טרישה: בעד צעדים נועזים, אבל חייבים לתכנן אסטרטגיית יציאה ליום שאחרי המשבר

נשיא הבנק המרכזי האירופאי דחה את הטענות על חילוקי דעות בתוך מועצת הנגידים של הבנק ; הערה לא ברורה של טרישה בנוגע למצבו של האירו הפילה את המטבע האירופי לשפל של חודש

נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן קלוד טרישה הנמיך היום (ו') את הציפיות שנוצרו כי הבנק יפנה לדרכי פעולה לא קונוונציונליות כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי העולמי. הוא הסכים לומר שמתוכננים צעדים חדשים שיוכרזו בחודש הבא, אך הוא הדגיש שכל פעולה של ה-ECB נועדה בראש ובראשונה לחיזוק המערכת הבנקאית.

טרישה העדיף גם שלא לפרט מעבר לכך, כדי לא ליצור ציפיות מיותרות. למעשה, טרישה, שנאם בטוקיו, רמז בדבריו שאין בכוונתו לפעול כמו עמיתו האמריקני ברננקי, ולהכריז על התערבות בשווקים הפיננסיים. חלק מהאנליסטים טענו שבדברים יש איתות על כוונתו של טרישה להימנע מקיצוץ ריבית נוסף במאי. בהתייחס להתבטאויות של בכירים במועצת הנגידים של הבנק האירופי המרכזי, טען טרישה כי אין חילוקי דעות בין הנגידים וכי המועצה מאוחדת בגישתה לטיפול במשבר הכלכלי.

טרישה הצטרף לקובעי המדיניות בארה"ב בנושא הדולר ואמר כי דולר חזק הוא אינטרס אמריקני, אך הוסיף שלא יהיה נכון לומר שהאירו חלש כעת, כמו שהוא לא היה חזק יותר לפני עשור, בעת שהושק המטבע האירופי. ההערה הזאת הלחיצה את שוקי המטבע והפילה את האירו לשפל של חודש לעומת הדולר והין.

נשיא הבנק האירופי המרכזי אמר עוד כי חוסר בהירות מצידם של בנקים מרכזיים בעולם עלולה לעכב את ההתאוששות של הכלכלה לפגוע באמון המשקיעים. טרישה טען כי עבור הכלכלה של גוש האירו, יותר מאשר עבור כלכלת ארה"ב, יש חשיבות גדולה לכך שהמערכת הבנקאית תוכל לשחרר אשראי למשק.

עם זאת הוא הדגיש כי כבר כעת יש צורך למצוא "אסטרטגיית יציאה" כדי להתמודד עם המצב שלאחר המשבר. ההערה הזאת ביטאה דאגה מפני ההשלכות העתידיות של מדיניות של "הקלה כמותית", שהיא למעשה הדפסת כסף. טרישה טען כי "בניית האמון תלויה במידה שווה בצעדים הנועזים שננקוט מייד ובאמינותם וברצינותם של הצעדים שעלינו לנקוט בעתיד, לאחר המשבר".