רפואה בשלט רחוק

חדש: רופאים מאבחנים ומטפלים בחולים בשלט רחוק, במקום לאשפזם בבתי-החולים

מ.ד., בן 65, המתגורר במדינת ניו ג'רסי שבארה"ב, סובל ממחלת לב שחייבה אותו מדי פעם להתאשפז במחלקה הקרדיולוגית בבית החולים הסמוך לביתו כדי לעבור בדיקות הכרחיות. בשנה האחרונה אמנם לא חל שיפור משמעותי במצבו, אך הוא לא אושפז אפילו יום אחד, מאחר שכל הבדיקות בוצעו בביתו, בשיטת הטלמדיסין - הרפואה מרחוק. מ.ד. מייצג קבוצה גדלה והולכת של בני אדם הסובלים ממחלות שונות, שהטכנולוגיות המתקדמות של רפואה מרחוק, מאפשרות להם לבצע בדיקות שונות ומגוונות בנוחות של ביתם, ומצביעות על תחילתה של מגמה חדשה העשויה להפחית משמעותית את מספרם של אלה הנזקקים לאשפוז בבתי חולים. ככל שתתרחב ותתפתח מגמה זו, כך ניתן יהיה להפנות תקציבים נוספים לתחום הרפואה מרחוק, אפילו על חשבון הוספה של מיטות אשפוז ומתקנים שונים.

כבר עתה מופצים מכשירים המחוברים לגופם של חולי לב-ריאות, המשדרים אלחוטית באופן קבוע ורציף את הנתונים החיוניים למרכזי בקרה רפואיים, ואף לרופא המומחה המטפל בפציינט. מכשירים אלה מסוגלים לא רק להתריע על בעיות בזמן אמיתי, אלא גם להציג בפני הרופאים המאיישים את מרכזי הבקרה, תחזיות מדויקות למדי על אפשרות היווצרותם של מצבים מסוכנים. הפריצה הגדולה בתחום זה היא בתקשורת האינטרנטית אלחוטית, שניתן אף לכנותה כמדיה רפואית, המעניקה ביטחון ושקט נפשי לחולים הנמצאים בביתם, ומאפשרת לרופאים לקבל תמונת מצב עדכנית על החולים בכל רגע נתון.

חברת Medtronic האמריקנית שולטת בנישה הגלובאלית של רפואה קרדיולוגית מרחוק באמצעות ה-CareLink שהוא למעשה נטוורקינג של פציינטים, אשר נכון להיום משרת 350,000 חולים בכ-20 ארצות, כאשר בכל חודש מתווספים 12,000 חולים נוספים.

חברה אחרת, SDJ, הופכת עתה למתחרה לאחר שהשיקה את הנטוורקינג .netMerlin שעל-פי אנליסטים יסייע בשנים הקרובות להשתלט 5%-7.5% משוק רפואי שהיקפו 6.5 מיליארד דולר. במהלך השנים האחרונות פיתחה חברת SDJ סדרה של מכשירים רפואיים המותקנים בגוף החולה המסוגלים להעביר באופן אלחוטי מידע למערכת אחסון אינטרנטית המאפשרת לרופאים בעלי הרשאה מתאימה להיכנס לנתונים המעודכנים של החולים שלהם.

רק לפני כחודש ימים אישר ה-FDA את השימוש בדור השלישי של מערכת הנטוורקינג האלחוטית של החברה. מאגר הנתונים של החברה הכולל מידע רפואי מתעדכן באופן שוטף ממקורות המידע הרפואיים GOOG (גוגל) ו- MDFT (מיקרוסופט) קולט את הנתונים המשודרים מגופו של החולה, בוחן אותם אל מול העדכונים השוטפים של המידע הרפואי, ומציג הערכות לגבי המהלך הצפוי של המחלה ודרכי הטיפול החדשות ביותר. חברת SDJ החלה לאחרונה לשווק את המערכת במערב אירופה, כשת"פ עם המתחרה CareLink, כאשר בתקופה זו החתימה כבר 40,000 פציינטים, ו-1,200 מרפאות. קצב ההחתמה של פציינטים גדל ב-17% בכל חודש, ושל המרפאות ב-19% בכל חודש.

