תיקון החקיקה ברפורמה בהוצל"פ נכנס לתוקף: החייבים יקבלו מאסר כאופציה אחרונה - אך ישלמו בזכויות הפרט

על השתמטות מחוב של יותר מ-500 שקל תוכל מעתה הוצל"פ לקבל מידע מהבנקים וחברות האשראי, למנוע דרכון ורישיון נהיגה, להגביל שימוש בכרטיסי אשראי ולעכב יציאה מהארץ ■ נחמה פורתא לחייבים: המעקלים ייאלצו לבחור - מחשב, טלוויזיה או רדיו

אתמול נכנס לתוקפו השלב השני של הרפורמה בהוצאה לפועל, הכולל תיקוני חקיקה שיסייעו להעלות את שיעור גביית החובות הנמוך, ומנגד להגן על החייבים מפני סנקציות ספק חוקיות, כמו מאסר והשלכה לרחוב.

היקף החובות בהוצל"פ נכון לסוף 2008 עומד על כ-126 מיליארד שקל, בכ-2.7 מיליון תיקים פתוחים.

לפי התיקון לחוק והתקנות שנחתמו היום על-ידי שר המשפטים, הבנקים יחויבו לספק דיור חלופי (עד לתקופה של שנה וחצי) לחייבים המפגרים בתשלומי המשכנתא ומפונים מהדירה לצורך מכירתה וכיסוי החוב, וזאת גם אם החייב ויתר בהסכם המשכנתא על הדיור החלופי. במקרים בהם הבנק לא הסביר לחייב את משמעות הוויתור על זכותו לדיור חלופי בהסכמים שנחתמו לפני כניסת הרפורמה לתוקף, יוכל רשם ההוצל"פ להכריז על בטלות הוויתור.

מקורות הכנסה

התיקון לחוק מסמיך את הרשם להטיל סנקציות מגוונות על בעל החוב המשתמט מתשלום חובות של יותר מ-500 שקל: איסור קבלת או חידוש דרכון ורישיון נהיגה, הגבלת השימוש בכרטיסי אשראי, עיכוב יציאה מהארץ בלא הגבלת זמן ועוד.

מעתה יוכל הרשם לקבל, בהתקיים התנאים שבחוק ומבלי שהחייב יחתום על כתב ויתור על סודיות (כפי שנדרש כיום), מידע על מקורות הכנסתו של החייב. הבנקים וחברות האשראי יחויבו למסור את פירוט התנועות בחשבון, וגופים כמו כונס הנכסים הרשמי, ביטוח לאומי, רשות הרישוי ועוד, יחויבו למסור מידע מקיף.

כיום צווי המאסר נגד חייבים משתמטים מוצאים באופן תדיר, לעתים אף כסנקציה ראשונה נגדם וגם בגין חוב זעום. צו המאסר לא בוטל כעת, אך לחוק נוספו תנאים שונים שיהפכו אותו להליך אחרון הננקט רק בהיעדר ברירה. כך לא יינתן צו מאסר אלא אם החייב הובא פיזית בפני הרשם בששת החודשים שקדמו להוצאת צו המאסר, ורק אם מדובר בחוב של 2,000 שקל לפחות.

בעוד שנתיים תבוטל לחלוטין האפשרות להוציא פקודת מאסר נגד חייבים למשך שנתיים, ובתום 4 השנים ייבחן מחדש השימוש בהן לאור ההשפעה שתהיה על שיעור הגבייה. בינתיים ייעשה שימוש בצווי הבאה (שכמעט לא השתמשו בהם בשל האפשרות להוציא מיד צו מאסר), אך ניתן יהיה להוציאם רק בחלוף חודשיים מהמצאת האזהרה לחייב.

הזדמנות נאותה

מעתה לא ניתן לפתוח תיק הוצל"פ למימוש פסק דין בטרם חלפו 30 יום ממועד נתינתו, וזאת כדי לתת לחייב הזדמנות נאותה לשלם את החוב. הערעורים על החלטות רשם ההוצל"פ יופנו מעתה לבתי משפט השלום ולא למחוזי כפי שהיה עד כה. התיקון הרחיב את רשימת המיטלטלין שלא ניתן לעקל: ציוד רפואי, תרופות ואחד מבין אלה - מחשב, טלוויזיה או רדיו, טלפון נייח או טלפון נייד, או מכונת כביסה.

כיום החוק מפורש על-ידי בתי המשפט כך שכספים שנגבו בתיק הוצל"פ מסוים מתחלקים בין כל התיקים של אותו חייב, ולא ניתנת עדיפות לזוכה שיזם את ההליך שהביא לגביית הכספים. מהיום, כספים שנגבו בעקבות יוזמה של זוכה יילכו לפירעון החובות וההוצאות כלפיו, ורק אם תיוותר יתרה היא תחולק בין התיקים האחרים.

הרשם הוסמך גם ליידע חייב על האפשרות לפנות להליכי פשיטת-רגל, שעשויים לפטור אותו מחובותיו, וזאת אם הגיע למסקנה שאין תועלת בניהול הליכי ההוצל"פ, נוכח היקף החובות הגדול ו/או יכולת ההחזר המוגבלת של החייב.

התיקון לחוק הוסיף הוראות מפורטות לגבי אופן חישוב הפרשי הצמדה וריבית במקרה של שטר או תביעה על סכום הקצוב המוגשים לביצוע ישירות בהוצל"פ. ככלל, סכום החוב יחושב על-פי ריבית נמוכה (ריבית משפטית) עד תום ימי ההתנגדות (21 יום בתיקי שטרות ו-30 יום בתיקי תובענות), ולאחריהם תחושב ריבית גבוהה יותר (ריבית הפיגורים).