צבי סטפק: "חד-משמעית אפשר לצפות לעלייה ברמת האבטלה בחודשים הקרובים - ואולי אפילו לתוך 2010"

גלובס tv יו"ר ומנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות מיטב: "אם לא יהיו לנו הפתעות דרמטיות ממגזרי הפיננסים והנדל"ן, אני לא חושב שנראה עוד דרמות מהסוג של ליהמן ברדרס"

צבי סטפק, יו"ר ומנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות מיטב, אומר היום (ג') בראיון ל"גלובס TV": "לקוחות שהיו מבוהלים מאוד בחודשים ספטמבר-נובמבר בשנה שעברה, וביקשו להוריד את החשיפה המנייתית שלהם לאפס או קרוב לאפס - חלקם מבקשים עכשיו להגדיל את החשיפה המנייתית, או את החשיפה לאג"ח קונצרניות".

"בתחום של קופ"ג", אומר סטפק, "אתה רואה שהפדיונות פחות או יותר נבלמו - יש יציאת כספים מהכיוון הזה. התחום שהוא הברומטר הטוב ביותר של נטיית הציבור בתחום הסיכונים, או אי לקיחת סיכונים, זה תחום קרנות הנאמנות. כאן יש לנו מידע ממש יום יומי שהרשות מפרסמת אותו באתר של רשות ני"ע ואפשר לראות מה הכיוונים". אמר.

"אנחנו רואים יציאה ברורה בחודשיים האחרונים מקרנות הנאמנות הכספיות שנותנות תשואה אפסית או פק"מ, הכיוון הוא קרנות נאמנות שמתמחות באג"ח של המדינה, אג"ח צמודות מדד בעיקר, שבכל זאת נותנות ביטחון של שמירה והגנה מפני האינפלציה". אמר סטפק.

"לאחר מכן, הכיוון הוא לעבר קרנות של אג"ח קונצרניות. בחודש שעבר למשל, לתחום קרנות אג"ח מדינה נכנסו 1.8 מיליארד שקל, לקרנות אג"ח קונצרניות נכנס סכום קצת יותר נמוך אבל דומה, ואני אפילו מעז לומר שהתחילה כניסה לקרנות שמתמחות במניות. צריך לזכור, אפילו בתקופת הגאות שהיתה לפני המשבר, לא ראינו כניסה גדולה לקרנות הנאמנות המתמחות במניות", אומר סטפק.

"הציבור העדיף להיכנס דרך השקעה ישירה במניות בדרך כלל. כאן אנחנו רואים, למשל, בחודש שעבר נכנס סכום לא מהותי, אבל 200 מיליון שקל, שזה איזה אינדיקציה לכך שהציבור גם מוכן קצת לתבל את ההשקעות שלו במניות אחרי תקופה ארוכה שהוא התנזר ממנה".

* יש בזמן האחרון מין אווירה של "הרע מאחורינו", מבחינת המשבר הכלכלי, מה אתה חושב על זה?

"קודם כל התחושה היא הרבה יותר טובה בקרב המשקיעים, מעצם העובדה שיש עליות. אבל לא פחות חשוב, יש הרבה מאוד סימנים שכל אחד הוא לא חשוב בפני עצמו, אבל כשהם מצטברים יחד, הם מקבלים משמעות חשובה. סימנים שהשוק לאו דווקא חוזר לגאות, אלא קודם כל חוזר להיות שפוי, חוזר להיות נורמאלי. למשל, רואים את מדד הפחד VIX יורד, רואים את ריבית הליבור הבין-בנקאית יורדת. יש הרבה מאוד סימנים".

"הרגיעה בשווקים מתחלקת לשני מישורים. מישור אחד, זה המישור הפיננסי, המישור השני זה המישור הריאלי. במישור הריאלי אפשר לומר בוודאות, או כמעט בוודאות, שלא כל הרע מאחורינו. זה נכון שקצב הירידה בפעילות הכלכלית האט, אך עדיין צריך לזכור שזה ברמת פעילות מאוד נמוכה". סבר.

"אם להתייחס לישראל למשל, אז לצערנו, חד משמעית אפשר לצפות לעלייה ברמת האבטלה בחודשים הקרובים ואולי אפילו לתוך 2010". "במישור הפיננסי לעומת זאת, כמו שציינתי בפתח הדברים, יש באמת סימנים של רגיעה וכדומה, ואם לא יהיו לנו הפתעות דרמטיות ממגזרי הפיננסים והנדל"ן, אז אני לא חושב שנראה עוד דרמות מהסוג של ליהמן ברדרס וכד', אז אפשר להגיד שהרע מאחורינו. זה עוד לא אומר שכל הטוב לפנינו, אבל לפחות חלק גדול מהדברים כבר נמצאים מאחורינו". סיכם סטפק.