"לא מאמין שמנכ"לי בנק אוף אמריקה וסיטי תיאמו הצגת דו"חות טובים מדי - אך וול סטריט צללה אתמול בגלל חשש המשקיעים מקונספירציה לאשליה מכוונת"

אמיר כהנוביץ', כלכלן מאקרו בכלל פיננסים, מנסה להשיב על החידה הגדולה: איך קרה שמניית בנק שדיווח על זינוק של פי 3 ברווח נפלה בשיעור החד ביותר מזה 3 שבועות וגררה את וול סטריט לירידות חדות ; "ייתכן שנוצר מצב שהבנקים מבקשים להציג רווחים בגלל מבחני הלחץ של ה'פד'"

"אני לא מאמין שמנכ"ל בנק אוף אמריקה התקשר למקבילו בסיטי וסגר תיאום שלפיו הם יציגו דו"חות טובים מדי, אך מצד שני נראה לי שמאחורי הירידות עומדת איזושהי הערכה קונספרטיבית של המשקיעים שהבנקים מבקשים ליצור אשליה שהכל מסתדר" - כך אמר ל"גלובס" אמיר כהנוביץ', כלכלן מאקרו בכלל פיננסים, בהתייחסו לירידות שנרשמו אמש בוול סטריט, ובניסיונו להשיב על השאלה איך קורה שבנק שמדווח על זינוק של 250% ברווחים ועוקף את התחזיות נופל בשיעור החד ביותר מזה 3 שבועות.

- וזה נכון? הכל באמת מסתדר?

"צריך לזכור כי הממשל האמריקני הוא השחקן המרכזי בתמונה הזו. ייתכן שנוצר מצב שבו הבנקים מבקשים להציג רווחים מתוך מוטיבציה הנובעת ממבחני הלחץ של ה'פד'. בואו לא נשכח כי ה'פד' התנה את המשך הסיוע שלו למוסדות הפיננסים במעבר של מבחנים אלו".

"בנוסף, צריך לזכור כי הממשל אפשר לבנקים להעריך שווי נכסים במתודולוגיה גמישה יותר, שעדיין איננה כה ברורה, כבר מהרבעון הרביעי של 2008, וייתכן כי הסוג של ההכשר הזה הוא שדחף לדו"חות שנראים טובים מהתחזיות המוקדמות".

- אז הירידות שראינו מוצדקות?

"אני סבור שכן, אבל המשקיעים כבר הפנימו, עוד לפני הירידות האלו, שהבנקים יציגו דו"חות טובים. מפה גם נבע הראלי שראינו בששת השבועות האחרונים. כעת אנחנו עדים לתיקון - אבל זה לא אומר שמדובר פה בשינוי מגמה".

"צריך לזכור כי נתוני המאקרו שמתפרסמים בארה"ב מידי שבוע מראים ניצני התייצבות, והחשוב מכל הוא נתון הטד-ספרד, האשראי שבו מלווים הבנקים האחד לשני. נתון זה מבטא את האמון שהם נותנים אחד בשני, וכרגע הוא יציב, עומד סביב ה-1%".

נסביר כי נתון הטד-ספרד, הוא המרווח בין הריבית הבין-בנקאית (לייבור, 3 חודשים), לבין הריבית על האג"ח הממשלתי ל-3 שנים.

- אז איך נסיים את השבוע הקרוב? יש מצב שה-S&P500 יחזור להתייצב על 850 נקודות?

"השוק רווי באפקטים פסיכולוגיים, אבל חשוב לזכור שזה לא הזמן להיצמד ל"עוגן" כלשהו, התנאים השתנו לגמרי בשוק. יש לעקוב אחרי פרסום נתוני המאקרו בארה"ב לקראת סוף השבוע, הנוגעים לשוק העבודה והנדל"ן, נתונים אשר צפויים להיות לא כל כך טובים, אך עדיין מדובר על נתונים של ניצני התייצבות. כיום הקונצנזוס הוא שארה"ב תראה כבר ברבעון ה-3 צמיחה של 0.1%. אבל בכל מקרה, צריך להמתין לסוף עונת הדוחות בכדי להיות חכמים בנושא זה".

בסקירה שפירסמה היום החברה כתב כהנוביץ': "למען האמת, ירידות של 3%-4% שנרשמו אתמול בוול סטריט הן לא כל כך הגזמה, ובטח שלא במסגרת התנודתיות האחרונה. עכשיו עומדת השאלה האם באמת הבנקים כולם החליטו בתיאום להטעות את המשקיעים. קודם כל זה יכול להיות, אבל אני לא מאמין בקונספירציות וקשה לי להאמין שזה נכון, אם היו נפגשים בטח היינו יודעים על זה משהו, אבל ייתכן שתיאום לא מתוכנן שכזה בוצע ע"י לא אחר מאשר הממשל הפדרלי".

"מצד אחד", כתב כהנוביץ', "ייתכן שהיה זה רעיון של הממשל הפדרלי ליצור את הרושם שהסקטור מתאושש כדי לעצור את כדור השלג. תומך בתיאוריה זו הוא ההיתר שניתן לבנקים לשערך בעצמם את נכסיהם הרעילים. גם אם לא נאמר לבנקים ישירות לעשות כך, זוהי תוצאתו של ההיתר".

"אפשרות נוספת היא אולי מבחני הלחץ, שטרם פורסמו לציבור, שנזכיר שמטרתם לקבוע איזה מהבנקים יקבלו סיוע ואילו בסיכון גבוה לפשיטת רגל. אם ניכנס רגע לראש של מנהל אחד הבנקים שכשל במבחן - הוא יודע על כך, אך המשקיעים עדיין לא, אותו מנהל מסיק שזמן החברה קצוב ואין לה טווח ארוך, ולכן יעדיף להפקיר את הטווח הארוך לטובת הטווח הקצר, להציג רווחים חד פעמיים, למשוך בונוסים ואז לפשוט את הרגל".

כהנוביץ' הציע אפשרות נוספת, שלפיה "הבנקים חושבים שהמשקיעים טיפשים ולא יבינו את הדו"חות - מה שלא נראה לי".

את דבריו סיכם כהנוביץ' בכותבו: "אם אתם מאמינים באחד הרעיונות שהעליתי או שיש לכם עוד איזה רעיון שיתמוך בתיאוריה שמדובר בהטעיה משולבת של הבנקים הגדולים בארה"ב, האופציות בפניכם ברורות. אם לא, קחו בחשבון שהשוק כבר הגיב לדו"חות, הוא תזזיתי ופחדן ויכול להיות שסתם פרנואי".