כלל פיננסים תובעת 6.8 מיליון שקל מליהמן ברדרס: הזינה מחיר שגוי לעסקה עם מגדל

טוענת כי בשל רשלנות בהזנת המחיר המדויק ע"י ליהמן במסלקה לפי המוסכם - העסקה הוגדרה ע"י המסוף של הברוקר "המארח" של כלל כעסקה שאין בה התאמה בין ההוראות של הצדדים למסלקה, ולכן אינה ניתנת לביצוע

חברת כלל פיננסים הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך של 6.8 מיליון שקל נגד קבוצת ליהמן ברדרס, בטענה להתרשלות בהזנת מחיר עסקה שגרמה לה להפסד.

לדברי כלל, בתחילת ינואר 2008 פנתה אליה חברת הביטוח מגדל וביקשה ממנה למצוא לה "מוצר", שהוא מכשיר פיננסי המבוסס על "נכס בסיס" - ניירות ערך הנכללים במדד ת"א-25 של הבורסה בתל-אביב.

לטענתה, היא ארגנה עסקה בין מגדל לבין ליהמן, לפיה התחייבה האחרונה לשלם לה סכום במזומן של 8 מיליון שקל כעבור כשנה. ההנפקה נעשתה באמצעים אלקטרוניים של סליקה אלקטרונית, והנפקת ההתחייבות נעשתה לטובת כלל, וזו העבירה את ההתחייבות למגדל.

לדברי כלל, בקיץ 2008 ביקשה ממנה מגדל למכור באמצעותה את המוצר, והיא סיכמה עם ליהמן את המחיר המוסכם לרכישה של 83.53 אגורות לכל שקל אחד ע"נ של ההתחייבות - דהיינו סך כולל של כ-6.7 מילון שקל.

רשלנות בהזנה

בהסתמך על כך התקשרה כלל במקביל עם מגדל, ובמסגרת ההתקשרות המקבילה רכשה ממגדל את ההתחייבות כדי למכור אותה "גב אל גב" לליהמן. ואולם, לדברי כלל, בשל רשלנות בהזנת המחיר המדויק על-ידי ליהמן (83.52 אגורות במקום 83.53 אגורות) במסלקה לפי המוסכם - העסקה הוגדרה על-ידי המסוף של הברוקר "המארח" של כלל פיננסים (BBH) כעסקה שאין בה התאמה בין ההוראות של הצדדים למסלקה, ולכן אינה ניתנת לביצוע.

לדברי כלל, מאחר שבינתיים החלו להתפרסם ידיעות על קשיי ליהמן, היא הזינה מיד למסלקה מחיר מוקטן של העסקה, הזהה למחיר שהוזן ברשלנות על-ידי ליהמן, וכתוצאה מכך היא שילמה את ההתחייבות שלה למגדל לפי העסקה שביניהן. ואולם, היא לא קיבלה את המחיר שליהמן התחייבה לשלם לה עבור רכישת ההתחייבות.

כלל טוענת כי על ליהמן לפצותה בגין הנזק שנגרם לה כתוצאה מרשלנותה - דהיינו בסכום המחיר המגולם בסיכום פרטי העסקה, או לחילופין בסכום שהיא שילמה למגדל כנגד רכישת ההתחייבות ממנה.

כלל פיננסים יוצגה בידי עו"ד אריה דנציגר. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 1520/09).