הפרוטוקלים של החלטת הריבית בבנק ישראל חושפים: השפעת הורדת ריבית צפויה להיות מתונה

זאת, בשל הצורך של הבנקים לשמור על מרווח פיננסי בין ריבית הפקדונות לריבית האשראי ; ההחלטה להפחית את הריבית התקבלה פה אחד ; המודל של הבנק גוזר ירידה הדרגתית בריבית לרמה של 0% במהלך השנה

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה הודיע בנק ישראל כי הריבית המרכזית לחודש מאי 2009 תישאר ללא שינוי - על 0.5% במונחים שנתיים. כעת, שבועיים לאחר ההחלטה, הפרוטוקלים של הדיונים שקדמו להחלטה בבנק ישראל חושפים כי השפעת הורדת ריבית כעת צפויה להיות מתונה. זאת, בשל הצורך של הבנקים לשמור על מרווח פיננסי בין ריבית הפקדונות לריבית האשראי. ריבית הפריים, ריבית הבסיס הבנקאית, עומדת על 2% לשנה.

ההחלטה להותיר את הריבית על כנה התקבלה פה אחד, כך עולה מהפרוטוקולים. עוד עולה מאלו כי ההערכה הכללית התבססה על כך שהאינדיקטורים המוקדמים לרביע הראשון של 2009 התביעו על המשך החולשה במשק ועל נסיגה כלכלית, "וזאת במהשך להתכווצות שנרשמה במשק הישראלי ברביע האחרון של 2008", כך במקור.

בין היתר, ניתן לציין כי שיעור האבטלה במשק המשיך לעלות (באופן מתון והדרגתי, אומנם) לרמה של 6.8% בינואר - עליה של עשירית האחוז בכל פעם, בחודשיים שקדמו לינואר. ברבעון הראשון גם ירדו ההכנסות ממיסים ב-16% במונחים ריאלים (ובניכוי תיקוני חקיקה) בהשוואה לרבעון הראשון של 2008. "הירידה בהכנסות ממסים משקפת את ההאטה במשק", צוין בפרוטוקולים.

"בהנחה שהוצאות הממשלה יהיו עקביות עם הצעת תקציב 2009 שקיבלה את אישור הממשלה באוגוסט 2008, הגרעון התקציבי הצפוי לשנת 2009 יעמוד על 5.9% מהתוצר", הוסיפו. נזכיר, כי כל עוד לא אושר התקציב הממשלתי, פועלת הממשלה על בסיס תקציב 2008 - קרי, מוציאה בכל חודש 1/12 מהתקציב הממשלתי אשתקד.

בנק ישראל הדגיש את רמת האינפלציה הנמוכה השורה בישראל בהודעת הריבית. הציפיות לאינפלציה לשנה קדימה, כפי שנגזרו משוק ההון, עמדו על 0.7% בתחילת אפריל (בדומה למארס), ועלתה במעט ל-0.8% לאחר פרסום מדד מארס. החזאים במשק צופים, על-פי בנק ישראל, שהמדד הקרוב יעלה ב-1%, והשריבית בסוף השנה תישאר ברמתה הנוכחית - בשונה מציפיות השוק (1.4% בעוד שנה).

המודל של הבנק גוזר ירידה הדרגתית בריבית לרמה של 0% במהלך השנה. במודל של שיווי-משקל כללי אקראי (DSGE), צפוי הדולר לנוע בטווח 4.21-4.25 שקלים במחצית השנה השנייה. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא נמדדת על-ידי חוזי ההחלף העתידיים המגנים בפני חדלות פירעון (CDS) ל-5 שנים, ירדה תוך חודש ל-1.8% מ-2.4%.