מר כהן הופך לאדון קיוסאקי

לפי בדיקת מגזין Money ב-1978-2004 מניות הניבו 13.4% לשנה והנדל"ן - 8.6%

אחד מנושאי השיחה החמים ביותר בימים האחרונים הוא האם הראלי בשווקים הוא אמיתי או שזו הריצה שלפני ההתרסקות הבאה. כמובן - מוקדם לקבוע. כדאי גם לא לבנות על הטענה שהשוק מקדים את הכלכלה בחצי שנה בדרך כלל לא ניתן להסתמך היום. המשבר האחרון הוכיח שוב מהו תפקידן של קלישאות בעולם ההשקעות.

עם זאת, ניתן לומר די בוודאות שההתאוששות האמיתית בשווקים, לכשתגיע, תהיה איטית במיוחד. על כך יעיד אמון המשקיעים בשווקים הפיננסיים. אחת הדרכים הטובות ביותר לבחון את אמון המשקיעים היא כימות כספי הציבור שנמצאים באפיקים הסולידיים, ובמיוחד בפיקדונות בנקאיים. הסיסמה Flight to Safety מתארת היטב את המצב הזה, והוכיחה את עצמה בשיא הפאניקה, ברבעון האחרון של 2008.

אבל מאז אותו רבעון איום, הפאניקה נרגעה קצת. השוק התנקה מהמשקיעים הרגישים, והפוקוס עבר לחיפוש אלטרנטיבות לריביות האפסיות שמציעים האפיקים הסולידיים. ועדיין, משבר האמון בין המשקיעים לשווקים הפיננסיים נמצא בשיא. מעיד על כך יותר מכל הטרנד החדש בקרב המשקיעים: לקנות נדל"ן להשקעה.

הרבה סיבות שתומכות בטרנד החדש. מחירי הדירות באזורים שונים בארץ ירדו בחדות, ובניגוד למקומות אחרים בעולם, שוק הנדל"ן המקומי לא סבל מבועה נדל"נית (להוציא שוק מגורי היוקרה בתל-אביב).

הריביות הנמוכות על המשכנתאות והיעדר אלטרנטיבות באפיקים הסולידיים הם גירוי נוסף למשקיעים, שבתמיכת סוכני הנדל"ן והבנקים למשכנתאות נכנסים לאוטו ותרים את הארץ בחיפוש אחר דירה להשקעה. גברת ומר כהן מחדרה הפכו לבני הזוג קיוסאקי, כרישי נדל"ן ומומחי פיננסים.

4%-7% נומינלית

במסגרת מאמצי העידוד הללו, פורסם לאחרונה שיתוף פעולה בין בנק למשכנתאות ומתווך נדל"ן גדול, שמטרתו לעודד בעלי מזומנים לחפש תשואה בשוק הנדל"ן. הפרוצדורה פשוטה: המתווך יאתר את הנכס להשקעה ואף ידאג לשוכר, הבנק ייתן את המימון, והמשקיע יספור את הכסף. כמה כסף? תשואה של 4%-7%, מעריכים שם. נומינלית, למי שתהה.

לא ניכנס לעומק הדיון איפה עדיף להשקיע, בנדל"ן או במניות. זה נושא מורכב שכולל היבטים של מיסוי, מצבי שוק, נזילות, מינוף, מאמץ, צרכי המשקיע ועוד. אולם בחרנו להציג נתון אחד מבדיקה מקיפה של הנושא, שערך מגזין Money של CNN.

בתקופה שנבדקה, 1978-2004, הניב שוק המניות תשואה שנתית ממוצעת של 13.4%, בעוד הנדל"ן החזיר 8.6% מדי שנה. השנתיים האחרונות הוכיחו, כמובן, שההשקעה במניות אינה בטוחה, אך גם שוק הנדל"ן היה רחוק מהשיא בתקופה הזו.

הטרנד הנדל"ני הנוכחי מאט, מן הסתם, את התאוששות שוק המניות. סביר להניח שהמשקיעים לא ימהרו למכור את הנדל"ן שלהם כדי לחזור למניות. יותר מדי בלאגן להשקעה לטווח קצר יותר. ייתכן אף שההשקעה בנדל"ן תתברר כעדיפה על מניות בטווח הקצר. אך בטווח הארוך, כפי שהוכח לא אחת בעבר, יהיה לה קשה הרבה יותר להכות את שוק המניות, במיוחד כשאמון המשקיעים יחזור אליו.