סמנו ביומנים: נוריאל רוביני, הכלכלן המשפיע ביותר בעולם, יישא דברים בפסגת שוק ההון של "גלובס" ב-13.5

בפסגת שוק ההון של "גלובס", שתתקיים ב-13 במאי בת"א, ידברו בזה אחר זה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ויו"ר בנק הפועלים דני דנקנר ; רוביני, שטבע את המושג "נכסים רעילים", היה אחד הבודדים שחזו את עוצמת המשבר הכלכלי, עוד בתקופת הגאות ; להרשמה לוועידה

להרשמה לפסגת שוק ההון של "גלובס"

נוריאל רוביני, יו"ר ומייסד חברת הייעוץ RGE מוניטור, פרופסור לכלכלה בינלאומית באוניברסיטת ניו-יורק ובעל בלוג מפורסם, יישא דברים בשיחת ועידה בווידיאו ב"פסגת שוק ההון" של של "גלובס", בשיתוף BDO זיו-האפט, שתתקיים ב- 13.5.2009.

רוביני נחשב אחד מהחזאים הכלכליים המדויקים ביותר בשנים האחרונות. הוא היה אחד הבודדים שחזו את עוצמת המשבר הכלכלי, והזהיר מפניו פעמים רבות לפני בואו, עוד בתקופת הגאות. הוא גם טבע את המושג "נכסים רעילים", ככינוי למוצרים הפיננסים המורכבים.

ב-2006 השתתף רוביני במליאת הפתיחה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ואמר: "יש סימנים המעידים על האטה משמעותית בצמיחה בארה"ב: ההאטה בשוק הנדל"ן; מגזר כלי הרכב האמריקני, שנמצא בדעיכה, ומשפיע גם על המגזר היצרני; יש פה השקעה ופחות הזדמנות למוצרים בני קיימא. בניגוד למשברים הקודמים, אני חושש שכאן לא תהיה 'נחיתה רכה'. חשוב לזכור שמחיר חבית הנפט אינו עוד 30 דולר אלא יותר מכפול מכך. ההשלכות של ההאטה בשוק הנדל"ן מגיעות גם להכנסות המדינה ממסים".

כשהתייצב פרופ' רוביני לפני כלכלנים בוועידה החצי שנתית של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון, בעיצומה של אופוריה כלכלית, הוא טען: "אמריקה מסתכלת למשבר כלכלי אדיר ישר בעיניים, והיא עדיין לא מבינה מה מצפה לה. כבר בעתיד הקרוב יתרסק על ארצות הברית משבר נדל"ן קולוסאלי, בהיקף ובעוצמה שרואים פעם בחיים; מחירי האנרגיה יאמירו לגבהים שיגרמו למשק להסתחרר מוורטיגו; הצרכנים יפסיקו להיות הקטר שמושך את המשק האמריקאי, והתוצאות יהיו איומות ונוראות. משפחות רבות מספור יפסידו את בתיהן בגלל חוסר יכולת לשלם את המשכנתא; טריליוני דולר יתאדו כתוצאה מהפיכת ניירות ערך מבוססי משכנתאות לנייר טואלט; והמערכות הפיננסיות הגלובליות יפסיקו לתפקד".

ההתפתחויות האלה, הזהיר רוביני, "עלולות לדחוף לתהום בנקים להשקעות, קרנות גידור ומוסדות פיננסיים אחרים. אפילו פאני מיי ופרדי מק - ענקיות המשכנתאות - לא יהיו חסינות".

נבואותיו של רוביני התגשמו וממשיכות להתגשם, שלב אחר שלב. העובדה שהוא ניבא נכונה את המציאות, הפכה אותו לאחד הקולות המבוקשים בקהילה הפיננסית ונחשב לאחד הכלכלנים הפופולריים בעולם.

פרופ' רוביני, כיהן בעבר ככלכלן בכיר לעניינים בינלאומיים במועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, ושימש כיועץ בכיר לתת השר לעניינים בינלאומיים בממשל ביל קלינטון.