בנימין נתניהו מאיץ את הפרטת הנמלים: הנפקת 49% ממניות חיפה ואשדוד כבר ב-2011

בהתאם להחלטה, בתום 60 יום ממועד אישור חוק ההסדרים יגיש משרד האוצר לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעת החלטה בעניין מכירת אחזקות המדינה במניות חברות נמלי חיפה, אשדוד ואילת

פחות משבוע אחרי שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע על כוונתו להמשיך ברפורמה בנמלים, מתברר כי משרד האוצר כלל את המשך ביצוע הרפורמה במסגרת חוק ההסדרים. מטיוטת החוק שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי המדינה מתכננת לצאת בהנפקה של עד 49% ממניות חברות נמלי חיפה ואשדוד בבורסה כבר במהלך שנת 2011.

בהתאם להחלטה, בתום 60 יום ממועד אישור חוק ההסדרים יגיש משרד האוצר לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעת החלטה בעניין מכירת אחזקות המדינה במניות חברות נמלי חיפה, אשדוד ואילת.

המתווה להפרטת הנמלים שנקבע בחוק ההסדרים עולה בקנה אחד עם ההסכם שנחתם ב-2005 עם העובדים וההסתדרות ליישום הרפורמה בנמלי הים. יחד עם זאת, מדובר בהאצה של לוח הזמנים לסיום השלב הראשון בהפרטת הנמלים.

ברפורמה שיצאה לדרך בפברואר 2005 נקבע כי 15% ממניות חברות הנמלים יונפקו בשנת 2010 לציבור, כשההפרטה המלאה (מכירה של יותר מ-51% מהמניות) תושלם רק בשנת 2020.

בהסכם עם עובדי הנמלים נקבע כי עד 49% מהמניות יונפקו בהדרגה משנת 2011 ועד 2020. המדינה, כאמור, מעוניינת כיום להאיץ את לוחות הזמנים ולסיים את ההפרטה של 49% מהמניות מוקדם ככל האפשר. מטיוטת החוק עולה כי נבחנת גם אפשרות לשלב את המשקיעים המוסדיים בהנפקה כמשקיעים פיננסיים.

לגבי נמל אילת, נקבע בחוק ההסדרים כי בכוונת המדינה להפריט את חברת נמל אילת לפי ההצעה שתובא לוועדת השרים לענייני הפרטה. כפי שפורסם בעבר, למדינה יש אופציה למכור לפחות 15% מאחזקותיה בנמל אילת החל מ-2010. בשנה האחרונה כבר החלה המדינה להיערך להפרטת נמל אילת ובאוצר כבר מינו צוות לקידום הליך המכירה בראשות סגן מנהל רשות החברות, אסף רגב.

מחוק ההסדרים עולה עוד כי המדינה שומרת לעצמה גם את האופציה למכור את המניות למשקיע פרטי כבר בשלב הראשון (החל מ-2010), אך ההערכות הן שהסיכויים לכך נמוכים מאוד מאחר ומשקיעים בינלאומיים וחברות ספנות מעדיפים לרכוש שליטה.

במהלך שנת 2020, המדינה תמכור את יתרת אחזקותיה בחברה (51% מהמניות) בין אם באמצעות הנפקה או במכירה פרטית למשקיע אסטרטגי או לקבוצת משקיעים.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הבהיר כי הקדמת הלו"ז של ההפרטה היא הפרה חד-משמעית של ההסכם הקיבוצי שעיגן את הרפורמה בנמלים. "אין שום סיכוי שזה יעבור בבית הדין לעבודה ושאנחנו נסכים לזה", אמר אדרי. לדבריו, ההסתדרות תיתן יד רק למהלכים שיובאו להסכמה ולא למהלכי חקיקה.

קביעת מבנה תעריפים חדש

חוק ההסדרים אמור עוד להכין את התשתית לקביעת תעריפים ודמי השירות שישלמו חברות הנמל למדינה וזאת לא יאוחר מה-1 בינואר 2010 כהיערכות להפרטה. עוד עולה מטיוטת החוק כי עד ל-1 באוגוסט 2009 תושלם קביעת מבנה התעריפים החדש בנמלים וקביעת דמי השימוש שישלמו חברות הנמל לחברת נמלי ישראל.