טרישה מצטרף למחנה האופטימים: "ההאטה הכלכלית כבר נגעה בתחתית - יש ניצני הבראה"

עד כה דבק נשיא הבנק האירופי המרכזי בגישה ספקנית וזהירה לגבי סימני התאוששות הכלכלה בגוש האירו ■ ארגון OECD: ההידרדרות מתמתנת

נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה, אותת אתמול (ב') שההאטה הכלכלית העולמית כבר נגעה בתחתית שלה, וכי כמה כלכלות גדולות כבר הצליחו להתגבר על המיתון ומצפות לחידוש הצמיחה.

לדבריו של נשיא ה-ECB אתמול היה משקל מיוחד, מאחר שהוא דיבר גם בשם הבנקאים המרכזיים המובילים בעולם, ולא רק בשם מרחב האירו. OECD, הארגון הכלכלי של 30 מדינות מפותחות, העריך אתמול שקיימים "סימני הפוגה" בהאטה הכלכלית בצרפת, באיטליה, בבריטניה ובסין.

הסימנים המוקדמים ל"ניצני הבראה" בכלכלה העולמית כבר הובילו לעלייה של 40% במחירי המניות בעולם מאז השפל של תחילת מארס השנה, לפי מדד המניות העולמי של פוטס"י, ללא הבורסה היפנית. בשבועות האחרונים נרשמו גם עליות בסנטימנט העסקי והצרכני, עם עלייה בהזמנות הייצור וירידה במלאי של מוצרים לא מכורים.

אפילו עלייה

עד החודש שעבר היו הבנקאים המרכזיים ושרי האוצר בעולם זהירים מאוד בהתבטאויותיהם כאשר הם התכנסו בוושינגטון, וקרן המטבע הבינלאומית חזתה שהכלכלה העולמית תתכווץ השנה בחדות ותתאושש רק במקצת בשנה הבאה. אפילו בשבוע שעבר הזהיר טרישה שהפעילות הכלכלית ב-16 המדינות של מרחב האירו "צפויה להיות חלשה מאוד עד תום השנה, לפני שתתאושש בהדרגה במהלך שנת 2010".

אתמול נשמע טרישה אופטימי הרבה יותר. הוא ויתר על סירובו להבחין בניצני ההבראה. "הכלכלה העולמית מצויה בנקודת המפנה", הוא אמר, "כמה מדינות כבר עברו את הנקודה הזו. בכל המקרים אנחנו רואים האטה בקצב הירידה בתמ"ג. בכמה מקרים רואים כבר עלייה בתמ"ג".

אבל עומק המשבר שהיה עדיין השתקף היטב בנתונים רשמיים שפורסמו אתמול: התוצר התעשייתי באיטליה צנח במארס ב-4.6% בהשוואה חודשית וב-24% לעומת מארס 2008. בצרפת, ירד התוצר התעשייתי ב-1.4% במארס.

שינוי בקצב

כלכלנים צופים נסיגה כלכלית של 2%-2.5% במרחב האירו ברבעון הראשון השנה לעומת הרבעון הקודם, אך לפי ה-OECD, הירידות החדות בתוצר הכלכלי ברחבי העולם מתמתנות.

הארגון קבע אמנם שהנתונים האחרונים מצביעים על המשך "האטה חזקה" ב-30 המדינות החברות בארגון, אך "קצב ההידרדרות מתמתן".