האוניברסיטה הפתוחה עדיין סגורה; ההנהלה: השביתה לא מפעילה עלינו לחץ כרגע

את השביתה מוביל סגל ההוראה, המונה מעל 1,200 מנחי קורסים וכ-250 מרכזי הוראה ; אמש נפגשו הצדדים שוב כדי לנסות ולמנוע את השביתה, אך ללא הצלחה ; בפגישה הוצע להביא מגשר, אך רעיון זה טרם סוכם

"השביתה לא מפעילה עלינו לחץ כרגע". כך אמר יוסי מאורי, מנהל משאבי האנוש באוניברסיטה הפתוחה ונציג ההנהלה במו"מ מול סגל ההוראה, שפתח הבוקר בשביתה בכ-50 מוסדות האוניברסיטה בארץ ללא הגבלת זמן.

"הסטודנטים לא ייפגעו. הם יכולים ללמוד גם בלי לבוא למפגשים ולשיעורים, כי רוב הלימוד הוא עצמי. במקביל, נפעיל אמצעים טכנולוגיים, כמו למידה מרחוק ומערכות אחרות, כדי לנסות ולהתגבר על רוב הבעיות שהשביתה יוצרת", טען.

את השביתה מוביל סגל ההוראה, המונה מעל 1,200 מנחי קורסים (האחראים להעברת שיעורים) וכ-250 מרכזי הוראה (האחראים ליצירת מערכי השיעורים והבחינות). הסגל החליט להשבית את הלימודים עבור כ-42 אלף סטודנטים על רקע סכסוך עבודה ממושך, של כארבעה חודשים, מול ההנהלה. הוא מוחה על תנאי ההעסקה והשכר, ועל אי הסכמת ההנהלה לחתום עימו על הסכם קיבוצי.

לדברי מאורי, באחרונה חזרו נציגי סגל ההוראה מהצעות שכבר הסכימו עליהן. "המנחים טוענים שהם מפוטרים כל סמסטר, אך במסגרת ההסכם - שהתבסס על ההסכמות שלהם - הצענו יציבות תעסוקתית הן למנחים והן למרכזים. ואולם הסגל ויתר על היציבות, כדי לשפר במקביל את תנאי השכר", אמר.

"ההסכם הקיבוצי שדורש סגל ההוראה יהיה רק במסגרת ההסכם שנחתם אשתקד עם הסגל הזוטר באוניברסיטאות", אומר מאורי. "כיום תנאי הסגל יותר טובים בממוצע מהסגל הזוטר, ועדיין הסגל רוצה שיפור תנאים. אנחנו כפופים לממונה על השכר באוצר ולוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), אז תהיה בעיה, ולכן נצטרך לעשות התאמות".

אמש נפגשו הצדדים שוב כדי לנסות ולמנוע את השביתה, אך ללא הצלחה. בפגישה הוצע להביא מגשר, אך רעיון זה טרם סוכם. לדברי יניב בר-אילן, חבר פורום סגל ההוראה וממובילי המאבק בהנהלה, "הפגישה היתה 'מריחה', ללא תובנות חדשות. במקום לקדם עניינים, הטון אפיין איומים בהם נתקלנו בעבר".

בר-אילן התייחס גם לטענת מאורי, כי השביתה לא מפעילה על ההנהלה לחץ כרגע וכי הסטודנטים יכולים ללמוד מהבית בינתיים. לדבריו, "דווקא בפגישות המו"מ אנחנו מרגישים לחץ מצד מנכ"ל האוניברסיטה. הלכה למעשה, האוניברסיטה הזאת חיה מהוראה. מרבית הסטודנטים שלה בחרו ללמוד פרונטאלית באמצעות מנחים, ולכן נראה כי השביתה כן משפיעה".

יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה, שגיא בן-חור, אמר בתגובה לשביתה: "אנו קוראים לצדדים להגיע להסכמות כמה שיותר מהר, כדי למנוע פגיעה בסטודנטים. אנחנו לא תומכים או מתנגדים למאבק, אך אנו כסטודנטים, שחלקם עובדים, מבינים את הזכות הלגיטימית של עובדים להיאבק על שכרם ותנאי העבודה שלהם. זו זכות לגיטימית לשבות. אנו מבינים ומזדהים עימה".