מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על העיכוב הנמשך בפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים שהקמתו לא צפויה להסתיים לפני סוף שנת 2014 לכל המוקדם - שש שנים לאחר המועד המקורי. "בהקמתו של פרויקט זה נמצאו ליקויים רבים - בתכנון אומדני העלויות ובלוחות הזמנים. למעשה, כל הפרויקט נעצר", כתב המבקר.
מהדו"ח עולה כי האומדן הראשוני שהגישה הרכבת היה נמוך במיליארדי שקלים מאומדני העלויות הנוכחיים. המבקר מצא כי חלה עלייה ריאלית של כ-98% בעלויות פרויקט הקו המהיר, לא כולל עלות רכישת הציוד וחשמול הקו.
מהדו"ח עולה עוד, כי מנכ"ל הרכבת לשעבר, עופר לינצ'בסקי, לא דיווח על ניגוד עניינים בדיונים לאישור ההתקשרות עם חברת מוריה לביצוע עבודות ניהול בקטע ד' בקו המהיר לירושלים. לינצ'בסקי, מתוקף תפקידו כיו"ר ועדת המכרזים, לא מסר לחברי הוועדה מידע על קרבת המשפחה בינו לבין סמנכ"ל הכספים של מוריה.
המבקר ציין כי בהסכם שנחתם עם מוריה ב-2006 נפלו פגמים רבים ולא עוגנו בו תקציב כולל ולוחות הזמנים. בדו"ח נכתב כי לאחר עזיבתו של לינצ'בסקי הוחלט לצמצם את ההתקשרות עם מוריה וההסכם בוטל סופית במארס 2008 בהתאם לסיכום בין המנכ"ל הנוכחי יצחק הראל למנכ"ל מוריה.
איילון: הפסדים בשל תקצוב לא נכון
דו"ח המבקר מותח ביקורת קשה גם על תקצוב וביצוע פרויקטים בחברת נתיבי איילון. הדו"ח מצביע על ליקויים מהותיים בסדרי התקצוב והביצוע של הפרויקטים ומציין כי האומדנים הראשונים לביצוע הפרויקטים לא היו ריאליים ולא כללו עלויות בגין פיצויים להפקעות לפי חוק תכנון הבנייה. מהדו"ח עולה כי במספר פרויקטים חל גידול של למעלה מ-100 מיליון שקל בין האומדן הראשוני לאומדן המעודכן והפערים הגיעו לשיעור שנע בין 20% ל-157%.
המבקר מציין כי בעקבות תקצוב הפרויקטים בחסר נאלצה נתיבי איילון לעצור חלק מהפרויקטים לאחר שהתקציב נגמר. בדיקת המבקר העלתה כי לפחות בחמישה פרויקטים נעצרו העבודות, דבר שגרם להפסד כספי בסך של כ-139 מיליון שקל, וזאת בנוסף לבעיות התחבורתיות שנגרמו מעצירת הפרויקטים.
בדיקת המבקר העלתה עוד כי נתיבי איילון פועלת ללא הסכם פיתוח רב-שנתי בינה לממשלה, דבר שמונע מהחברה יציבות מבחינה תקציבית ותכנונית. המבקר מצא עוד שמשרד האוצר תקצב פרויקטים בהרשאה להתחייב, עוד לפני שקיבל את התוצאות של הבדיקה הכלכלית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.