ממשל אובמה חושף את שיטות עינוי החשודים בטרור בתקופת בוש: כליאה בתיבה קטנה עם חרקים, דימוי הטבעה ודיאטת נוזלים

למרות התנגדות נמרצת של קהיליית המודיעין האמריקנית, פרסם הבית הלבן מזכרים של משרד המשפטים בממשל הקודם שנתנו אור ירוק לעינויים מגוונים ; בכיר לשעבר בממשל בוש: "לא להאמין שאובמה עשה זאת... נזק לביטחון הלאומי"

בצעד מעורר מחלוקת חשף אתמול (ה') ממשל אובמה ארבעה מזכרים של משרד המשפטים בתקופת ממשל בוש, שנתנו אור ירוק לטכניקות עינויים של חשודים בטרור. החשודים הוחזקו במתקני כליאה גלויים וחשאיים של סי.איי.איי ורשויות אמריקניות אחרות לאחר שנלכדו בפלישה של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטאן, לאחר פיגועי הטרור במגדלים התאומים בניו-יורק והפנטגון בוושינגטון בספטמבר 2001.

ההחלטה לתת פומבי למסמכים התקבלה למרות התנגדות נמרצת של קהיליית המודיעין האמריקנית. גורמים בסוכנות הביון המרכזית ובגופים מודיעיניים אחרים טענו, כי חשיפת הטכניקות תאפשר לטרוריסטים עתידיים להתאמן כדי לעמוד בעינויים אם ייפלו בשבי האמריקנים.

יתר על כן, פרסום מסמכים רשמיים עם תיאורים מפורטים של טכניקות העינויים עלול לחשוף סוכני סי.איי.איי, וכן בכירים בממשל בוש, לתביעות משפטיות מחוץ לארה"ב, כמו התביעה המתבררת עתה בבית-משפט ספרדי נגד בכירים בממשל הקודם בגין חלקם בעינויים שמוגדרים כפשעי מלחמה.

בכיר בממשל בוש אמר אמש: "לא להאמין שאובמה עשה זאת... הוא גרם נזק לביטחון הלאומי".

גורמים בממשל אובמה משיבים, כי רוב הטכניקות שמפורטות במסמכים כבר תוארו בדיווחים עיתונאיים ובאינטרט בחודשים שחלפו, וכי הממשל הנוכחי נחוש בדעתו לטהר את המערכת המודיעינית מכל פעילות שניתן לתארה כפשע מלחמה. לטענתם, חשיפה של העינויים היא הצעד הראשון בדרך להיטהרות ולהתנערות מהעבר.

אולם בוויתור משמעותי לקהיליית המודיעין, החליט ממשל אובמה לא לפתוח בחקירה פלילית נגד מבצעי העינויים ונגד הבכירים שנתנו אור ירוק לבצעם. שר המשפטים החדש, אריק הולדר, אמר אתמול, כי לא יהיה זה הוגן לנקוט צעדים משפטיים נגד אנשי מודיעין ש"שמילאו הוראות" ושהאמינו שהם משרתים את מולדתם.

"הנשיא הקדיש מחשבה רבה לנושא הזה מפני ששני עקרונות היו מונחים על כף המאזניים", אמר אמש דייוויד אקסלרוד, יועצו הבכיר של אובמה, בראיון ל"פוליטיקו", אתר החדשות המקוון. "מצד אחד, עקרון קדושתן של פעולות חשאיות, הצורך לא למעול באמונם של האנשים שמבצעים פעולות אלה וההשפעה (של החשיפה) על הביטחון הלאומי. מצד אחר, נמצאים החוק ואמונתו של הנשיא בשקיפות".

אובמה עצמו גינה את "הפרק השחור והמכאיב בהיסטוריה שלנו" והתחייב שטכניקות עינויים לעולם לא ישמשו ככלי חקירה של גופים אמריקניים רשמיים.

מזכרי משרד המשפטים מתארים באריכות וביבשושיות לגליסטית באלו טכניקות עינויים ניתן להשתמש נגד עצירים חשודים בטרור ומה הצידוק המשפטי לשימוש בהן. המזכרים נכתבו בעקבות בקשות של סוכנים בשטח לכסות את עצמם ולוודא ששימוש בטכניקת עינויים זו או אחרת אינו בגדר עבירה על החוק האמריקני או פשע מלחמה לפי אמנות בינלאומיות.

טכניקות העינויים שקיבלו הכשר ממשרד המשפטים הן:

• מניפולציה תזונתית: החלפת מזון מוצק בדיאטה של נוזלים בלבד.
• השארת העצירים עירומים במשך זמן רב.
• הטחתם בחוזקה בקיר, שעשוי מחומרים שישמיעו קולות ריסוק בעת החבטה. "ניתן להטיח עציר בקיר פעם אחת, או 20 ו-30 פעמים כאשר החוקר מבקש להוציא תשובה משמעותית יותר מהנחקר", נאמר באחד המזכרים.
• סטירות לחי, כשאצבעות הסוטר פרושות למחצה.
• חבטות על בטנו של העציר בגב היד.
• אילוצו של עציר להיצמד לקיר כשרגליו פשוקות, זרועותיו פרושות ואצבעותיו מתוחות על הקיר, כאשר החוקר מזהיר אותו לא לזוז.
• מקלחות קרות: מים קרים מותזים על העציר במשך זמן רב.
• דימוי הטבעה: שפיכת מים על סחבה שמונחת על אפו ופיו של עציר, ששכוב על הרצפה, בלי יכולת לזוז, במשך לא יותר מ-40 שניות כל פעם. שפיכת המים מעוררת רפלקס של חנק ופאניקה. לאחר מלחמת העולם השניה, העמידה ארה"ב לדין כמה חוקרים יפניים שהשתמשו בטכניקה זו נגד שבויים אמריקניים.
• שלילת שינה במשך יותר מ-48 שעות.
• כליאת העציר בתיבה קטנה עם חרקים.

הטכניקה האחרונה יוחדה לזאין אל עבידין מוחמד חוסיין, שידוע יותר כאבו זוביידה, אחד מהעצירים ה"כבדים" שלכדו האמריקנים, אך כנראה לא הוצאה אל הפועל. החוקרים ביקשו לנצל את הפוביה של אבו זובדייה מחרקים וביקשו הנחיות ממשרד המשפטים כיצד לפעול.

"כפי שאנו מבינים זאת, אתם מתכננים להודיע לאבו זוביידה שתכניסו אותה לתיבה עם חרק עוקצני בתוכה", נאמר באחד המזכרים. "אבל למעשה תניחו בתיבה חרק בלתי מזיק, זחל או תולעת". ככל שידוע, טכניקה זו לא יושמה.

אחד ממחברי המזכרים, ג'יי בייבי, הוא עתה שופט בבית-משפט פדרלי לערעורים.

מחוקקים הביעו זעזוע מתוכן המסמכים ולא מן הנמנע שהקונגרס יפעל לעריכת חקירה מיוחדת או למינוי תובע מיוחד לחקור את העינויים.