יו"ר רשות השידור מתנגד להצעת המחליטים של האוצר: "משמעותה היא סגירת רשות השידור"

משה גביש מתנגד גם ליוזמה להכפיף את רשות השידור למשרד האוצר, וטוען כי חוק רשות השידור נועד להקטין את תלותה של הרשות במשרדי הממשלה

יו"ר רשות השידור, משה גביש, יוצא נגד הצעת המחליטים של משרד האוצר בכל הקשור לסעיף המתייחס לרשות השידור. לטענת גביש, הצעת המחליטים תביא לנטישת הרפורמה ברשות השידור, ולסבירות גבוהה לתרחיש שיוביל לסגירת רשות השידור.

לטענת גביש, מטרת הצעת האוצר היא לאפשר את שיפור מצבן של זכייניות ערוץ 2 ו-10 על-ידי הקטנת המחוייבויות של השידור המסחרי להפקות מקור, בעיקר בז'אנר עילי - והטלתן על רשות השידור, במסגרת מעבר מזיכיונות לרישיונות.

במכתב ששלח גביש לחיים פרננדס, סגן הממונה על התקציבים באוצר, הוא כותב כי "קיצור הדרך שאתם מציעים, דהיינו העברת מחוייבויות הערוצים המסחריים להפקות מקור אל רשות השידור במצבה הנוכחי, יביא לתוצאה של ביטול השידור הציבורי והשארת שידור מסחרי בלבד (למעט גלי צה"ל) בטלוויזיה וברדיו בישראל".

לטענת גביש, המשמעויות המעשיות של ההצעה תביא קרוב לוודאי לסגירת רשות השידור, שכבר עתה נמצאת בגירעון תקציבי צפוי, בצד הפרת ההבנות שעוד השנה תישקל האפשרות לתמיכה זמנית ברשות לאחר חתימת הסכמי הפרישה, כמו גם לנטישת הרפורמה ברשות השידור.

בעניין הצעת האוצר להכפיף את הרשות לאוצר כותב גביש, כי "הכפפת הרשות, שהיא תאגיד על-פי חוק, האמור לפעול באופן עצמאי וללא תלות - למשרד האוצר, שיהיה מעורב בהחלטות לעניין ההוצאה על תוכן משודר - הינה פעולה המנוגדת לחוק ולרוחו. פעולה זו מהווה התערבות בוטה של משרד האוצר בניהול הרשות, תוך התעלמות מסמכויות המליאה, הוועד המנהל והנהלת הרשות. בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה קבעו ביותר ממקרה אחד כי האחריות להתנהלות הרשות היא של המליאה ושל הוועד המנהל - ובוודאי לא של האוצר".

גביש מזכיר לפרננדס כי חוק רשות השידור נועד להקטין את תלותה במשרדי הממשלה, עת הפכה ממחלקה ממשלתית לתאגיד על-פי חוק. כך גם הצעת התיקון האחרונה לחוק רשות השידור, שנוסחה במשותף עם האוצר ושעברה קריאה ראשונה בכנסת.

בעניין הטלוויזיה החינוכית וצירופה לרשות השידור, כותב גביש כי מדובר בהצעה "בלתי אפשרית" הן מצד העובדים והן מצד הרשות, כגורם קולט. "לא ניתן לקלוט את הטלוויזיה הלימודית ברשות השידור תוך כדי מהלך של רפורמה מסובכת ברשות השידור - אלא לאחר סיומה. אין הגיון בעיתוי הצעתכם, אלא אם המטרה הינה הכשלת רשות השידור".

גורמים באוצר אמרו היום (א') בתגובה למכתבו של גביש, כי המטרה שלשמה הוקמה רשות השידור היתה לעודד ולתמוך בשידור ציבורי טוב וביצירה מקורית ישראלית. "אנו גובים אגרות ולא מורידים מהן, ולמעשה אנו מיישמים החלטה שקיימת: החוק קובע כי רשות השידור צריכה להקצות 30% מתקציבה להפקה מקורית, מה שלא קורה היום. לכן אנו נגבה ונפקח, כדי שהכסף יעבור ליצירה הישראלית המקורית על-פי חוק. מדובר בסכום של כ-150-200 מיליון שקל בשנה, שמטרתם עידוד היצירה הישראלית", אמרו באוצר.

לסיכום כתב גביש: "לא אתייחס לתחושה האישית הקשה של מי שמנהל במשך שנתיים דיונים ארוכים וקשים מולכם, ומגיע להסכמות תוך ויתורים משמעותיים, רק כדי להבין כי כל התחייבויותיכם אינן שוות דבר בעיניכם. אני מתקשה להבין מדוע משרד האוצר, בהנהגתו של השר החדש, שחרת על דגלו רפורמות בכלכלה ובשירות בציבורי - יוותר על שינוי מבני מהותי הנמצא בתהליך מתקדם. עוד אני נבוך מהצעה שתביא לקיבוע בלעדי של התוכניות המסחריות - 'הישרדות', 'האח הגדול', כוכב כזה וכוכב אחר - תוך חיסול השידור הציבורי".