השר בני בגין יחליף את שר המשפטים יעקב נאמן בחתימה על חנינות שלא יוכל לדון בהן

מדובר בבקשות חנינה שנאמן יימנע לעסוק בהם מסיבות הקשורות לעיסוקו הקודם כעו"ד ; עד לא מזמן החזיק נאמן בשותפות במשרד הרצוג פוקס-נאמן, ועתה הוא מבקש למנוע כל ביקורת ציבורית על מעורבותו בתיק כזה או אחר

השר בני בגין יחליף את שר המשפטים, יעקב נאמן, בחתימה על חנינות שלא יוכל לדון בהן. ביום ראשון הקרוב יידרשו שרי הממשלה לאשר בישיבתה השבועית את מינויו של בגין כשר המוסמך לחתימת קיום לחתימת נשיא מדינה במקום שר המשפטים, במקרים מסוימים.

חוק יסוד: נשיא מדינה קובע כי לנשיא המדינה נתונה הסמכות לחון עבריינים ולהקל בעונשם על-ידי הפחתתם או המרתם. סעיף 12 לחוק קובע כי חתימתו של נשיא המדינה על מסמך רשמי טעונה חתימת קיום של ראש ממשלה או של שר אחר שהחליטה עליו הממשלה. החלטת ממשלה שפורסמה ברשומות בשנת 1949 קובעת כי השר שיקיים בחתימתו כל מסמך החתום על-ידי נשיא המדינה - שלפיו יחון נשיא עבריין או יפית את עונשו - הוא שר המשפטים.

הואיל וייתכן כי יהיו בקשות חנינה והקלה בעונש ששר המשפטים נאמן יימנע לעסוק בהם מסיבות שקשורות לעיסוקו הקודם כעורך דין במגזר הפרטי, מוצע כי לגבי מקרם אלה, השר בגין יהיה המוסמך לקיים את חתימת נשיא המדינה במקום שר המשפטים.

גורמים משפטיים מעריכים כי בהצעת ההחלטה, המוגשת לממשלה על-ידי שר המשפטים, מבקש למעשה נאמן לנקוט משנה זהירות ולמנוע ביקורת ציבורית. עד לא מזמן החזיק נאמן בשותפות במשרד עורכי הדין הגדול בארץ, הרצוג פוקס-נאמן, ועתה הוא מבקש למנוע כל חשש - ולו הקטן ביותר - של ביקורת ציבורית על מעורבותו בתיק כזה או אחר.