משרד האוצר בוחן חלופות להטלה גורפת של מע"מ על פירות וירקות: החזרים מהביטוח הלאומי לשכבות החלשות

ההצעה להטלת המס הרגרסיבי גררה ביקורת קשה בציבור, שכן תקבולי המע"מ על פירות וירקות צפויים לממן את הפחתת מס ההכנסה של שני העשירונים העליונים ■ הטלת המע"מ על פירות וירקות צפויה להניב הכנסות שנתיות בסך 1.8 מיליארד שקל

לנוכח הביקורת על משרד האוצר בנושא הטלת המע"מ על פירות וירקות, בודק הדרג המקצועי במשרד מספר חלופות על מנת לאפשר החרגת השכבות החלשות מהגזירה.

אחת מהדרכים שנשקלת כעת היא מתן החזרים על תשלומי המע"מ עבור מוצרים אלו באמצעות תשלום מהביטוח הלאומי. דרך אחרת שנשקלת היא במקביל להטלת המע"מ על פירות וירקות, להוזיל את מחיר התחבורה הציבורית.

נזכיר כי המהלך זכה לביקורת קשה בקרב הציבור, בקרב אנשי אקדמיה וכלכלנים בכירים, שכן תקבולי המע"מ על פירות וירקות צפויים לממן את הפחתת מס ההכנסה של שני העשירונים העליונים.

בנוסף, מתגבש רוב בוועדת הכספים כנגד המהלך, ובדיון האחרון שהתקיים בוועדה רמז שר האוצר כי הוא יהיה מוכן לשקול את הנושא אם ימצאו פתרונות חלופיים שלא יפרצו את יעד הגירעון שעומד על 6% מהתמ"ג ואם לא ייאושר המהלך ייאלצו להמציא מקורות אחרים.

כידוע, מע"מ הוא המס הרגרסיבי ביותר, קרי, הוא משולם ביתר שאת, באופן יחסי, על ידי השכות החלשות שכן הן משתמשות ברוב הכנסותיהן לצריכה שוטפת.

במשרד האוצר טוענים כי למרות הניסיון להקל על השכבות החלשות יש נחישות להטיל מע"מ על פירות וירקות שכן מדובר בפטור מעוות שנוצר מסיבות היסטוריות וכעת 80% מהפירות והירקות נמכרים בעסקים סדירים שמשלמים מע"מ.

"מגוחך שאנו משלמים מע"מ על חלב ולחם אבל על אננס שעולה 40 שקל לקילו יש פטור", מסר היום גורם באוצר.

הטלת המע"מ על פירות וירקות צפויה להניב הכנסות שנתיות בסך 1.8 מיליארד שקל.