למה לקבל הקצאה למתקן ספורט מהטוטו או מהפיס כשאפשר משניהם?

שיתוף פעולה יוצא דופן יאפשר הקמת מתקני ספורט באמצעות כספים שיגיעו משני הגופים ; מנכ"ל הטוטו, עופר פרי: "השיתוף יאפשר ביצוע אסטרטגי ברמה הלאומית, תכנון אפקטיבי ומתואם, תקציבים מוגברים לרשויות והתאמת האולמות, הן לצרכי היישובים והן לדרישות הספורטיביות"

שיתוף פעולה יוצא דופן מתחיל בימים אלו בין המועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו) לבין מפעל הפיס, בנוגע להקמת מתקני ספורט בישראל. שני הארגונים החליטו לאפשר בניית מתקני ספורט רב-תכליתיים (אולמות) באמצעות כספים שיוקצו על ידי שני הגופים, מה שיסייע להגדלת התקציב שיועבר לידי הרשות המקומית שבשטחה ייבנה המתקן.

עד היום הוקצו המשאבים ברוב המקרים על ידי אחד מהגופים, לרוב זה שהעניק את הסיוע הכספי הגבוה יותר מבין השניים. במליאת הטוטו כבר אישרו את שיתוף הפעולה, והנושא צפוי לעבור בימים אלו את אישור מפעל הפיס.

"שני הארגונים משקיעים מאות מיליוני שקלים בתכניות ארוכות טווח להקמת מתקני ספורט, מסוגים שונים ובגדלים שונים. השיתוף יאפשר ביצוע אסטרטגי ברמה הלאומית, תכנון אפקטיבי ומתואם, תקציבים מוגברים לרשויות והתאמת האולמות, הן לצרכי היישובים והן לדרישות הספורטיביות", אמר עופר פרי, מנכ"ל הטוטו.

דוגמה לחוסר היכולת של הרשויות המקומיות ליהנות משני הגופים האלו אפשר היה לקבל לאחרונה בהחלטה של עיריית קרית אתא. העירייה קיבלה מהטוטו אפשרות לסיוע של 7.7 מיליון שקלים כדי לבנות מגרש כדורסל רב-תכליתי שיכיל 2,000 מקומות ישיבה. בסופו של דבר העדיפה העירייה לקבל את ההצעה של מפעל הפיס לסיוע של כ-5 מיליון שקל, כדי להקים אולם בן 1,000 מקומות, זאת כדי שתצטרך להוסיף סכום נמוך יותר. לפי האסטרטגיה החדשה, יוכלו העיריות לקבל הקצאה משני הגופים, הטוטו והפיס, לצורך בניית מתקנים איכותיים יותר.

דוגמה ראשונה לשיתוף הפעולה האסטרטגי בין שני הארגונים ניתן היה לראות באישור בניית "הארנה" בירושלים, שבו יושקעו על ידי הפיס 100 מיליון שקל ובנוסף 20 מיליון שקל על ידי הטוטו.

הטוטו בחר בחברת הייעוץ "טריגר-פורסייט" לביצוע תכנון אסטרטגי למתקני ספורט עד 2015. המטרה של התוכנית היא למפות תכנית שתמפה את הצרכים ותציע דרכים להקמת המתקנים ביעילות מירבית. התוכנית אמורה לסייע בין היתר לבנות תוכנית עבודה ארוכת טווח, הכוללת את הקצאות הכספים של גופים ממשלתיים נוספים כמו מפעל הפיס, משרד השיכון, משרד החינוך ומינהל הספורט.