שרי אריסון מעוניינת ב"עסקת חבילה": ויתור על דני דנקנר כיו"ר תמורת מינוי ציון קינן למנכ"ל; לינדנשטראוס צפוי לקבל החלטה מהירה בפרשה

(עדכון) - אריסון מעוניינת בהמשך כהונה של דנקנר כדירקטור בבנק הפועלים ■ נציגיה כבר מסרו לאנשי בנק ישראל שלושה שמות של מחליפים אפשריים לדנקנר ■ אריסון, מתברר, פנתה למבקר המדינה בניגוד להמלצת יועציה ■ גלריית תמונות - בכירי הפועלים מבקרים אצל חזקיהו

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, צפוי לקבל החלטה מהירה בפרשת שרי אריסון - בנק ישראל. זאת לאור הפשרה המתגבשת בין אריסון לבין בנק ישראל בעניין דרישת בנק ישראל להדיח את דנקנר.

כפי שדווח ב"גלובס" לראשונה, אריסון פנתה למבקר ופרסה בפניו טענות בדבר התעמרות, לדבריה, של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, והנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כלפיה. זאת כפי שבאה לביטוי בהתנהלותם מולה - דרישה להדיח את דנקנר מבלי לתת הסברים מנומקים למרות דרישות חוזרות ונשנות מצידה.

המבקר דרש מסמכים נוספים מאריסון בכדי לקבל החלטה אם הדבר מצוי בסמכותו לאור הפשרה המתגבשת.

דנקנר נפרד מהתפקיד?

דני דנקנר בדרכו להיפרד מתפקיד יו"ר בנק הפועלים. במסגרת המשא ומתן לפשרה בין נציגי קבוצת אריסון לאנשי בנק ישראל הביעו הנושאים והנותנים מטעם שרי אריסון, נכונות להעברתו של דנקנר מתפקידו כיו"ר בנק הפועלים. מדובר בוויתור מותנה בכפוף לעסקת חבילה. במערכת הבנקאית העריכו היום כי דנקנר משמש למעשה כקלף מיקוח בידיה של אריסון כדי להשיג את יעדיה במשא ומתן ויש האומרים אף בן ערובה.

עסקת החבילה המדוברת תכלול הסכמות והבנות בכל המרכיבים: עיתוי סיום תפקידו של דנקנר כיו"ר, תפקידו הבא של דנקנר בתוך בנק הפועלים, זהות מחליפו של דנקנר, הקמת ועדת איתור למנכ"ל במקום צבי זיו, מבנה הוועדה וסמכויותיה ואי פסילתו של ציון קינן לתפקיד מנכ"ל.

באופן לא רשמי ואף שבבנק ישראל מדגישים שהדרישה לסיום תפקידו של דנקנר ומינוי מנכ"ל חדש הם שני נושאים נפרדים, נוצרה זיקה בין העניינים תחת הנוסחה "כעומק קרבתו של היו"ר החדש לשרי אריסון כן קטנים סיכויי קינן להתמנות למנכ"ל".

את המו"מ מנהלת מטעם בנק ישראל היועצת המשפטית, טידה שמיר, כאשר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא מעורב באופן פורמלי. הסיבה לכך היא היותו חלק מתהליך ההדחה הפורמלי וחובתו בחוק לקיים שימוע לדנקנר אם האחרון ידרוש זאת. מאותה סיבה הנגיד, סטנלי פישר, אינו מעורב כיוון שהוא מהווה סמכות הערעור בהליך ההדחה.

מטעם אריסון מנהל את המשא ומתן עו"ד רם כספי. ככל הידוע עו"ד פיני רובין ועו"ד יורם ראב"ד אינם מעורבים. עו"ד ג'ים דובין חזר לארצות הברית לאחר שהגיע ארצה לסיים את הסכם הממון בין אריסון לבעלה לשעבר עופר גלזר. הזוג התגרש בשבוע שעבר לאחר שש שנות נישואים.

שלושה מועמדים

כחלק מהמו"מ הציגו אנשי אריסון לבנק ישראל שלושה שמות של בכירים מאוד במשק המועמדים להחליף את דנקנר. במתווה המוצע יכהן המועמד שייקבע תקופה מסוימת, כנראה ארבעה חודשים עד חצי שנה, כסגן יו"ר ולאחר מכן יתמנה ליו"ר הבנק. אף שמקורבים למו"מ העריכו כי מדובר בשמות ראויים מאוד, בנק ישראל פסל את כל השמות שהועלו בפניו ושלח את אנשי אריסון להביא שמות חדשים.

לגבי תפקידו הבא של דנקנר יש פער גדול בעמדות הצדדים. בנק ישראל דורש כי לאחר עזיבתו לא ימלא דנקנר אף תפקיד בבנק הפועלים ובחברות הבת, לא דירקטור ולא יו"ר. מזווית הראייה של אנשי אריסון מדובר בפתרון לא מכובד והם מעוניינים כי דנקנר יישאר דירקטור.

