העליון הוציא צו להקפאת המבנה המסחרי של ביג באזור התעשייה קריית-שמונה

לדברי היועמ"ש מזוז, לגלישת המסחר ממרכזי הערים לפריפריה יש השלכות שליליות - כגון פגיעה במרחב העירוני, התפוררות המרכזים העירוניים הקיימים, פגיעה בשטחים פתוחים ובעסקים קיימים וכן צמצום התחרות

בית המשפט העליון הוציא בסוף השבוע צו המקפיא את כל פעולות הבנייה וההתאמה לצורכי מסחר של המרכז המסחרי של חברת ביג בקריית-שמונה. עוד הורה בית המשפט העליון לביג להימנע מאכלוסו של המרכז עד למתן פסק דין בערעור שהגישה חברת אדרי-אל ישראל כנגד ביג. בהקמתו של המרכז הושקעו עד כה כ-60 מיליון שקל.

השופטת אסתר חיות, בהסכמת השופטים אדמונד לוי וחנן מלצר, קבעה כי למרות שסעד זמני בערעור אינו ניתן כדבר שבשגרה, יש להקפיא את הבנייה עד להכרעה בערעור כדי למנוע יצירת עובדות נוספות בשטח.

אדרי-אל עירערה לעליון על החלטת המחוזי בנצרת להתיר לביג להקים מרכז מסחרי בדרום קריית שמונה בשטח של כ-11 אלף מ"ר, שייעודו הקבוע הוא לתעשייה. משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה התנגדו להקמת המרכז המסחרי בשטח של אזור התעשייה, כיוון שבאזור קיימים שלושה מפעלים המחזיקים יחד 56 טון אמוניה.

בפברואר השנה המליץ העליון על ביטול היתר הבנייה והטיל צו איסור אכלוס ל-21 יום על מנת לאפשר לביג לפנות לקבלת היתר שימוש חורג כדי שתוכל לאכלס את המתחם לשימוש מסחרי לתקופה של עד חמש שנים על מנת שתוכל לכסות את השקעותיה בסך של כ-60 מיליון שקל.

בתוך כך הגיש היועץ המשפטי לממשלה בקשה להצטרף לדיון והודיע כי הוא מתנגד להקמתם של מרכזים מסחריים מחוץ לערים. לדברי מזוז לגלישת המסחר ממרכזי הערים השלכות שליליות שבהם פגיעה במרחב העירוני התפוררות המרכזים העירוניים הקיימים, פגיעה בשטחים פתוחים ובעסקים קיימים וכן צמצום התחרות.

עוד ציין מזוז כי הדבר עשוי להגדיל את הגודש בכבישים ולפגוע בקהילות חלשות שאין בידן רכב פרטי. כאמור, לאחר שהחברה פנתה בבקשה להוציא צו זמני להקפיא את המשך הבנייה במקום נענה בית המשפט העליון לבקשה.

אדרי-אל מיוצגת בידי עוה"ד יובל גלאון ודורון טל ממשרד שביט בראון גלאון צין נוב יגור, וחברת ביג יוצגה בידי עו"ד יצחק חג'ג'. (עע"ם 7926/06).