מליסרון

נדל"ן מניב אך סולידי

תעודת זהות

■תחום פעילות: נדל"ן מניב
■ מספר שנות פעילות: 22
■מנכ"ל: יוסי פרי
■מספר שנות כהונה: 16 שנה
■שווי חברה: 1.4 מיליארד שקל
■מספר עובדים: 40

מליסרון , חברת הנדל"ן המניב שבשליטת יולי עופר, ילדיו ליאורה ודורון, וכן אחיינו, אייל עופר (בנו של סמי עופר ואחיו של עידן), החלה את דרכה מפרויקט קניון "הקריון" בקריית ביאליק, שעד היום מעניק לחברה את מרבית הכנסותיה. הרווח הגולמי של הקניון, שמתפרש על שטח של 75 אלף מ"ר, עמד אשתקד על 150 מיליון שקל, והערכת שווי שבוצעה לאחרונה העניקה לו תג מחיר של 1.8 מיליארד שקל. כזכור, מליסרון העמידה את הקניון למכירה כשיש לחברה יתרת זכויות בנייה על שטח של 26 אלף מ"ר למסחר, למשרדים או למגורים בשטח הקניון ובשטחים סמוכים לו.

נכס שני מהותי של מליסרון הוא קניון "רננים" ברעננה המשתרע על שטח של 41 אלף מ"ר. הרווח הגולמי של "רננים" עמד אשתקד על 63 מיליון שקל, והערכת השווי האחרונה שבוצעה עבורו הצמידה לו תג מחיר של 827 מיליון שקל. גם במקרה הזה, יש לחברה יתרת זכויות בנייה על שטח של 18 אלף מ"ר לבניין משרדים על גג הקניון ובצמוד אליו. עם זאת, מליסרון דוחה את תחילת הבנייה של הבניין בשל המשבר הכלכלי.

במליסרון מקפידים לא לקחת סיכונים מיותרים ולא לקפוץ מעל הפופיק. מליסרון היא חברה סולידית בתחום הנדל"ן המניב בישראל, ומרבית חשיפתה היא לתחום המסחרי ולא לתחום המשרדים - תחום שסופג מכה קשה יותר בתקופות של מיתון. נכון להיום, שיעורי התפוסה בנכסי החברה גבוהים, אך גלישה של מיתון כלכלי גם לנכסים מסחריים עלולה להגיע בשלב מאוחר יותר, כשהמיתון הופך למוחשי יותר.

אשתקד הצליחה מליסרון לשמור על יציבות בתוצאותיה ואפילו רשמה הכנסות של 68 מיליון שקל מעליית ערך שווי הנדל"ן להשקעה. דמי השכירות שהחברה גובה אף הועלו בחוזים חדשים שחתמה.

ואכן, התוצאות הכספיות של מליסרון באו לידי ביטוי בהתנהגות מניית החברה שאיבדה אשתקד רק 7%, ומתחילת השנה הוסיפה לעצמה 23%. זאת, בזמן שמרבית המניות של חברות הנדל"ן צללו אשתקד מטה. סביר להניח שגם העובדה שהחברה מקפידה לחלק דיבידנד - 230 מיליון שקל רק בשנתיים האחרונות - תרמה את תרומתה להתנהגות המניה.

באפריל האחרון עלתה מליסרון מדרגה כשחתמה על מזכר הבנות לרכישת 73.4% מקניון רמת אביב מידי קבוצת אפריקה ישראל. מליסרון, שדרך הרכישה לעיל נכנסה לתחרות מול דוד עזריאלי, המלך הבלתי מעורער של הקניונים בישראל, תצטרך להוכיח בעתיד שלא שילמה מחיר גבוה מדי עבור הקניון, ועל כך יהיה אחראי, בין היתר, מנכ"ל החברה, יוסי פרי, שהגיע למליסרון לאחר שניהל קניון של עזריאלי בבאר שבע. עולם קטן.

רכישת הקניון תגדיל את רמת המינוף של החברה ולצורך מימונה תנפיק החברה אג"ח. למעשה, מליסרון מממנת את רוב פעילותה באמצעות הנפקת איגרות חוב לזמן ארוך, ונכון להיום אין שעבודים על נכסי החברה. נתון חיובי נוסף שמקטין את הסיכון שבהגדלת רמת המינוף של החברה הוא תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת - 163 מיליון שקל נכון לאשתקד.