תמונה עגומה להיי-טק הישראלי: צניחה בהשקעות בסטארט-אפ ברבעון, תחזיות פסימיות להמשך השנה

כך עולה מסקר של חברת המחקר IVC ; כמו בארה"ב, גם בישראל ההשקעות צנחו: 265 מיליון ד' גויסו ברבעון, הנתון הנמוך מזה שלוש שנים ; מנכ"ל IVC: "החברות בארץ לא יגייסו ב-2009 יותר ממיליארד דולר"

הקשיים בהם נתקלות חברות הסטארט-אפ הישראליות בגיוס הון, באים לידי ביטוי באופן שאינו משתמע לשתי פנים בסקר הרבעוני של חברת המחקר IVC המתפרסם היום. ב-IVC מספקים גם הערכות פסימיות לגבי הגיוסים בהמשך השנה.

לאיש בקהילת ההיי-טק הישראלית לא היו תקוות גדולות בנוגע להיקפי הפעילות ברבעון הראשון. הדו"חות מהשבוע שעבר, שחשפו ירידות דרסטיות בהיקפי ההשקעה בארה"ב, חיזקו את התחושות כי החדשות בישראל לא יהיו יותר טובות.

ואכן, מנתוני IVC עולה כי רק 265 מיליון דולר גויסו ברבעון הראשון של השנה, ירידה של 33% לעומת הרבעון הרביעי 2008 ושל 57% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. זהו גם הנתון הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות.

הירידה הכואבת ביותר בהיקפי ההשקעות היא בחברות בסבב הגיוס הראשון. רק 20 חברות גייסו בשלב ה-Seed סכום כולל של 13 מיליון דולר, 5% בלבד מסך ההון שגויס ברבעון הראשון.

לצורך ההשוואה, ברבעון המקביל אשתקד, 27 חברות בשלב זה גייסו 35 מיליון דולר וברבעון האחרון של השנה שעברה, 10 חברות גייסו בשלב ה-Seed כ-31 מיליון דולר. הנתונים הללו כואבים במיוחד, שכן החברות בתחילת דרכן מגלמות את הפוטנציאל של התעשייה המקומית בשנים הקרובות.

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, אמר היום כי "רמת הירידה בהשקעות תואמת את מה שמתרחש בשאר העולם. אנו מעריכים שהיקף הגיוסים של חברות היי-טק ישראליות לא יעבור השנה את רף מיליארד הדולר". לשם השוואה, בשנה שעברה הושקעו בחברות הסטארט-אפ הישראליות כ-2.2 מיליארד דולר.

שליש מההשקעות לתקשורת

למרות נתוני ההשקעה הנמוכים, נראה שהקרנות הישראליות הקפידו לשמור על חלקן בחברות פעילות. לעומת-זאת, בכל האמור להשקעות בשלבים מוקדמים, חלקן ירד גם ביחס לקרנות הזרות. לפי הנתונים, אם ברבעון הראשון של 2008, כ-42% מהשקעותיהן נותבו לשלבים מוקדמים, הרי שברבעון האחרון רק 29% מההשקעות זרמו לחברות הצעירות.

דווקא בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008, נרשמה עלייה, אז 23% מההון של הקרנות הישראליות הוקצה לחברות בשלבים מוקדמים.

תחום התקשורת הוביל את גיוסי חברות ההיי-טק ברבעון הראשון, כאשר גרף 34% מסך הגיוסים. למקום השני הגיע תחום התוכנה עם 21% מכלל הגיוסים, ובמקום השלישי ניצב תחום מדעי החיים עם 19% מגיוסי ההון. שני הגיוסים הגבוהים ברבעון האחרון שייכים לחברות N-trig ו-SolarEdge, שגייסו 24 מיליון דולר ו-23 מיליון דולר בהתאמה. *

גיוס