תמונה עגומה לתחום הפרייבט אקוויטי וההון סיכון: "ההתאוששות לא תהיה לפני דצמבר, וערך החברות עוד יירד"

חואן דלגדו, מענקית הייעוץ המילטון ליין, מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס": "תמיד עדיף להסביר ללקוחות מדוע אין זה הזמן להשקיע מאשר להפסיד כספים"

עולם הפרייבט אקוויטי, כמו ענפי השקעות אחרים, מצוי בתקופה לא קלה. המיתון העולמי ומשבר האשראי פגעו בו; קרנות ההשקעה של האוניברסיטאות שהיו המשקיעות העיקריות, מצויות במשבר; קרנות הפנסיה הציבוריות והמשקיעים המוסדיים האחרים, סבלו מהירידות בשווקים הציבוריים ורבים מהם מצויים במצב של הקצאת יתר לתחום זה. בשבועיים האחרונים נוספה בישראל גם סוגיית מעורבות הקרנות המקומיות בפרשת ההונאה בקרנות הפנסיה של ניו-יורק.

חואן דלגדו, המנהל האחראי בענקית הייעוץ וניהול הנכסים המילטון ליין על אזור אירופה, הכולל את ישראל (לצד לימור בקר, המנהלת המקומית), מנסה בראיון בלעדי ל"גלובס" לשפוך אור על מצב התחום. דלגדו יגיע לישראל בשבוע הבא כדי להשתתף בכנס של DC פייננס למשקיעים מוסדיים.

המילטון ליין מנהלת נכסים בשווי של כ-80 מיליארד דולר, 12 מיליארד דולר מהם בניהול ישיר, כולם עבור גופים מוסדיים. היא נמצאת בבעלות מנהלי החברה לצד מספר משקיעים פרטיים.

החברה פעילה בישראל ב-4 השנים האחרונות בקבלת הקצאות ממשקיעים מוסדיים, כגון חברות פנסיה וביטוח. את הכסף הזה היא מפנה להשקעות בקרנות פרייבט אקוויטי ברחבי העולם.

המילטון ליין פעילה גם בהשקעה בקרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי ישראליות, מכספי מוסדיים זרים. היא בונה עבור המוסדיים תיקי השקעות בינלאומיים מבוססי אסטרטגיות פרייבט אקוויטי שונות.

"אנחנו מצפים להחזרים נמוכים"

כמי שמעורב בהשקעות פרייבט אקוויטי בכל העולם, לדלגדו אין בשורות מרנינות ביחס להימשכות המשבר. לדבריו, "הפרייבט אקוויטי קשור בעבותות לשווקים הציבוריים, אם כי באופן מסורתי הוא מגיב באיטיות רבה יותר מהם למשברים ולתקופות שגשוג.

"לכן, בהמילטון ליין לא מאמינים שהמיתון העולמי בדרך להסתיים. הדו"חות של הרבעון הרביעי של שנת 2008 מצביעים על ירידה ממוצעת של 10%-30% בהערכות השווי של החברות. בסך-הכל ב-2008 קרנות ביי-אאוט ברחבי העולם ראו את התיקים שלהן מתכווצים ב-30%-60%. אצלנו לא מצפים לשיפור לפני דצמבר 2009".

דלגדו מציין כי הירידה ברמת ההשקעות היא גם תוצאה של תשומת הלב הניהולית הנדרשת מהקרנות לצורך סיוע לחברות בפורטפוליו הקיים. לגישתו, "אנו רואים שרמת הפעילות בקרנות הקיימות, למעט קרנות החוב והשניוניות, עדיין נמוכה.

"זהו הבסיס לשתי תופעות מהותיות בשוק כיום: קרנות מצוקה (Distressed Debt Funds) וקרנות תוספת (Annex). מנהלי קרנות רבים מגייסים קרנות Annex המיועדות להשקעה בחברות הקיימות בפורטפוליו הקרן המרכזית, מתוך כוונה לנצל את התמחור הנוח יותר בשווקים. המילטון ליין מעורבת בהשקעה במספר קרנות כאלה, שהתנאים שלהן מותאמים לזמני המשבר הנוכחי".

בהתאם לתחזית הפסימית על המשבר, דלגדו סבור שגם הערכות השווי של החברות ימשיכו לרדת. לדבריו, "התאמת המחירים בשווקים תימשך, שכן שוק החוב העולמי עדיין לא התייצב. מי שמיהר להשקיע כספים בקרנות שניוניות וקרנות מצוקה בתחילת המשבר, ספג הפסדים שנבעו מהירידות בשווקים אלו.

"אנחנו מאמינים תמיד שעדיף להסביר ללקוחות מדוע אין זה הזמן להשקיע מאשר להפסיד להם כספים, ואני שמח שלא חשפנו את הלקוחות לשני התחומים הללו מוקדם מדי".

