הסינים נגד עופר: צ'יינה שיפינג טוענת שצים הפרה הסכם לשיתוף פעולה ב-100 מיליון דולר

במסגרת ההבנות, צים היתה אמורה לחכור קיבולת באוניות צ'יינה שיפינג מהמזרח הרחוק לאירופה ; הסכסוך צפוי לעבור לבוררות בינלאומית

סכסוך מסחרי קשה פרץ באחרונה בין ענקית הספנות הסינית, צ'יינה שיפינג, לחברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר.

ל"גלובס" נודע כי צ'יינה שיפינג טוענת כי צים הפרה הסכם לשיתוף פעולה בין החברות בקווים שמנמלי המזרח הרחוק לאירופה. למרות שבצ'יינה שיפינג איימו בהתחלה לתבוע את צים בביהמ"ש, מסתמן כי הסכסוך הכספי בין החברות יועבר לבוררות בינלאומית.

בספטמבר 2008 הגיעו צים וצ'יינה שיפינג להבנות מסחריות לפיהן צים תחכור קיבולת באוניות של החברה הסינית בקו מנמלי סין והמזרח לצפון מערב אירופה.

במסגרת ההבנות, צים הייתה אמורה לחכור 4,000 מכולות (TEU) בשירות השבועי של צ'יינה שיפינג שכלל 8 אוניות מכולה גדולות. בענף מעריכים כי ההיקף הכספי של ההתקשרות היה אמור לעמוד על 100-120 מיליון דולר.

השת"פ עם צ'יינה שיפינג היה אמור להיות חלופה לשירות השבועי שהפעילה צים מאסיה לצפון אירופה (Ewx) שבוטל בדצמבר 2008. לטענת צ'יינה שיפינג, צים נסוגה במפתיע מההסכם לחכירת הקיבולת באוניות שלה, דבר שהסב לחברה נזקים כבדים של עשרות מיליוני דולרים. לעומת זאת, בצים טוענים כי המו"מ בין הצדדים היה לגבי הסכם שיתוף פעולה לטווח הארוך, ולא הגיע לשלב של חתימה על חוזה סופי.

בענף הספנות מעריכים כי אחת הסיבות שצים החליטה לסגת מההתקשרות היא ההמשך הירידה בביקושים לסחר במזרח, והרעה במצבה הפיננסי של החברה שהפסידה 199 מיליון דולר ברבעון האחרון של השנה, ו-330 מיליון דולר בכל 2008.

יצוין כי במהלך 2008 ובתחילת 2009 צים הרחיבה משמעותית את שיתוף הפעולה עם חברות הספנות בקבוצת ה-Grand Alliance בקווי הסחר מאסיה לארה"ב, ובקווים מאמריקה לאירופה דרך נמלי הים התיכון.

צים, בניהולו של רפי דניאלי, הרחיבה באחרונה את מאמציה להשתחרר מחלק מהחוזים להצטיידות באוניות חדשות המכבידים על החברה. בשבוע שעבר הודיעה צים כי תשלם קנס של 30 מיליון דולר בעקבות ביטול חוזה לרכישת 6 אוניות ב-230 מיליון דולר.

צ'יינה שיפינג, הנמצאת בבעלות של ממשלת סין, היא חברת הספנות השמינית בגדולה בעולם, ונסחרת כיום לפי שווי של 11 מיליארד דולר. לחברה יש סוכנות בישראל, בה היא מחזיקה ב-60% מהמניות. מנכ"ל הסוכנות, איציק קון, סרב להגיב.

מצים נמסר בתגובה כי החברה כללה התייחסות לנושא בדו"חותיה הכספיים האחרונים, ומעבר לכך היא אינה רוצה להגיב. החברה אכן ציינה בדוחותיה כי "בשלב מקדמי זה טרם פורטו התביעות אולם כבר בשלב זה ,על דעת היועצים המשפטיים של החברה, לגבי רוב התביעות לא תהיה לחברה חבות כלשהיא".