צעד חריג של שרי אריסון: נענתה לבקשת דירקטוריון בנק הפועלים - ותשתתף מחר בישיבה שתדון בסכסוך בינה לבין נגיד בנק ישראל סטנלי פישר

השבוע אמורה להתקיים פגישה נוספת בין אריסון לפישר, שבה אמורה אריסון להשיב לנגיד על דרישתו להעברת היו"ר דני דנקנר מתפקידו ; ההערכות: המפקח על הבנקים חזקיהו לא ייענה לבקשת הדירקטוריון להופיע בפניו ולהסביר את מסקנות דו"ח הביקורת שחיבר על התנהלות הבנק

דירקטוריון בנק הפועלים צפוי להתכנס מחר (ב') על מנת לדון שוב בסכסוך בין נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לבעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, שבמרכזו דרישת בנק ישראל להדחת יו"ר הפועלים, דני דנקנר. ייתכן שאריסון תגיע בעצמה לישיבת הדירקטוריון, על-פי בקשת מועצת המנהלים. אם תגיע, הדבר יהפוך את האירוע לחריג - שכן היא אינה נוהגת להופיע לישיבות דירקטוריון הבנק.

נודע כי מספר דירקטורים מותחים ביקורת חריפה על ההתנהלות התקשורתית של הבנק. כמו כן, ההערכות הן כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא ייענה לבקשת דירקטוריון הפועלים להופיע בפניו ולהסביר את מסקנות דו"ח הביקורת שחיבר על התנהלות הבנק.

השבוע אמורה להתקיים פגישה נוספת בין אריסון לפישר, בה אמורה אריסון להשיב לפישר לגבי דרישתו להעברתו של דנקנר מתפקידו. מועד הפגישה עוד לא נקבע. בפגישתם האחרונה הבהיר פישר לאריסון כי הוא מצפה לשינוי מהותי בהתנהלות בנק הפועלים ולשינוי פרסונלי בהנהלה.

גושן מבקש הבהרות מחזקיהו

ביום חמישי פרסם הפועלים את עיקרי דו"ח הביקורת שערך הפיקוח על הבנקים בעניין התפטרותו של צבי זיו מתפקיד המנכ"ל והליך מינויו של ציון קינן במקומו. בסעיף 2 נכתב כי "הפיקוח התרשם שהן הדיווח הפורמלי לדירקטוריון והן הדיווח לציבור לא משקפים את נסיבות וסיבות ההתפטרות כהווייתן". בנק הפועלים אמור להתייחס לדו"ח עד 6 במאי.

לאחר פרסום הדו"ח פנה במכתב יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, אל חזקיהו בבקשה כי יבהיר את טענתו לפיה נסיבות התפטרותו של זיו לא דווחו לדירקטוריון הבנק ולציבור כראוי. ברשות סבורים כי סעיף 2 לדו"ח הביקורת של חזקיהו מרמז על עבירת אי גילוי של מידע מהותי לפי חוק ניירות ערך. עבירה זו נמצאת בסמכות הרשות אך מאחר ואת דו"ח הביקורת ערך בנק ישראל, מבקש גושן מחזקיהו להבהיר מהן העובדות שהביאו אותו לקבוע כי נסיבות התפטרותו של זיו לא קיבלו גילוי נאות.

לפי הדיווח שהוציא בנק הפועלים, זיו עזב את תפקידו בשל חילוקי דעות עם דנקנר, הקשורים לניהול הבנק. עם זאת, דו"ח הביקורת של בנק ישראל קבע כי בפועל דנקנר הביא להדחתו של זיו "גם אם החלטת ההתפטרות עצמה היתה בידי זיו, הרי דנקנר לא הותיר בידיו ברירה אחרת לגבי עצם ההחלטה ובמיוחד לגבי עיתויה. דנקנר פעל באופן שלא אפשר לזיו להמשיך בתפקידו".

ברשות סבורים כי הבעיה אינה גילוי נאות אלא אי עמידה בכללי ממשל תאגידי. על פי ההערכות, אם ישתכנע גושן שמדובר בבעיית גילוי נאות כפי שטוען בנק ישראל, הוא יורה את בנק הפועלים להוציא דיווח מיידי ומפורט המסביר את נסיבות ההתפטרות.

רשות ני"ע רצתה לפרסם הדו"ח במלואו - חזקיהו התנגד

למרות רצונה של רשות ני"ע בפרסום דו"ח חזקיהו במלואו, המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, התנגד לכך והתעקש כי יפורסמו רק עיקרי הדברים. דו"ח חזקיהו הועבר לבנק הפועלים והן לרשות ני"ע ביום ב' בלילה. מאחר שרשות ני"ע אמונה על גילוי, באופן טבעי העדיפה פרסום מלא, אם כי סיכמה עם חזקיהו כי הוא יחליט על היקף הפרסום.

גם בבנק רצו כי הדו"ח יפורסם במלואו, וזאת כדי למנוע לזות שפתיים. בבנק סברו כי עדיף שיפורסם הדו"ח במלואו, כדי שלא יהיה מי שיוכל לטעון כי הבנק רוצה להסתיר דברים. ואולם, למרות כל זאת, חזקיהו התנגד לפרסום הדו"ח במלואו, וממש התעקש על כך שרק עיקרי הדברים יפורסמו. לא ברור מדוע חזקיהו כה מתנגד לפרסום המלא. מהפיקוח על הבנקים לא התקבלה תגובה.