אובמה תומך

שתי חברות אלה אינן בסטטוס של סטארט-אפ. אלה הן חברות גדולות, כאשר היקף המכירות השנתי של JDC הוא 4.36 מיליארד דולר, ושל CareLink על סכום של 13.52 מיליארד דולר כאשר חלק משמעותי של ההכנסות נובע ממכירה של מכשירים ומתקנים רפואיים חדשים. מאז הושק ה- CareLink, לפני כשבע שנים, הצטברו במאגר הנתונים שלו 4 טריליון יחידות של מידע רפואי, מה שמאפשר לחברה להציע לפציינטים ומרפאות, את המילה האחרונה של מידע רפואי. שכן, המידע המתקבל מהפציינטים, הופך באמצעות מערכות ניהול הידע, למידע חדש ומעודכן העומד לרשות החולים ורופאיהם בכל זמן נתון.

הממשל החדש של ברק אובמה מייחס חשיבות רבה למגמה חדשה זו, והחליט לתת עדיפות גבוהה לרפואה מרחוק שנועד להפוך את שירות ה 'מדיקר' שהוא ביטוח רפואי לגיל השלישי המוענק תמורת תשלום נמוך על ידי הביטוח הלאומי האמריקני. אובמה הקציב 19 מיליארד דולר לשיפור הטכנולוגיה של מערכות המידע הרפואי הממוחשב, על פי חזון של ארכיונים נטולי-נייר, המבוססים על קבצים דיגיטאליים, נגישים וזמינים מיידית ויכולים בכך לשפר את מצבם של חולים רבים.

לפני מספר ימים התפרסם כי חברת Entra Health Systems הציגה בכינוס השנתי של ההתאחדות האמריקנית לטלמדיסין, ATA, שנערך בלאס וגאס בסוף חודש אפריל, פלטפורמה אלחוטית חדשה לרפואה מרחוק, המיועדת לחולי סוכרת. המתקן MyGlucoHealth בודק את רמת הסוכר בדם ומעביר את הנתונים באמצעות תקשורת Bluetooth של מחשב נייד או טלפון סלולארי לפלטפורמה האינטרנטית של חברת ENTRA. הנתונים מועברים לרופא המטפל, היכול להדריך את החולה אונליין, כיצד להמשיך ולטפל במצבים שונים. כך יכול הרופא לקבל הודעת SMS אוטומטית מאחד החולים שלו, לטלפון הנייד, ולסמס בחזרה או להתקשר טלפונית להדרכה מורחבת יותר. הרופא גם יכול לסמס לחולה כדי להזכיר לו כי הגיע המועד לבצע את בדיקות מסוימות או לקחת את התרופה במועדה. באופן כזה יכולה גם המזכירה של המרפאה לתכנן מראש את המחשב, כדי שישלח הודעות כאלה לאותם חולים של הרופא, הצריכים לבצע בדיקת דם בשעה כלשהי. היתרונות לכך הם ברורים - החולה חש שהוא נמצא בידיים בטוחות כשהוא יודע שההודעה על הבדיקה הנדרשת תגיע במועד.

מרפאה בסופר

התחזיות לגבי קצב הגידול של שוק הרפואה מרחוק מצביעות על חדירה מהירה ומשמעותית, וצופים כי בשנת 2012 היא עשויה להגיע להיקף של 7.7 מיליארד דולר, לעומת 3 מיליארד דולר כיום. רון אמרסון, המנכ"ל של חברת Polycom המתמחה בפיתוח אפליקציות לווידיאו-קונפרנס רפואי, אומר כי אחת הסיבות העיקריות לגידול המהיר של הרפואה מרחוק, הוא כניסתם של 72 מיליון אמריקנים המוגדרים כ 'בייבי בומרס' לגיל הפרישה. אך לדבריו קיימת גם סיבה נוספת, לא פחות מהותית, הבאה לידי ביטוי בעלויות הגבוהות של הביטוח הרפואי והטיפולים השונים, שעל פי התחזיות הם יוכפלו בתוך 7 שנים. עלויות אלה מניעות יותר ויותר ארגונים רפואיים להעביר חלק מהפעילות שלהם לתחום הטלמדיסין, המייעל את פעילות הרופאים והופך את חייהם של החולים לקלים יותר, בכך שאינם צריכים לכתת רגליהם אל המרפאות עבור כל בדיקה. חברת אינטל הודיעה לפני מספר חודשים על פיתוח מכשירי טלמדיסין המיועדים לסייע לקשישים חולים המתגוררים בביתם. המכשירים המוצעים על ידי אינטל בארה"ב מכסים את רוב המחלות האופייניות, ומעריכים כי שם הם יוכרו על ידי הביטוח הרפואי לקשישים (מדיקר) לצורך החזרי העלויות.