* זה אומר שההחזרים למשקיעים יהיו נמוכים יותר?

"לפני מספר שנים, הציפיות להחזרים היו גבוהות. אם השוק מצפה להחזרים של 25% על ההשקעה, אנחנו מצפים להחזרים נמוכים יותר. אני לא יודע כמה נמוך יותר. אולי אפילו זה יגיע ל-15%.

"אבל, חייבים להבחין בין הפורטפוליו הקיים לבין אלו החדשים, שנבנים היום. דווקא עכשיו יש הזדמנויות השקעה מעולות וההחזרים על ההשקעות שנעשות כעת יהיו גבוהים יותר. אבל דווקא עכשיו קשה לגייס הון עבור קרנות חדשות שיבצעו השקעות חדשות".

"יש הרבה הון פנוי"

* אז מאיפה יבוא כסף?

"מצד אחד, הכסף כאן. יש הרבה קרנות שגייסו כסף רב ויש להן הון פנוי להשקעות. לאחרונה CVC גייסה 11 מיליארד, CharterHouse Group גייסה 6 מיליארד דולר ובלקסטון גייסה 7 מיליארד דולר. נכון שיהיה קשה לגייס הון ב-2009, אבל אנחנו מעריכים שזה ישתנה ב-2010".

* המשקיעים המוסדיים נפגעו קשות מהמשבר. הם בורחים מהתחום?

"לגמרי לא. הקרנות האוניברסיטאיות נפגעו קשות. הן אמנם לא עוזבות את התחום, אך בוודאי לא יקצו לו בזמן הקרוב עוד כספים. גם הקרנות הציבוריות והמשקיעים האחרים נפגעו, אבל פחות. גם מי שכיום נמצאים בהקצאת יתר לתחום, לא עוזבים אותו.

"יש קרנות פנסיה עם התחייבות של 10%-20% לפרייבט אקוויטי, לעומת היעדים שלהן שהוצבו על הקצאה של 6%-10%. רובן מחכות שהשוק הציבורי ייפתח והן יוכלו לאזן את תיקי ההשקעות שלהן. אנחנו לא רואים נטישה של התחום, להוציא כמה בנקים ומוסדות פיננסיים, והם אלה שמייצרים את הדיל פלואו של השוק השניוני".

* ומה עם המוסדיים בישראל?

"התחום לא נמצא בתקופה טובה, אבל זה לא קשור למשבר הנוכחי וזה לא ישתנה בקרוב. ההשקעות שנעשו באמצעותנו בקרנות פרייבט אקוויטי בינלאומיות, נמצאות בשלבים הראשונים שלהן. משבר הוא דווקא זמן טוב לביצוע השקעות, במידה שנבחרים האסטרטגיה והמנהל הנכונים. בתיקים שאנו מנהלים, למשקיעים הישראלים אין חשיפת יתר לתחום, חלקם נחשפו רק ברמה של אחוז מתיקי ההשקעות שלהם".

דלגדו סבור שהמשבר הנוכחי לימד אותנו מספר לקחים עיקריים. "ש'הכסף החכם' (של הקרנות האוניברסיטאיות - ב.פ) הוא לפעמים מסוכן יותר. מנהלי הקרנות למדו שלא כדאי להישען על סוג אחד של משקיעים בלבד. קרנות ההון סיכון הטובות ביותר לומדות כעת שקרנות האוניברסיטאיות לא יכולות להציל את השוק שלהן יותר".

* האם המשבר הנוכחי דומה לבועה של 2001?

"לדעתי לא. אחד מהלקחים של משבר 2001 הינו שאסטרטגיית השקעה צריכה להיות גלובלית ולא להתרכז בנכס בתחום גיאוגרפי צר. אנו מעריכים שהקרנות הטובות ימשיכו לייצר תשואות למשקיעים, אם כי לא כבעבר. יחד עם זאת, רמת הסיכון בתחום נמוכה יותר מאשר בהון סיכון כפועל יוצא של הנכסים המושקעים" (חברות לעומת סטארט-אפים - ב.פ.)".

* ומה יהיה עם ההון סיכון העולמי והישראלי?

"ההון סיכון לא קשור למשבר הנוכחי. זה ענף השקעה קטן לטווח ארוך שסובל כעת ממחסור באקזיטים. מצד שני, בישראל קרנות ההון סיכון לא התאוששו מהמשבר של שנת 2001 והתשואות שלהן עדיין נמוכות. האתגר הגדול של מנהלי הקרנות בישראל הוא לדאוג פחות לגיוס הון חדש ויותר להתמקד ביצירת ביצועים ותשואות טובות. זה מה שיבטיח את עתיד התעשייה המקומית".