"רכישת מניות תעבוד טוב מאוד"

האינדיקטור המהיר והלא מוכר של וורן באפט

באוקטובר 2001, בשיא משבר הדוט.קום, שיתף וורן באפט את קוראי מגזין ההשקעות השנתי של "פורצ'ן" בהרהוריו לגבי שוק המניות האמריקני.

במאמר באפט כתב על אינדיקטור באמצעותו ניסה לקבוע מהו שוויו האמיתי של שוק המניות: היחס בין שווי השוק המצרפי של המניות בארה"ב לתמ"ג האמריקני.

זהו אינדיקטור פשוט לחישוב, ובאפט כינה אותו כ"יחס שיש לו מספר מגבלות בניסיון להגיד לך את מה שאתה צריך לדעת. ועדיין, זהו ככל הנראה היחס היחיד והטוב ביותר שמלמד אותך איפה נמצאות הערכות השווי בכל רגע נתון".

באפט אינו הראשון להשתמש ביחס המהיר הזה. צ'ארלס אלמון, שערך את הניוזלטר הפיננסי Growth Stock Outlook במשך 44 שנים, השתמש מספר פעמים בעבר ביחס המהיר הזה, על מנת להעריך האם השוק נמצא בתמחור יתר או חסר מול שוויו האמיתי (ראו את הגרף).

איך משתמשים באינדיקטור? את היחס בין שווי השוק המצרפי של המניות לתמ"ג בוחנים לפי סרגל המידות הבא:

היחס קטן מ-50%: השוק נמצא בתמחור חסר עמוק בהשוואה לשוויו האמיתי.

50%-75%: תמחור חסר מתון.

75%-90%: שווי הוגן.

90%-115%: תמחור יתר.

מעל 115%: תמחור יתר מהותי.

וזו הפרשנות של באפט: "אם היחס בין השניים נופל לטווח של 70% או 80%, רכישת מניות ככל הנראה תעבוד טוב מאוד עבורכם. אם היחס מגיע לטווח של 200%, כפי שקרה ב-1999 ובחלק מ-2000, אתם משחקים באש".

ואיפה השוק עומד היום? לפי האתר gurufocus.com, העוקב אחר תנועות הגורואים, היחס עומד היום על 61.8% - כלומר השוק בתמחור חסר מול שוויו האמיתי.

ב-gurufocus.com לקחו את הנושא צעד נוסף קדימה וביקשו לבחון מהי התשואה הצפויה על השקעה במניות, תוך שהם לוקחים בחשבון שלושה גורמים מרכזיים: הצמיחה בעסקים, דיבידנדים והשינוי בשווי השוק. להערכתם, במהלך 8 השנים הבאות (תקופת הזמן של מחזור כלכלי מלא, ר"ב) שוק המניות יניב תשואה שנתית ממוצעת של 11%.

עוד מעריכים עורכי האתר, כי החל מאוקטובר 2008, לראשונה ב-15 השנים האחרונות, השוק מצא את עצמו בנקודה שממנה הוא צפוי להניב למשקיעים תשואות חיוביות משמעותיות.