המגמה המתרחבת במהירות של מרפאות WALK-IN הממוקמות בקניונים, רשתות פארם וברשתות קמעונאיות אחרות כמו וולמארט, יצרה תחרות בין הגורמים השונים המתחזקים אותן, ועקב כך נוצר הצורך ליתרון תחרותי מבדל. אחד החסרונות הבולטים של מרבית המרפאות הוא שהן מאוישות על ידי אחיות מוסמכות ופרמדיקים בלבד.

זאת הסיבה, שחברת NuPhysicia המפעילה ומתחזקת מרפאות בחנויות של רשת וולמארט בטקסס, החליטה לפתח קונספט חדש המשלב טלמדיסין במרפאות, במטרה להסיר את החסם הגורם לטיפול הרפואי שם להיתפש על ידי צרכנים כסמי-מקצועי.

כיום, כאשר מגיע חולה אל מרפאה ברשת וולמארט, הופך הפרמדיק, לזרוע הארוכה של הרופא. הוא משתמש במכשירים חדשים, כמו סטטוסקופ אלקטרוני המאפשר לרופא הנמצא במקום אחר להקשיב לליבו של הנבדק, כאילו הוא עצמו ערך את הבדיקה. כך גם יכול הרופא 'להתבונן' בגרונו ובאוזניו של הנבדק באמצעות מכשירים החדשים, לבחון על גבי מסך את רישום הא.ק.ג. ועוד נתונים חיוניים רבים, ולהציג בפני החולה את הטיפול הרפואי המומלץ. רשת וולמארט, מאמינה כי בתוך שלוש עד ארבע שנים תסתיים ההקמה של מרפאות ב-6,000 חנויות שלה ברחבי ארה"ב. מרפאות כאלה המוקמות ברשתות קמעונאיות אחרות מעמידות לרשות הצרכנים, טיפול מהיר, כמעט ללא תורים, במחירים נמוכים, המאפשרים גם לעשרות מיליוני צרכנים וביניהם גם חסרי ביטוח רפואי לקבל טיפול סדיר. התחרות בין המרפאות תלך ותגבר, ויחד איתה, גם תגדל החדשנות השיווקית והטכנולוגית בעיקר בתחום הטלמדיסין.

המספרים של הרפואה מרחוק:

* ההיקף הכספי של שוק הרפואה מרחוק כיום: 3 מיליארד דולר בשנה.

* הצפי להיקף שוק הרפואה מרחוק בשנת 2012: 7.7 מיליארד דולר.

* מספר סניפים בהם וול-מארט תפתח מרפאות מרחוק: 6,000.

* מספר החולים המשתמשים כיום בשירות CareLink: 350,000.

בישראל עדיין מחכים למשרד הבריאות

בישראל יש מספר חברות המפתחות מכשירים ומתקנים לטלמדיסין, אך פרט לחברות המעניקות שירותי חירום בתחום הקרדיולוגי, דוגמת שח"ל, עדיין אין סימנים לחדירה של הרפואה מרחוק. המחירים היקרים של שירותים אלה בארץ - למטופלים שלא מקבלים כיסוי מקופות החולים (מכבי, כללית ולאומית נותנות כיסוי מלא לחולי לב באמצעות שח"ל), מיועדים לבעלי הכנסות בינוניות ומעלה, וקשישים נזקקים אינם יכולים ליהנות מהם.

ברור שעד שמשרד הבריאות לא ירים את הכפפה, ויקצה את המשאבים המתאימים לכך, ספק אם נראה בקרוב חדירה משמעותית של המגמה. לאיש אין ספק כיום, כי הטלמדיסין, מייצג פיתרון נאות המבוסס על עלות תועלת למצבי מחלה שונים. החדרתו לארץ תאפשר הפניית תקציבים לתרופות מצילות חיים שעדיין אינם בסל התרופות, ורכישה של ציוד בדיקה ואבחון מתקדם יותר שיאפשר גם לתושבי הפריפריה ליהנות משירותי בריאות טובים.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com