה הזמנית של עיקולי בתים שעליה הודיעו בנקים גדולים וסוכנויות המשכנתאות ששייכות היום לממשל, פאני מיי ופרדי מק, הסתיימה בפברואר, לפני שתוכנית התמיכה של הנשיא אובמה בשוק הדיור כבר התבססה בשטח.

בהשוואה לפברואר עלתה במארס כמות העיקולים ב-17%. בסיכום רבעוני נרשם גידול של 24% בפעילות העיקולים בהשוואה לרבעון הראשון של 2008.

נפרצו הסכרים

בשלושת החודשים הראשונים של 2009, קיבל אחד מכל 159 משקי בית אמריקנים שנטלו משכנתאות הודעת עיקול. מדובר על 803 אלף נכסים בהליכי עיקול שונים במהלך הרבעון הראשון.

בתקופת המעבר מההקפאה הבנקאית של עיקולים לסיוע החדש של הממשל לבעלי הבתים נפרצו סכרי העיקולים. אחרי שההקפאה של התעשייה הפיננסית הסתיימה, "ראינו שטף של הודעות עיקול, שהן השלב הראשון בתהליך", אמר ריק שרגה, סגן נשיא בכיר ב-RealtyTrac.

שטף ההודעות משקף כנראה הצטברות של עיקולים שעוכבו בצנרת. להערכת שרגה, רק בעוד כחצי שנה ניתן יהיה לשפוט אם התוכניות לצמצום מספר העיקולים שיזם ממשל אובמה השיגו את המטרה. הוא צופה שעוד 3 מיליון משקי בית יקבלו השנה הודעת עיקול, לעומת 2.4 מיליון שקיבלו הודעה כזו בשנה שעברה. בכל שנת 2005, השנה האחרונה שלפני התחלת העלייה בכמות העיקולים, RealtyTrac דיווחה על הליכי עיקול לכ-800 אלף נכסים.

המערכת מוצפת

אחת סיבות לגידול בהיקף העיקולים היא הכמות האדירה של חדלויות פירעון על ההלוואות שבהן מטפלות חברות הגבייה של המשכנתאות, שרבות מהן אינן ערוכות מבחינת כוח האדם שהן מעסיקות לשיטפון כזה.

חברה אחת כזו שפועלת בקנה מידה ארצי וטיפלה בכ-2,000 עיקולים בכל שנת 2006 הוצפה בכ-21 אלף עיקולים בשנת 2007 בלי להגדיל את כוח האדם שלה. החברה מעריכה את הגידול במספר העיקולים בשנה שעברה ב-50%.

אחד מכל 27 משקי בית בנבאדה קיבל ברבעון הראשון הודעת עיקול - פי חמישה מהממוצע הארצי. העיקולים בקליפורניה היוו כמעט 29% מסך העיקולים בארה"ב ברבעון הראשון. כמעט 231 אלף משקי בית בקליפורניה קיבלו הודעות עיקול בינואר-מארס, שיא היסטורי.

התפתחות אופטימית אחת היא הביקוש הגובר של זוגות צעירים או קוני בתים לראשונה בחייהם לבתים שעוקלו, מה שמסייע להתייצבות מחיריהם. מצד שני, לא צפוי שהביקוש הגואה יספיק כדי לקזז את הגידול בכמות העיקולים, שמואץ גם על רקע העלייה בשיעור האבטלה. *