הפיקוח על הבנקים: תוגבל הסליקה של חברות האשראי בעסקאות פורנו, הימורים ותרופות באינטרנט

טיוטת חוזר שהוציא הפיקוח על הבנקים מנחה את חברות כרטיסי האשראי והבנקים לגבי ניהול הסיכונים הנובעים משימוש בכרטיסי אשראי בעסקאות לא חוקיות כמו פורנו, פדופיליה והימורים, באמצעות האינטרנט

בנק ישראל מתחיל להסדיר את פעילות סליקת ההימורים באינטרנט של חברות כרטיסי האשראי. טיוטת חוזר שהוציא הפיקוח על הבנקים מנחה את חברות כרטיסי האשראי והבנקים לגבי ניהול הסיכונים הנובעים משימוש בכרטיסי אשראי בעסקאות לא חוקיות כמו פורנו, פדופיליה והימורים, באמצעות האינטרנט. דיון בנושא זה עם מנהלי חברות כרטיסי האשראי זומן ליום ה' הקרוב.

החברה העיקרית בישראל העוסקת בתחום הסחר האלקטרוני היא כאל, המתמחה בסליקה של עסקאות המבוצעות באתרי אינטרנט עבור בתי עסק זרים, בעיקר כאלו העוסקים בהימורים, פורנו רך ותרופות. ההכנסות מסליקה בחו"ל עמדו בשנת 2008 על 126 מיליון שקל, שהם 12% מהכנסות כאל. לפעילות בחו"ל שולי רווח גבוהים במיוחד והרווח ממנה הגיע ל-52 מיליון שקל, המהווים 24% מהרווח הנקי של כאל.

בכאל מברכים

שאר חברות כרטיסי האשראי, לאומי קארד בבעלות לאומי וישראכרט בבעלות בנק הפועלים, אינן עוסקות בסליקה באינטרנט של הימורים ופורנו, לטענתן מסיבות אתיות. בתגובה נמסר מכאל כי "החברה מברכת על כוונת בנק ישראל להסדיר את הרגולציה בתחום הסחר האלקטרוני. החוזר מעגן את הנהלים לפיהם פועלת כאל כבר היום". כאל, בניהולו של בועז צ'צ'יק, נמצאת בבעלות בנק דיסקונט (71.2%) והבנק הבינלאומי (28.8%).

בטיוטת החוזר מנחה בנק ישראל כי על דירקטוריון בנק/חברת כרטיסי האשראי לאשר בהקדם האפשרי מדיניות סליקה ברשת בהתאם להנחיות בנק ישראל. בבנק ישראל מזהירים כי השימוש באינטרנט לצורך ביצוע עסקאות לא חוקיות כמו הימורים והתגברות השימוש של ארגוני פשע מאורגן בפעילויות אלו מגדילים את חשיפת הבנקים לעבירות הלבנת הון.

עוד מנחה הפיקוח על הבנקים כי הבנקים לא יאפשרו השלמת עסקה בכרטיס אשראי באינטרנט, אם קיים חשש שמדובר בסליקה של הימורים, אם השירות בגינו חויב הכרטיס אינו חוקי במדינה בה ניתן או אם כרטיס האשראי שייך לתושב ישראל או תושב חוץ הגר בישראל.