יובל בן זאב לקראת דו"חות הפועלים: "החשבונאות מכה שנית - צפי לדו"חות חלשים בגלל השפעת הנגזרים"

הטיפול החשבונאי בנגזרים פיננסים עלול להביא להוצאות מימון של כ-600 מיליון שקל שיביאו לאיפוס הרווחיות ■ עם זאת במכפיל הון 0.68 זהו להערכתו הבנק המועדף במערכת

מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', יובל בן זאב מפרסם היום (א') את הערכותיו לגבי דו"חות הרבעון הראשון של בנק הפועלים שצפויים להתפרסם בשבוע הבא. לדבריו: "החשבונאות מכה שנית - צפי לדו"חות חלשים בגלל השפעת הנגזרים". עם זאת במכפיל הון 0.68 זהו לערכתו הבנק המועדף במערכת. שומר על המלצת "קניה" ומחיר יעד של 11.9 שקל.

להערכתו הטיפול החשבונאי בנגזרים פיננסים עלול להביא להוצאות מימון של כ-600 מיליון שקל. הפסדים חשבונאים אלו לבדם - יש בהם כדי לאפס את הרווח הרבעוני של הבנק , בפרט ברבעון בו נרשמה אינפלציה שלילית.

עוד צפוי להיות הדו"ח מושפע מהפגיעה במרווח על פקדונות. להערכתו צפויה ירידה קלה במרווח הריבית הבסיסי בין מתן אשראי לקבלת פקדונות. כאשר הירידה החדה במרווח על הפקדונות תקבל פיצוי בעלייה חדה במרווח על אשראי. עם זאת, מהירות מחזור הפקדונות גבוהה יותר מזו של האשראי כך שברבעון הנוכחי ההשפעה נטו תיהיה שלילית.

בן זאב חושש מהפרשות גבוהות לחובות מסופקים, כאשר הוא מעריך כי ההפרשות יהיה בשיעור של כ-1% מתיק האשראי, וכן ניהיה עדים לגידול באשראי הבעייתי.

כמוכן צפוי הבנק להציג פגיעה בהכנסות התפעוליות, אשר תושפע מיישום תעריפון העמלות החל מהמחצית השניה של 2008 וכן מהירידה במחזורי המסחר בשוק ההון ומשווי השוק של נכסי הלקוחות. להערכתו ברבעון הראשון ניהיה גם עדים להאטה חדה בקצב הצמיחה של הכנסות תחום כרטיסי האשראי.

בהתייחסו להלימות ההון אומר בן זאב כי הלימות ההון של בנק הפועלים - בדרך למעלה. היחס שהסתכם בסוף 2008 בכ-11.2% ולערכת בן זאב כבר ברבעון הנוכחי ניהיה עדים לגידול ביחס הלימות ההון לכיוון ה-11.4% בדרך ל-12% בסוף השנה.

תחזית התוצאות לרבעון הראשון מצביעה כי בן זאב מצפה כי הכנסות המימון יעלו בכ-20.7% ל-1.5 מיליארד שקל, מה שלכאורה נראה כתוצאה טובה, אך בן זאב מדגיש כי לא כך הוא הדבר. להערכתו הכנסות המימון "הרגילות" צרחיכות לעמוד על כ-1.85-1.9 מיליארד שקל לרבעון. כשהוא מציין כי ברבעון המקביל אשתקד הושפעו הכנסות המימון ממחיקה של 3.8 מיליארד שקל בתיק המוצרים המובנים וכן מהשפעה שלילית של הנגזרים הפיננסים בסך כ-350 מיליון שקל.

ברבעון הרביעי של 2008 הושפעו הכנסות המימון ממחיקה של כ-450 מיליון שקל בתיק ני"ע ועוד הפסד חשבונאי של כ-175 מיליון שקל בגין טיפול חשבונאי בנגזרים. וברבעון הראשון של 2009 מעריך בן זאב כי נהיה עדים להשפעה שלילית מהותית בגיל הטיפול החשבונאי בנגזרים ומנגד השפעה חיובית של עסקאות בתיק האג"ח, אשר תקזז חלקית את ההשפעה השלילית.

בשורה התחתונה מעריך בן זאב כי הרווח הנקי ברבעון יסתכם ב-90 מיליון שקל.