בנושא ועדת האיתור ומינויו של קינן למנכ"ל מעוניינים אנשי אריסון לוודא מראש כי אם תמליץ הוועדה ויחליט הדירקטוריון למנות את קינן, לא ייווצר מצב בו בנק ישראל פוסל את קינן לתפקיד.

כאן עלולה להיווצר בעיה. מאחר וזיו התפטר ייתכן מצב בו זיו יבחר לעזוב את תפקידו מיד. בוודאי על רקע אמירותיה הפומביות של אריסון כי מוטב שיעשה כך ובהקדם האפשרי. במקרה זה קינן כממלא מקום מנכ"ל יהפוך למנכ"ל בפועל. עם זאת בבנק ישראל לא יקבלו מחטף כזה וידרשו כי במקרה זה קינן יעבור תהליך של בדיקת התאמה.

לוח זמנים מהיר

בבנק ישראל ממשיכים לנהל את המו"מ עם נציגי אריסון אך ההערכות הן כי לא לזמן רב. בכוונת הפיקוח על הבנקים להמתין עד סיום תהליך הקמת ועדת האיתור ואם לא יושגו הסכמות עד אז, לפתוח בהליך הדחה. בבנק ישראל כבר סיימו להכין את המכתב הרשמי המפרט את הנימוקים בעטיים נדרשת העברתו של דנקנר מתפקידו.

אין כאן "אקדח מעשן" אלא הצטברות של אירועים רבים. מדובר במכתב ארוך ומנומק, הכולל מספר רב מאוד של מקרים בהם פעל הבנק תחת דנקנר שלא כשורה ושלא בהתאם לכללים. בנק ישראל מתואם בפרשה זו מול הרשות ואם ייפתח הליך הדחה פורמלי תדרוש רשות ניירות ערך מבנק הפועלים את פרסום המכתב כדיווח רשמי. פרסום זה, חוששים בבנק ישראל, יפגע מאוד במוניטין הבנק.

יו"ר קבוצת אריסון, שרי אריסון אמרה בתגובה, כי "מתנהלים מגעים, ואתמוך בפשרה, אך ורק אם תכבד את על הצדדים".

אריסון פנתה למבקר המדינה בניגוד להמלצת יועציה

החלטתה של בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון, לפנות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, היתה בניגוד לעצת יועציה. כך נודע ל"גלובס". נודע, כי אריסון דיברה באחרונה על כוונתה לפנות בתלונה למבקר המדינה, ואולם יועציה סברו כי מדובר במהלך לא נכון, שיש בו רק כדי להחריף את המאבק מול בנק ישראל במקום להביא את הצדדים להתכנסות לקראת פשרה. למרות עמדות אלה שהשמיעו בפניה יועציה, אריסון בחרה לנקוט במהלך זה.

עוד נודע, כי האנשים הקרובים לאריסון כלל לא ידעו על קיום הפגישה אתמול עם מבקר המדינה. כמו כן, גם בדירקטוריון בנק הפועלים הופתעו לשמוע על קיומה של הפגישה. "הדירקטורים ידעו על זה רק מהעיתון", אמרו גורמים מקורבים לבנק. רבים מחברי הדריקטוריון סברו כי המהלך לא היה נכון, וכי יש בו כדי לגרום להתלהטות היצרים, במקום להביא לפיתרון.

בלעדי: גלריית תמונות - ביקור בכירי הפועלים אצל חזקיהו

דירקטוריון בנק הפועלים נפגש הבוקר (ג') עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, במשרדי בנק ישראל בירושלים.

הדירקטוריון יצא הבוקר במיניבוס עם כל חברי המועצה, כדי לשוחח עם חזקיהו בנושא ועדת האיתור למינוי מנכ"ל הבנק. לפי הערכות, חזקיהו אמר לחברי הדירקטוריון כי המתווה שהציג הבנק אינו מקובל עליו, וכי הוא מבקש שינויים שיגדלו את סמכויות ועדת האיתור ויהפכו אותה לועדה שתשפיע על זהות המנכ"ל הבא.

לפניכם תמונות מ"מסע הדירקטוריון" למשרדי המפקח בבנק ישראל. בתמונות מנסים בכירי הבנק לשדר עסקים כרגיל, אפילו עליצות מה, כשדנקנר, כפי שאפשר להתרשם, בתפקיד "מדריך הטיול".

בתמונות, שצולמו על ידי פלאש 90, מופיעים בין היתר: דני דנקנר, איריס דרור, פנינה דבורין, אפרת פלד, אירית איזקסון ויאיר אורגלר.