מגבשים פשרה: דנקנר יזוז מכיסא יו"ר הפועלים ויחזור לתפקיד יו"ר ישראכרט, ואירית איזקסון, היום יו"ר ישראכרט, תחליף אותו כיו"ר הבנק

(עדכון) במקביל יישאר דנקנר כדירקטור בבנק הפועלים. לעניינו של המנכ"ל, יוצע שתקום מייד ועדת איתור ; שינויים פרסונליים נוספים בדירקטוריון יתבצעו בהדרגה כולל עזיבתה של איריס דרור ; בבנק ישראל לא שמעו על ההצעה ועומדים על דרישתם להקמתה של ועדת איתור עם שלושה דח"צים ; עוד דורש בנק ישראל לדעת מי המנכ"ל שנבחר

אם עד לנאום המקרתיזם ותפירת התיקים של שרי אריסון בחמישי בצהריים חשבו כי הבעיה המרכזית היא שמירה על הכבוד והמעמד של סטנלי פישר, שהציג דרישה אולטימטיבית להדחת דני דנקנר, הרי מאז הנאום הבעיה היא אריסון.

בימים האחרונים גיבשו כמה ממקורבי אריסון סוג של פשרה. הם ממתינים קודם כל לאישור סופי שלה, לפני שיציעו את הפשרה לפישר. בפגישה, שמקווים כי תתקיים עוד השבוע. על-פי המתווה המוצע, דני דנקנר יזוז מכיסא יו"ר בנק הפועלים ויחזור לתפקיד יו"ר ישראכרט, ואירית איזקסון, היום יו"ר ישראכרט, תחליף אותו כיו"ר הבנק.

במקביל יישאר דנקנר כדירקטור בבנק הפועלים. לעניינו של המנכ"ל, יוצע שתקום מייד ועדת איתור, ובה שני דחצ"ים ודירקטור מטעם אריסון. זו תשמע מועמדים, ותדון גם במועמדותו של ציון קינן. ההליך יסתיים במהירות, וצבי זיו ישתחרר מהבנק תוך חודשיים. שינויים פרסונליים נוספים בדירקטוריון יתבצעו בהדרגה, כולל עזיבתה של איריס דרור.

בבנק ישראל לא שמעו על ההצעה, והם עומדים על דרישתם להקמתה של ועדת איתור עם שלושה דח"צים. עוד דורש בנק ישראל לדעת, לפני ההכרזה על הפסקת האש, מי המנכ"ל שנבחר, ואז הוא יאשר יו"ר מתאים לטעמו.

הציפייה היא כי אריסון תוותר על תפקיד דירקטור לדנקנר. במקביל, יש הערכות כי פישר יאשר את איזקסון כמינוי זמני ליו"ר. במקרה כזה, בנק ישראל יאפשר לדירקטוריון החלטה עצמאית, אחרי ועדת האיתור, בבחירת מנכ"ל. גם אם יהיה קינן המנכ"ל שייבחר.

בכל מקרה, במצב הנוכחי בנק ישראל לא יאשר לאריסון השתלטות מלאה על אריסון החזקות. השיחות, שנפתחו לפני מספר חודשים בבקשה של אריסון לרכוש את חלקו של אחיה, מיקי אריסון, המחזיק בשליש מאריסון החזקות השולטת בפועלים, נפסקו.

כך שאם מיקי אריסון, יו"ר, ובעל חבילת שליטה ב"קרניבל קרוז", יתעקש לצאת מהאחזקה בבנק הפועלים, תתעורר בעיה קשה.

סירובו של בנק ישראל לאשר לשרי אריסון לרכוש את חלקו תביא את מיקי אריסון למכור את הנתח הזה לבעלי הון יהודים-אמריקנים המעוניינים בעסקה. אלה, שכבר פתחו בדיאלוג, ממתינים להתפתחויות בזירת הפיקוח-אריסון, בתקווה שהיא תמכור להם במקביל גם חלק מאחזקתה שלה, וכך הם יצטרפו לגרעין השליטה.

הבנק מתייחס לדו"ח הביקורת

יחד עם זאת, הבנק יעביר מחר לפיקוח על הבנקים את התייחסותו לדו"ח הביקורת בעניין התפטרותו של צבי זיו מתפקיד המנכ"ל ומינויו של ציון קינן במקומו. בנוסף יתייחס הבנק למכתב הדרישות הנלווה שהעביר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. עם העברת ההתייחסות לבנק ישראל יוציא בנק הפועלים דיווח מיידי. יו"ר הפועלים הוא דני דנקנר.
דירקטוריון הפועלים התכנס היום לדון בדו"ח הביקורת ויתכנס שוב מחר בבוקר.

