הלקח של בנק אוף אמריקה

הדין וחשבון של הבנק החשוב מצביע בבירור על עומק הבור שלא נחלץ ממנו בקרוב

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות, כלל פורקס

ניסינו לעצום עיניים ולקוות, והשבועות שחלפו עזרו לנו לטפח את האשליה, אבל אז בא בנק אוף אמריקה והזכיר לנו איפה אנחנו נמצאים בדיוק.

אם היו אומרים לכם שהבנק הכי גדול בארה"ב השיג צמיחה מדהימה של יותר מ-90% בשורת הרווח, שהוא יצא יפה מהשקעה מסוכנת בסין, ושההשקעה השנויה במחלוקת שלו במריל לינץ' כמעט והכפילה את ערכה, הייתם בוודאי מכריזים על המנייה שלו - קנייה מצויינת.

אז למה מניית הבנק הגדול הזה צללה ואיבדה 25% מערכה שהם 17 מיליארד דולר בתוך כמה שעות? הכל בגלל כמה שורות קצרות שמחזירות את המשקיעים לליבת המשבר ומרעידות להם את הביצים.

צרה צרורה בצרור צרות

"אנו ממשיכים להתמודד עם אתגרים קשים במיוחד, בעיקר בעקבות התדרדרות באיכות מקבלי האשראי, שנובעת מחולשת הכלכלה והעלייה באבטלה"*. (תרגום חופשי שלי - טל עבדה) ניסוח באמריקאית משפטית, מנומסת וזהירה שמשמעותה בעברית פשוטה: אנשים לא מחזירים לנו את ההלוואות שלקחו ואין לנו איך למנוע את זה, ובקיצור אנחנו עמוק בבוץ וכל מפוטר חדש עוזר לנו לשקוע עוד קצת.

עיון נוסף בנתונים מראה הפרשה לחובות אבודים של 7 מיליארד דולר, ועוד 13.4 מיליארד בחובות מסופקים, עליה של 56% מרבעון שעבר.

לא גלי הדף ולא נעליים

לא מדובר בגלי הדף או בהשפעות עקיפות של המשבר שאולי חלף. הסיבה לירידות הדרמטיות נובע מחזרה לגורם המקורי למשבר, כשל בניהול האשראי ועלייה בחדלות הפרעון. לכן קיים חשש אמיתי ליציבות הבנק ולא במודבר בעוד "אתגר" עיסקי.

כיוון שבנק אוף אמריקה הוא בנק גדול ביותר, אשר לו עשרות מיליונים לקוחות מרחבי הארה"ב, הדוח שלו מייצג את המצב בארה"ב יותר טוב מכל סקר או מדד אחר. ניתן להסיק ממנו על מצבם של כל הבנקים והמוסדות הפיננסיים האחרים בארה"ב ואולי בעולם המערבי כולו. מהדוח עולה מצב ברור, המשבר עדיין פה, הוא משבר אשראי, של לווים שלא יחזירו את הכסף שקיבלו והוא לא עוזב בקרוב.

החלטתם שהגיע הזמן להכנס לשוק המניות בכל הכוח? כדאי שתכינו גם הגנות למקרה שהשוק ישנה כיוון, ותוכנית יציאה ליום סגריר במיוחד. כי אולי אתם צודקים, אבל הבנק הכי גדול באמריקה לא ממש מסכים איתכם.