הרפורמה בשוק הטלוויזיה: ההחלטה על פרסום בכבלים ובלוויין עשויה להידחות ל-2015

כך הוחלט בישיבת הממשלה בנושא חוק ההסדרים והתקציב ■ "החבילה הצרה", בה יוצעו חבילות ערוצים מצומצמות, עשויה להידחות ל-2013 ■ ההחלטה על "ברית המועצות" תוצא מחוק ההסדרים ותעבור לממשלה

ההחלטה על הקמת "ברית המועצות", המועצה המאוחדת לרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין, תוצא מחוק ההסדרים ותעבור להחלטת ממשלה - כך הוחלט אתמול (ג') בדיון שנערך בנושא חוק ההסדרים והתקציב, בישיבת הממשלה במסגרת חוק ההסדרים שנערכה עד שעות הבוקר המוקדמות.

המשמעות היא כי "ברית המועצות", אותה יוזמה ששר התקשורת משה כחלון נחוש כל-כך לקדם, תהיה החלטת ממשלה ותצא לקידום חקיקה באמצעות משרד התקשורת.

באשר לחבילה הצרה בכבלים ובלוויין, כמו גם מתן האפשרות לפתוח את שידורי הכבלים והלוויין לפרסומות, הוחלט כי נושא "החבילה הצרה" יידחה בשנה, קרי מ-2012 ל-2013, ואילו אפשרות פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין תידחה ב-3 שנים, קרי לשנת 2015.

בשני המקרים הוחלט לתת לשר התקשורת את הסמכויות להחליט על דחיית שני המהלכים, זאת על-פי התרחשויות השינויים בשוק.

על-פי הערכות, ההחלטה לדחות את נושא החבילה הצרה נובעת מכוונת משרד התקשורת לבחון את המענה שיתנו חברות הכבלים והלוויין לחבילת הערוצים הדיגיטלית שצפויה להיות מושקת בעוד מספר חודשים. החבילה הדיגיטלית תאפשר צפייה בערוצים המרכזיים 2, 10, 1, 33 ו-99 ללא תלות בכבלים ובלוויין, זאת באמצעות רכישת ממיר דיגיטלי בעלות חד-פעמית של כ-400 שקל.

במשרד התקשורת מעריכים ככל הנראה כי חברות הכבלים והלוויין ינסו לבלום את נטישת המנויים לחבילת הערוצים הדיגיטלית, זאת באמצעות הצעת חבילת ערוצים צרה במחיר אטרקטיבי. לכן, ההחלטה בעניין ניתנה לידי משרד התקשורת.

להבדיל משאר הנושאים שעלו בחוק ההסדרים, נושא המעבר משיטת הזיכיונות הנהוגה כיום לשיטת הרישיונות בערוצים המסחריים נותרה בחוק ההסדרים.

על-פי ההצעה, כבר בשנת 2012 יוכלו זכייניות הטלוויזיה המסחרית הקיימות, כמו גם גורמים חדשים, להמיר את הזיכיונות ברישיונות - דבר שיהווה עבורם אופק מספיק גדול בכדי שהדבר יהיה כדאי כלכלית.

עוד הוחלט כי תקציב משרד התקשורת יגדל בכ-2.5 מיליון שקל בשנה הנוכחית, מ-51 מיליון שקל ל-53.5 מיליון שקל. גידול נוסף (ב-1.5 מיליון שקל נוספים) בתקציב המשרד יתבצע גם בשנת 2010 ויגיע לכ-55 מיליון שקל.

יורם מוקדי, סמנכ"ל הרגולציה והאסטרטגיה של HOT, מסר בתגובה להחלטה: "התיקון הזה ממשיך את הלוגיקה המעוותת של קביעת ההסדרה העתידית כבר השנה. היינו מצפים כי מי שלא יודע מה צופן העתיד, הן לגבי שוק הפרסום והן לגבי החבילה הצרה - לא ימהר לצאת בהסדרים לא סימטריים ומעוותים".