מפלגת הקונגרס השלטת ניצחה בבחירות בהודו; מנמוהאן סינג ימשיך לכהן כראש ממשלה

פרשן: "למרות ההאטה הכלכלית בשנה שעברה, ארבע-חמש השנים האחרונות היו מהטובות בתולדות הודו" הממשלה מתכוונת להכריז בקרוב על רפורמות מרחיקות לכת

הקואליציה השלטת של ראש ממשלת הודו, מנמוהאן סינג, זכתה אתמול (שבת) בניצחון מוחץ בבחירות שהתקיימו במדינה, והדבר מעודד את ההערכות שכעת תקום בהודו ממשלה יציבה, שתעזור למעצמה האסיאתית להתמודד עם ההאטה הכלכלית העולמית ועם המתיחות עם פקיסטן השכנה.

הקואליציה של סינג, בראשות מפלגת הקונגרס, שהגיעה לבחירות לאחר שנים מספר של שגשוג כלכלי, השיגה למעשה תוצאה טובה יותר מהתחזיות המוקדמות. לפי הנתונים שאספה נציבות הבחירות ההודית והמדגמים שערכו כלי התקשורת השונים, תיהנה המפלגה כנראה מרוב יציב, כשהיא קרובה במספר זעום של מושבים מרוב מוחלט בפרלמנט.

ממשלה יציבה

"הבוחר ההודי דיבר, והוא הביע את דברו בקול ברור", אמר סינג לעיתונאים. משמעות הניצחון של הקונגרס על הברית ההינדית-לאומנית היא שהמפלגה השלטת תוכל ליצור קואליציה עם כמה מפלגות קטנות יותר ובקלות רבה יותר.

הממשלה החדשה צפויה להיות חסינה מפני זעזועים, מה שיקל עליה להוביל מהלכים חשובים כמו רפורמות כלכליות. "אזרחי הודו יודעים בסופו של דבר מה טוב להם, והם תמיד עושים את הבחירה הנכונה", אמרה לעיתונאים סוניה גנדי, ראש מפלגת הקונגרס.

חוסר הוודאות הכלכלי שנבע מהחשש מעלייתה של מפלגת האופוזיציה הראשית, הברית ההינדית-לאומנית, לשלטון ובכלל מבחירת קואליציה חלשה, גרם לחוסר יציבות בשווקים לפני הבחירות. החשש מניצחון האופוזיציה נבע, בין היתר, גם מהעובדה שניצחון כזה היה יוצר בהכרח קואליציה חלשה, שנשענת על תמיכה של מפלגות קטנות.

"זה חלום עבור השווקים. אי-אפשר היה לחשוב על משהו טוב יותר", טוען סמיר ארורה, מנהל קרן בהליוס קפיטל מנג'מנט. "תתכוננו לעלייה של 7%-8% בבורסה ביום שני", הוא מוסיף.

דובר מטעם מפלגת הקונגרס אמר אתמול כי הממשלה מתכוונת להכריז בקרוב על רפורמות כלכליות מרחיקות לכת. עם זאת, טען הדובר כי לא מדובר בסדרת הפרטות נרחבת. "עלינו להכיר בתפקיד ששיחקה הכלכלה", אומר האנליסט הפוליטי מאהש רנגרג'ן. "למרות ההאטה הכלכלית בשנה שעברה, ארבע-חמש השנים האחרונות היו מהטובות בתולדות הודו".

ההישג של ראהול

ראש הממשלה סינג, 76, הודיע כי יחפש תפקיד בקבינט לראהול גנדי, יורש שושלת נהרו-גנדי. ראהול הוא בנו של ראש הממשלה המנוח רג'יב גנדי, ושל יו"ר המפלגה סוניה, והוא גם נכדה של ראש הממשלה הנערצת אינדירה גנדי.

התפקיד הנוכחי של ראהול הוא מזכ"ל מפלגת הקונגרס. לאור פעילותו במערכת הבחירות, רבים רואים בו את הגורם לעלייה המחודשת בכוחה של המפלגה במדינות הודו הצפוניות. פרשנים פוליטיים מעריכים שהניצחון בבחירות קירב אותו מאוד לתפקיד ראש הממשלה בקדנציה הבאה.