בקשה לייצוגית ב-260 מיליון שקל נגד אי.די.בי: הצעת הרכש של אי.די.בי פיתוח בוצעה במחיר מקפח

בתביעה נטען שכחצי שנה לפני כן הציעה החברה לרכוש בהצעת רכש 7.5% ממניות החברה במחיר של 82 שקל למניה - התובעות סירבו להצעת הרכש אך מניותיהן נרכשו מהן בכפייה

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה היום (א') בקשה לתביעה ייצוגית בסך כ-260 מיליון שקל נגד אי.די.בי פיתוח, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, בטענה שקנתה מהציבור את מניותיה (בעת מחיקתה מהמסחר בבורסה) במחיר נמוך מהראוי.

בינואר השנה פרסמה אי.די.בי, שאז עוד נסחרה בבורסה, הצעת רכש מלאה שבה הציעה לכל בעיות המניות לרכוש את המניות הרגילות א' ב-36 שקל למניה. באותו מועד, החזיק הציבור כ-6.8 מיליון מניות, שהיוו 12.88% ממניות החברה. החברה הודיעה שאם במועד הקיבול, בעלי המניות שלא ייענו להצעת הרכש יחזיקו מניות המהוות פחות מ-5% מהון המניות, תתבצע מכירה כפויה בהתאם להוראות חוק החברות, גם ביחס אליהן.

לאחר מכן תהפוך החברה לפרטית והיא תימחק מהמסחר בבורסה. מאוחר יותר תוקנה ההצעה לסכום של 41 שקל למניה. במפרט צוין כי מחיר הצעת הרכש גבוה בכ-33% משער הנעילה של מניית החברה בבורסה ביום שלפני תאריך המפרט, ונמוך בכ-20% משער המניה הממוצע בבורסה בששת החודשים שקדמו לו.

התובעות, יעל וזמירה שמיע, טוענות באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר, שבחינה מדוקדקת יותר של ממוצע השערים בשנה האחרונה מביאה לתוצאה קשה לבעלי המניות, שכן שער המניה הממוצע בשנה האחרונה היה 69 שקל. בסוף פברואר הודיעה החברה שהצעת הרכש התקבלה שכן התקבלו הודעות קיבול של כ-4.3 מיליון מניות שהוצעו לרכישה (8.23% מההון). המשמעות היא שרק 63.9% מהניצעים קיבלו את ההצעה המתוקנת והיתר סירבו. בתחילת מארס נמחקה המניה מהמסחר.

בתביעה נטען שכחצי שנה לפני כן הציעה החברה לרכוש בהצעת רכש 7.5% ממניות החברה במחיר של 82 שקל למניה. התובעות סירבו להצעת הרכש אך מניותיהן נרכשו מהן בכפייה.

בהתאם לחוק החברות, בית משפט רשאי, לבקשתו של כל מי שהיה בעל מניות במסגרת בהצעת רכש מלאה שהתקבלה, לקבוע כי התמורה עבור המניות הייתה פחות משוויה ההוגן, וכי יש לשלם את השווי ההוגן, כפי שיקבע בית המשפט. בתביעה נטען כי השווי ההוגן של החברה גבוה במיוחד למחיר שהוצע, והוא צריך להיות 79 שקל למניה.

עוד נטען, שכפי שנודע לאחר מחיקת מניית אי.די.בי פיתוח מהמסחר, לחברה נזקפו רווחי עתק בשל השקעות של אחת מחברות הבת שלה, חברת כור, בבנק קרדיט סוויס. מדובר ברווחים של למעלה מ-1.2 מיליארד שקל, שמשמעותם היא 23 שקל לכל מניה. לטענת התובעות, בהתאם לעליית ערך המניה ניתן להעריך שגם שער המניה היה עולה בעשרות אחוזים, לו לא היו נמחקות המניות מהמסחר.

לכן, לטענתן, מחיר המניה אינו יכול לשקף את השווי ההוגן לאור הנסיבות המיוחדות של הצעת הרכש, מועד ההצעה והעובדה כי מעט לאחר מכן נצברו רווחי העתק מההשקעה בקרדיט סוויס וכן נפתרה בעיה קשה שהעיבה על החברה בעניין פירעון ההלוואות בגין פרויקט הפלאזה בלאס וגאס. (ת.א. 1543/09)