איגוד לשכות המסחר: ננקוט צעדים משפטיים כנגד השינויים ביחסי העבודה הכלולים בעסקת החבילה

אוריאל לין: ההצעות של עיני מחזירות אותנו לימי מפא"י החשוכים ■ חבילת החקיקה בתחום יחסי העבודה הנדרשת ע"י עיני תפגע קשות בכלכלה הישראלית

בהמשך לאיומיו מאתמול, הודיע היום (ה') נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, כי האיגוד ינקוט בצעדים משפטיים כנגד השינויים ביחסי העבודה אשר עופר עיני דרש לכלול בעסקת החבילה.

ההחלטה התקבלה בדיון חירום של נשיאות איגוד לשכות המסחר שהתקיים הבוקר. זאת, לנוכח העובדה שלדברי לין, "יו"ר ההסתדרות הפר הסכם שנחתם בין הסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ולפיו כל שינוי ביחסי העבודה במשק יכול להיעשות רק בדרך של הסכמים בין שני הצדדים".

לין הדגיש כי חלק גדול מדיני העבודה מועבר לתחום המשפט הפלילי. "מעסיקים הופכים להיות חשודים בפלילים, ועובדים מקבלים מרחב חדש לצורך הגשת תביעות מול המעסיקים. ההסתדרות מעצימה את שליטתה במגזר העסקי ומשפרת את כוחה לחדור פנימה גם אל מפעלים ועסקים קטנים ובינוניים לשם שליטה ביחסי העבודה, וזה רק מעט מן המוצע", טען לין.

לדבריו, "עסקת החבילה והתוכנית הכלכלית נועדו להאיץ את הפעילות העסקית, ואילו חבילת החקיקה בתחום יחסי העבודה הנדרשת על-ידי עיני תשיג תוצאה הפוכה. היא תמאיס על אנשי עסקים את עשיית העסקים בישראל ותפגע קשות בכלכלה הישראלית. חברות זרות ורב לאומיות ישקלו פעמיים אם לפתוח בישראל עסקים", אמר.

עוד לדברי לין, "ההצעות של עיני מחזירות אותנו לימי מפא"י החשוכים. הן כוללות העברת תחום יחסי העבודה לזירה המשפטית-פלילית, הגבלות קיצוניות על חופש העיסוק, הכבדות כספיות נוספות על המעסיקים והפיכת המגזר העסקי כולו לחשוד בפלילים שצריך להוכיח את חפותו".

לדברי ישראלה שטיר, נשיאת קבוצת שטיר, "המדינה שלנו הופכת להיות מדינת ההסתדרות הכללית. אם החוקים האלה יעברו יחסי העבודה ישתנו. הנטל נופל על כתפי מי שמאמין במשק חופשי. ההסתדרות מפרה הסכם עבודה קיבוצי ומנצלת באופן ציני את חולשת הממשלה".

לדברי רם מנדל, מנכ"ל קו אופ ישראל, הטלת מע"מ על פירות וירקות תפגע ישירות באוכלוסיות החלשות ותוסיף שכבה נוספת למעגל העוני. עוד לדבריו, הטלת המס תגרום לאי שוויון בין השווקים לרשתות המוסדרות, המעסיקות אלפי עובדים.

שמואל פרנקל, מבעלי בית ההשקעות אפסילון, ציין, כי ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו על מדיניות כלכלית שהציעה יציאה לצמיחה. "כיום הכל הפוך - במקום הורדה של מסים מעלים מסים", הוא אמר. האבטלה, לדעתו, תעבור את שיעור ה-10%, ורק התכנית הזאת מעלה את האינפלציה ב-1.3%.

"מעשה ברוטאלי של אלימות"

נזכיר, כי אתמול (ד') איים לין כי המעסיקים המשתייכים לארגונו לא יהיו מחויבים לעסקת החבילה שגובשה עם ההסתדרות, שכוללת שורה של שינויי חקיקה מרחיקי לכת ביחסי העבודה במשק. לין השמיע את האיום עוד בטרם הממשלה אישרה את התקציב, וכעת המאבק שלו עובר כאמור לפסים משפטיים.

"הפעולות של עיני הן מעשה ברוטאלי של אלימות, ניצול ציני של חולשת הממשלה", תקף לין את יו"ר ההסתדרות בשיחה עם "גלובס". "אנחנו לא נראה את עסקת החבילה כמחייבת אם יוכנס בה סעיף אחד על יחסי עבודה ואני מזכיר שאנחנו יודעים להיאבק", הוסיף.

לין מתקומם בעיקר על ההבנה שגובשה בין ההסתדרות ליועץ ראש הממשלה, אורי יוגב, לפיה חוק ההסדרים יכלול סעיף שלפיו מעסיק יחויב לנהל מו"מ להסכם קיבוצי אם במקום העבודה קמה נציגות עובדים. נושא זה נמצא עדיין בבדיקה אצל היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לאחר שבמשרד האוצר הביעו ספק בדבר האפשרות ששינוי חקיקה כה מהפכני יעבור בהליך מזורז כמו חוק ההסדרים.

לין הביע פליאה על כך שיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, נתן לכאורה את ידו למהלכי החקיקה האלה שיחלישו את המעסיקים מול העובדים. "לאחר ששמעתי על הכוונה להביא לשינויים ביחסי העבודה פניתי לברוש וביקשתי לקיים דיון מסודר בלשכה. בדיון הוצגו דרישות חלקיות בלבד של עיני ואני הסכמתי רק לכמה דרישות בודדות.

"אני מוכן למשל לנהל הידברות עם עובדים שהקימו ועד, אבל בשום אופן לא מוכן שיחייבו אותי לנהל מו"מ להסכם קיבוצי", הבהיר לין. לדבריו, בין הסיכומים שגובשו עם ההסתדרות יש גם ניסיון להפוך את משפט העבודה למשפט פלילי, למשל על-ידי הטלת קנס של עד 60 אלף שקל למעסיק שיתנכל לעובד על רקע ניסיון התארגנות.

"לא רק שאני מתנגד לסיכומים האלה מבחינה עניינית, אני מתנגד לכך שהם יובאו במסגרת של הליך כל כך מזורז", הבהיר לין. לדבריו, חוק ההסדרים כלל בעבר מגוון של רפורמות שהיו לעתים לטובת המעסיקים ולעתים לטובת העובדים, אך מעולם הוא לא היה כל כך חד-צדדי. עוד טען, כי בשנת 2006 עיני חתם על מזכר עם לשכת התיאום של המעסיקים, לפיו לא יביא לחקיקה נושאים הקשורים ליחסי העבודה במשק אלא להסכמים קיבוציים בלבד.

בישיבת הנהלה דחופה שכינס אמר לין: "לא נסכים בשום אופן שמישהו בירושלים יעשה הסכמים על פיהם המגזר העסקי יוכנס למכלאה של עופר עיני כאילו היינו עדר כבשים". לין מנה שורה של חקיקות מהשנים האחרונות בתחום העבודה שהערימו לדבריו קשיים על המעסיקים, וטען כי המשך המגמה הזה יביא לבריחת משקיעים ולאיבוד מקומות עבודה.