הפועלים דיווח היום כי למרות בקשת הדירקטוריון להופיע בפניו, חזקיהו הודיע כי "אינו רואה דחיפות בקיום מפגש כזה". הסוגיה שבמחלוקת היא הקמתה של ועדת האיתור. במכתבו הורה חזקיהו לבנק הפועלים להקים ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל. אך לא מן הנמנע כי דירקטוריון הפועלים יחליט שלא להקים ועדה, ויציג לחזקיהו מתכונת חלופית.

הלחץ יחריף

ההערכות הן, כי בעקבות "נאום המקרתיזם" של בעלת השליטה, שרי אריסון, יחריף נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את הלחץ עליה להדיח את דנקנר. בבנק ישראל מעדיפים שלא להיכנס להליך משפטי הכולל הפעלה של סעיף 11א' בפקודת הבנקאות, המאפשר לבנק ישראל להעביר נושא משרה מתפקידו.

נוהל זה לא הופעל מעולם ובמערכת הבנקאית מעריכים כי תהליך הדחה יהיה ממושך ויארך מספר חודשים, מה שיפגע בבנק הפועלים ובמעמדה של מערכת הבנקאות. תהליך הדחה על-פי סעיף 11א' כולל שימוע הדורש הכנה ממושכת. כמו כן, סביר כי במקרה כזה, דנקנר יפנה לבג"צ כנגד בנק ישראל.

בבנק ישראל סירבו להתייחס לשאלה מדוע דרש הפיקוח על הבנקים מבנק הפועלים בדחיפות את פרוטוקול הטיפול בהלוואות של "מעריב" ו"הארץ". יצוין כי בחודשים האחרונים דרש הפועלים מה"הארץ" לפרוע חלק מהאשראי, וכחלק מתוכנית הבראה, הגדיל את האשראי שהוא נותן ל"מעריב". לפי ההערכות, בנק ישראל בודק האם התקיים שיתוף פעולה עסקי בין עופר גלזר, בעלה של אריסון לבין עופר נמרודי, הבעלים של "מעריב".

"אישור מראש"

חזקיהו דרש כי ועדת האיתור למנכ"ל תורכב משלושה דח"צים, ותפעל באופן אקטיבי לאתר מועמדים ותגיש לדירקטוריון רשימת מומלצים. עם זאת, הוא מאפשר לדירקטוריון "על בסיס נימוקים מפורטים להציע מתכונת חלופית לאיתור ובחירת המועמד המתאים, אך על המתכונת החלופית לקבל מראש אישור בנק ישראל".

המשנה למנכ"ל קינן, נהנה מתמיכה חזקה של דנקנר ושל אריסון, שאף אמרה ביום חמישי, "אני משוכנעת שקינן יבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר, והוא ראוי מאוד לקבל את ההזדמנות להוביל את הבנק בתקופה מאתגרת זו. הייתי רוצה לראות אותו נכנס לתפקידו מהר ככל האפשר".

אריסון גם יצאה כנגד ועדת איתור, ואמרה כי "איזו מין שליטה זו, שכדי לבחור מנכ"ל לבנק צריכה להיות ועדת איתור שיש בה רק דירקטורים חיצוניים? כיצד נתפס הדבר כי דירקטורים שמונו מטעמי לדירקטוריון הבנק, אסור שיהיו מעורבים בבחירת מנכ"ל? מניין התקדים או הסמכות לבוא בדרישה למינוי ועדת איתור למינוי מנכ"ל?".

עוד דרש חזקיהו כי הדירקטוריון יקבל "דיווח מפורט" מדנקנר לגבי השתלשלות האירועים שהובילו להתפטרות זיו ועיתויה, בנפרד, יקבל הדירקטוריון גם "דיווח מפורט" מזיו לגבי הנסיבות שהובילו להתפטרותו ויקיים "דיון מעמיק" בכל הנושאים לגביהם יש חילוקי דעות בין דנקנר לזיו.

בדו"ח הביקורת טען חזקיהו כי "גם אם החלטת ההתפטרות עצמה היתה בידי זיו, הרי דנקנר לא הותיר בידיו ברירה אחרת לגבי עצם ההחלטה ובמיוחד לגבי עיתויה, שלא אפשר לזיו להמשיך בתפקידו מבלי שהתקיים דיון או התקבלה החלטה בעניין זה בדירקטוריון".

בהמשך השבוע אמורה להתקיים פגישה נוספת בין אריסון לפישר, בה אמורה אריסון להשיב לפישר לגבי דרישתו הלא-פורמלית להעברתו של דנקנר מתפקידו. מועד הפגישה עוד לא נקבע. אריסון מתנגדת בתקיפות להדחת דנקנר, והיא האשימה את פישר כי "תפר לו תיק".